Jump to content

Defekt toppakning på Md21?

Wolwerine

Recommended Posts

Hei

Eg får bobler og trykk i kjølevannet på min Md21 motor.

Det kan vell ikkje vere noen annen grunn til dette enn defekt toppakning?

Har hørt rykter om att det også kan komme trykk i kjølevannet vist det ikkje har blitt lufta skikkelig.Stemmer det?

Tipper det er pakningen som er godt,men greit å sjekke før eg starter å skrue :smiley:

Jeg regner med at du har åpnet lokket for kjølevannet og "ruset motoren" og da sett at der kommer bobler i kjøpevannet? I såfall høres det i utgangspunktet ut som du må skifte pakning...

Dette bør du gjøre snarest mulig, slik at ikke vann/luft ødelegger mer enn nødvendig i blokk og topp.

MD21 er vel den "franske motoren" med aluminiumstopp hvis jeg husker rett. De har en tendens til å "slå seg" (toppen) dersom de belastes før de er skikkelig varme. Du bør uansettfå den sjekket, og eventuellt planet opp. Dette er vanlig etter noen års drift.

Jeg skal selvsagt ikke nevne spøkelset som heter sprekker........

Kjølesystemet kan stå under trykk ved drift. Det er derfor det er en egen ekspansjonstank for væsken.

Hei. Jeg ville tatt en kompresjonstest av alle sylindre. Hvis du får ulike verdier er pakkning def.

Kompmåler er ikke dyre greiene og hjelper deg å få konstatert om sylindrene har likt trykk.

Hvis du har luft i systemet er det ikke bra og kjøre med!! Slanger kan sprekke og da,,,,,

Prøv lufting med åpen tank og mye turtall i korte perioder. Pass på temp!!!

Hilsen Båtnissen :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...