torbi Startet 8.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2006 Eg er ikke motor ekspert , så eg spør dere , eg forstod slik at når motor temp viser lav temp. da er noe gale med termosat, men når temp. er høy nær rød sone kan det også være termosat er ødelagt?? det kan også være dårlig kjøling . på forhånd takk Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Janoho Svart 8.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2006 ja, det er riktig, men som regel er det dårlig kjøling som er årsaken. De fleste termostater skal bli stående i åpen stilling når de er defekte, dvs at motoren får mer kjøling enn nødvendig. JOH Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 8.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2006 Hei Det hender at temostatene også kan "henge" seg i låst stilling og da går det ikke så lenge før motoren oppnår en for høy temperatur. Hvis så er skjedd, kan du merke dette ved at slangen inn til termostaten blir "hard" p.g.a mottrykket. Men som regel skjer altså det motsatte at motoren får får mye kjøling. Skiftet nettopp termostaten på bilen hvor dette var tilfellet.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2006 Defekt termostat er en mulighet. Hvordan temp. reagerer er avh. både av mulig defekt på termostaten og av hvilken motortype dette gjelder. Ta ut termostaten, test den (kok opp vann, mål temp. ved åpning) - prøv også å kjøre motoren uten termostat dersom det er mulig. Da skal den selvfølgelig bare være kald. Tvi tvi Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 8.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2006 Takker så masse, eg skal prøve å ta av termosat og se hvordan det blir, så snart som mulig når det blir mildere ute , hvis det hjelper ikke så prøve eg å rense kjøling system-rens.....takk igjen Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
avmønstret5 Svart 9.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2006 Torbi, nå ser jeg du har 49 hk Perkins. Er det en 4.108 ? - det har jeg. Jeg har vært plaget med oljelekasje, noe erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 9.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2006 hei, pettersand, har ikke merket noe oljelekkasje enda, har kjøpt båt sist oktober og har ikke bruk så mye, s¨å eg kan ikke svare på.....ja det er 4.108 eg har.... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 30.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Torbi, nå ser jeg du har 49 hk Perkins. Er det en 4.108 ? - det har jeg. Jeg har vært plaget med oljelekasje, noe erfaring med det? hei pettersand, ja no merker eg det er oljelekkasje på min også , det lekker på fremme av motoren, skal eg prøve med oljelekkasje stopp ( tette stoff) og helle oppi.???? går det bra?? hmm noe bedre forslag Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
enter4u Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Har du saltvanns-kjøling så får du mye lavere motor-temp enn ved et lukket kjølesystem. I hvertfall så er det min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
mikke Svart 30.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2006 Blir det for høy temp i en saltvannskjølt motor krystalliserer saltet seg og du får ett belegg hardt som betong i verste fall går systemet pottetett Husker ikke helt men tror krystallisering begynner på ca, 50 grader og oppover Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.