Suzuki Startet 17.Juli.2003 Del på Facebook Startet 17.Juli.2003 Etter at en klåfingret jævel har vært ombord, mangler jeg nå håndtak til mine LEWMAR 40 wincher. Kjøpte ett nytt her om dagen, men det passa jo ikke i det hele tatt ( "splines`en ) er for stor. Kikka på LEWMAR sine hjemmesider, der står det at håndtakene har vært uforandret siden 1972 eller deromkring. Forrige eier mente winschene var utbyttet i moderne tid ( 2-3år siden ??) Flere utstyrssjapper trodde neppe jeg klarte å få fatt i et nytt et. Er det noen som har et slikt liggende å slenge ? Korrekt fatning er visstnok 5/8" tror jeg. For ille å bytte 2 strøkne wincher fordi spaken mangler, dessuten koster vel 40 size wincher over 5000 bols stykket.. Nødhjelp mottas med takk ! ( 1 dag til ferien ) MVH Espen Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
PanPan Svart 17.Juli.2003 Del på Facebook Svart 17.Juli.2003 Etter at en klåfingret jævel har vært ombord, mangler jeg nå håndtak til mine LEWMAR 40 wincher. Kjøpte ett nytt her om dagen, men det passa jo ikke i det hele tatt ( "splines`en ) er for stor. Kikka på LEWMAR sine hjemmesider, der står det at håndtakene har vært uforandret siden 1972 eller deromkring. Forrige eier mente winschene var utbyttet i moderne tid ( 2-3år siden ??) Flere utstyrssjapper trodde neppe jeg klarte å få fatt i et nytt et. Er det noen som har et slikt liggende å slenge ? Korrekt fatning er visstnok 5/8" tror jeg. For ille å bytte 2 strøkne wincher fordi spaken mangler, dessuten koster vel 40 size wincher over 5000 bols stykket.. Nødhjelp mottas med takk ! ( 1 dag til ferien ) Det er ikke alt jeg forstår i innlegget ditt, derfor vet jeg ikke om jeg treffer med svaret her. I 1994 byttet jeg til Lewmar 40 selftailing winsjer i båten min. Mener det er samme modellen som er i salg i dag. De gamle ordinære winsjene er Lewmar 40 fra 1985. De står her hos meg, er smurte og i orden. Poenget mitt er at jeg mener dagens Lewmar-winsj-håndtak passer til begge disse utgavene. Hvis du vil satse på winsj-håndtakene du har kjøpt og de passer til mine winsjer, kan du få kjøpt 2 stk Lewmar 40 (ordinære) i chrom utførelse til samlet pris kr. 3.000,-. Send meg en IM med tlf. nr. om dette er interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Juli.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2003 tror ved nærmere spaning at etpar av disse utstyrssjappene farer med tullball. Men en kjapp tur til Sandvika i morra vil bekrefte / avkrefte dette. Tipper vi har samme typen wincher jeg, mine er fra ca 98-99 visstnok. Mange tror winchehåndtake er universalgreier, men det er forskjeller. Mener bla a noen har 8>/10 kantet feste, mens andre er 4 kantete. Får se hva jeg finner ut, takk for tilbudet iallefall. MVH Espen Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 19.Juli.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2003 kan du ikke måle "tverrmålet" over hullet i winchen for meg da Pan Pan ? På alle nyere wincher tror jeg dette målet er 23mm. Min er nok mindre. Jeg har snakket med forrige eier, og han " mener" eieren før der igjen sa at winchene var nye. Skulle tro slike ting var utstyrt med serienummer ett eller annet sted ?? Uansett, jeg synes 1500 pr st for brukte wincher er nok, er endel som bytter fra vanlig til selftail om dagen, ( finnes vel noen på bruktmarkedet ) Hvor gamle er de ? Men er de strøkne, og lite brukt vil vi selvfølgelig vurdere det. Du har ikke et bilde eller 2 da, bare for å se at de ligner de jeg har ? MVH Suzuki - som har vært Oslo rundt på jakt etter winchehåndtak i dag. LEWMAR - importøren hadde STENGT !! Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
PanPan Svart 19.Juli.2003 Del på Facebook Svart 19.Juli.2003 kan du ikke måle "tverrmålet" over hullet i winchen for meg da Pan Pan ? På alle nyere wincher tror jeg dette målet er 23mm. Min er nok mindre. Jeg har snakket med forrige eier, og han " mener" eieren før der igjen sa at winchene var nye. Skulle tro slike ting var utstyrt med serienummer ett eller annet sted ?? Uansett, jeg synes 1500 pr st for brukte wincher er nok, er endel som bytter fra vanlig til selftail om dagen, ( finnes vel noen på bruktmarkedet ) Hvor gamle er de ? Men er de strøkne, og lite brukt vil vi selvfølgelig vurdere det. Du har ikke et bilde eller 2 da, bare for å se at de ligner de jeg har ? MVH Suzuki - som har vært Oslo rundt på jakt etter winchehåndtak i dag. LEWMAR - importøren hadde STENGT !! Det er et stjerneformet hull med 8 hjørner på toppen av winsjen. Avstanden målt diametralt mellom to motstående hjørner er 23 mm (målt med tommestokk). Winsjene fungerer feilfritt. Båten ble levert ny i 1985 med disse winsjene. Vet jo egentlig ikke hvor mye de er brukt. Den første eieren var en tysker som hadde båten liggende i Bergen i 4 år, båten ble brukt i eierens ferier, ellers ikke. Den neste eieren hadde også båten i fire år. Det jeg merket meg da jeg kjøpte båten var at seilene så ut som de var brukt halvannen sesong. Kryssfokk, stormfokk og spinnaker hadde aldri vært pakket ut noen sinne. Jeg ser av http://www.byggplast-batprylar.se/ at tilsvarende winsjer som mine i Crom utførelse koster SEK 6330,- pr. stk. Bildet du finner på dette nettstedet viser at winsjene har samme form som mine. Utseendemessig er mine helblanke i krom, mens de avbildede har en sort ring i ytterkant oppe hvor mine har tilsvarende en helt blank. Det ser ut som at pris på to tilvarende nye winsjer er ca. kr. 12.000,-. Hvis du er interessert i å kjøpe mine to winsjer for kr. 3.000,- kontant på labb'en, da er det greit for meg. Prisen er endelig fra min side, i siste ende gir jeg de heller bort til en venn som trenger de enn å gå under 25% av dagens nypris. Jeg er hjemme/mulig å treffe i morgen. Hvis du er fortsatt interessert, send meg da tlf. nr. via IM. Mvh PanPan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.