Jump to content

Vifteovn båt (Cheramic Heater) A-S Maritim


skage

Recommended Posts

Har kjøpt denne vifteovnen som blir anbefalt av "alle" til båten. Denne skulle vi da kunne justere trinnløst varmeelementet fra ca 200 watt til 1500 watt. Men dette er jo bare tull. Monterte en effekt måler på viften og her vises da den store feilen på hele viftekonstuksjonen. Det er ikke mulig og "justere" effekten trinnløst kun 2 valg 500 watt eller 1500 watt. Men trinnløs justering av viftehastigheten var det, men hva i allverden skal jeg med det. Jeg har ringt både til butikken og importøren ja og faktisk så kom de frem til det samme. Både i reklamen og på esken står det justerbar effekt mellom 200-1500 watt.

 

Her ble jeg skikkelig skuffet. jeg tenkte jo at en vifteovn som kun trekker 200watt på elementet og blåser godt var en godt egnet båt ovn, men det finnes altså ikke.

Er det flere som har trodd de hadde noe de faktisk ikke har fått.

 

Det er den vifteovnen som er på forsiden av as maritim sine nettsider.

Eller fins det en annen vifte som oppfyller mitt ønske som er: lav effekt på elementet ca 200-300watt og høy viftehastighet for og skape god luft sirkulasjon nede i båten. Vanlige vifter med termostat fungerer dårlig, når termostaten her slår inn så belastes nettet gjerne med 1000/1500. watt.

Link to post
Share on other sites

Med full viftehastighet og ovnen stilt på økonomi er effekten ca 513 Watt. Skrur man ned viftehastighet synker den til ca 383 Watt.

Har man ovnen stilt i normalstilling (ikke økonomi) så er effekten ca 1530 Watt på full viftehastighet, og 1120 Watt på minste viftehastighet.

Dette er målt hjemme. Jeg fikk litt lavere verdier når jeg målte i båten i minus 5 grader omgivelsestemp.

 

Justeringen av viftehastighet er lik på økonomi og normal innstilling. Effekten varierer bare 30 Watt på økonomi fra full til laveste viftehastighet, og 420 Watt ved tilsvarende endring i viftehastighet ved normal innstilling.

 

Effekten jeg henviser til er hvor mye effekt oven trekker. At det er noe forskjell på effekten i varenelemenetet utover 2-trinn tyder jo dette på.

 

Jeg er ellers enig i at de skulle vært en effektbryter og en viftehastighetsbryter slik at man kunne hatt f.eks 200-300 Watt ved full viftehastighet.

Link to post
Share on other sites

Detter jo marginale forskjeller, ovnen er jo ikke slik den fremstilles. Det er jo heller ikke gunstig for ovnen og ha på mye effekt (element) og lav viftehastighet, det blr ofte svært varmt for elementet, som igjen reduserer levetiden. Effekt forskjellene du har kommet frem til tyder stemmer ikke helt med mine målinger (har den på skrivepulten nå med effektmåler mellom) Håper du er enig i at funksjonen ikke stemmer overens med slik den selges.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok det dere har målt, for jeg forstod ikke noe av denne ovnens instillinger. :confused:

Jeg fikk ikke justert ned varmen uten å bruke "2A" valget. Jeg håpet den kunne stilles på ca. 800 w

da det er det jeg har disponibelt igjen etter frostvakter, og det var det ovnen jeg tidligere hadde ombord måtte stå på. Så nå har jeg kun 500W som alternativ innstilling, og det var ikke hensikten !

 

Reklamen stemmer ikke !

Link to post
Share on other sites

Uffda! Min fulgte med båten da jeg kjøpte den, men den funker da i alle fall til formålet: Nemlig å holde båten tørr og godt over frysepunktet. Om den drar 200W eller 500W blir litt hypotetisk for meg, men det er klart at dersom du ikke har 500W til rådighet så..................

Naturligvis ikke bra at den ikke holder det den lover. :nono:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nå er det en stund siden jeg satte inn denne ovnen og med Clas Ohlson sin måler imellom. Prøvde forskjellige kombinasjoner av bryterposisjoner for å få effekten ned under 500watt(skyldes begrensninger i havnen). Mener å huske at eneste alternativet for lav effekt var kombinasjonen eco og viftebryter i laveste posisjon. Ved å skru ned variabel viftehastighet kan man regulere effekten ned mot 200watt. Jeg kjøre med ca 360watt på måleren. Den holder derfor det den lovet.

 

(bruksanvisningen var ikke til å finne ut av)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Detter jo marginale forskjeller, ovnen er jo ikke slik den fremstilles. Det er jo heller ikke gunstig for ovnen og ha på mye effekt (element) og lav viftehastighet, det blr ofte svært varmt for elementet, som igjen reduserer levetiden. Effekt forskjellene du har kommet frem til tyder stemmer ikke helt med mine målinger (har den på skrivepulten nå med effektmåler mellom) Håper du er enig i at funksjonen ikke stemmer overens med slik den selges.

Ja, jeg er enig i det. Ville bare nevne at du kan få den til å trekke mindre enn 500 Watt hvis viftehastighet reduseres. Dessuten at det er noe endring i effekt på varmelementet ved normalstilling når viftehastighet justeres. Vifen alene trekke ikke over 400 Watt.

Som jeg skrev burde det vært to justeringer, en for vifte og en for varmeeffekt.

Slik jeg har forstått det tåler denne ovnen godt å brukes på lav viftehastighet med høy effekt uten å ta skade av det. Effekten er da maks ca 1120 Watt.

Link to post
Share on other sites

Effektområdet mellom ca 500w og 1100w er altså ikke tilgjengelig :cryin: , akkurat det området jeg trenger vinterstid for å holde båten frostfri. Og 1100w er raskt mer enn mye og nok i gjestehavn...og da må den ned igjen på 500w som ikke er all verdens. :nonod:

Jeg har heldigvis en ny Eber 4kw som varmer godt, men jeg tror jeg leverer inn igjen denne viften og heller kjøper meg et digitalt ukeur til Eberen (som kan starte Eberen om morgenen FØR jeg står opp :sleep: )

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner i grunnen godt at man ikke kan følge med på alt som skjer i dette forum, og at man dermed kommer opp med ting som er beskrevet før. Med så mange meldinger, seriøse, useriøse og ikke minst OT - så skal det noe til.

 

Egentlig burde distinksjonene være tildelt etter andre og mer kvalitetsfremmende kriterier. Min mening ...

Link to post
Share on other sites

Helt enig.

Jeg mente det var synd at Skage ikke hadde fulgt med i den aktuelle tråden.

Kanskje han da kunne unngått all ergrelsen ved et feilkjøp. Tapt tid etc.

Det var ikke noe annet enn det.

Men det finnes jo emneoversikten og søkemuligheter også da.

 

PS. Jeg er veldig fornøyd med ovnen, passer mitt bruk perfekt. :yesnod:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har brukt ovnen siden i høst uten problemer.

For en time siden var det 4,5° i motorrommet der hvor den står.

Satte i gang Ebersprëcher'n for å får tørket vinduene på innsiden.

Nå må jeg snart komme igang med utskifting av kum, armatur

og benkeplate. :headbang:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Samme erfaring har jeg, som også benytter Thermal 2000 i motorrommet

sammen med en frostvakt fra Claes Ohlson, som kutter strømmen når romtemperaturen overstiger 5 grader.

 

Ovnens øko-funksjon er slått på, og med vifta på laveste hastighet.

 

Iflg. tilgjengelig data om ovnen så skal den være godkjent av forsikringsselskapet til dette formålet.

 

PS!

Ser at enkelte refererer til en påstanden om at denne ovnen (Thermal 2000 )

likevel ikke er sikker, men jeg har aldri sett at noen har villet/kunnet legge frem data som verifiserer/dokumenterer en slik erfaring med ovnen...........................

Link to post
Share on other sites

Lite facts og ingenting, etter min mening.

Jeg husker saken.

Når jeg kom ombord så viste det seg at vifta nesten hadde stoppet det var like før den brant seg helt fast "akslingen eller vikklingen var helt brent"

Denne gangen gikk det heldigvis bra masser av sot og vond lukt.

Nok til at jeg ikke vil ha den ovnen, men det er jo en helt frivillig sak :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...