Jump to content

Termostat

torbi

Recommended Posts

Eg er ikke motor ekspert :eek: , så eg spør dere :confused: , eg forstod slik at når motor temp viser lav temp. da er noe gale med termosat, men når temp. er høy nær rød sone kan det også være termosat er ødelagt?? det kan også være dårlig kjøling . på forhånd takk :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Hei

Det hender at temostatene også kan "henge" seg i låst stilling og da går det ikke så lenge før motoren oppnår en for høy temperatur. Hvis så er skjedd, kan du merke dette ved at slangen inn til termostaten blir "hard" p.g.a mottrykket.

Men som regel skjer altså det motsatte at motoren får får mye kjøling. Skiftet nettopp termostaten på bilen hvor dette var tilfellet....

Defekt termostat er en mulighet. Hvordan temp. reagerer er avh. både av mulig defekt på termostaten og av hvilken motortype dette gjelder. Ta ut termostaten, test den (kok opp vann, mål temp. ved åpning) - prøv også å kjøre motoren uten termostat dersom det er mulig. Da skal den selvfølgelig bare være kald. Tvi tvi

Takker så masse, eg skal :smash: prøve å ta av termosat og se hvordan det blir, så snart som mulig når det blir mildere ute :yesnod: , hvis det hjelper ikke så prøve eg å rense kjøling system-rens.....takk igjen :flag:

• 2 måneder senere...

Torbi, nå ser jeg du har 49 hk Perkins. Er det en 4.108 ? - det har jeg. Jeg har vært plaget med oljelekasje, noe erfaring med det?

hei pettersand, ja no merker eg det er oljelekkasje på min også :sad: , det lekker på fremme av motoren, skal eg prøve med oljelekkasje stopp ( tette stoff) og helle oppi.???? går det bra?? hmm

noe bedre forslag :confused:

Blir det for høy temp i en saltvannskjølt motor krystalliserer saltet seg og du får ett belegg hardt som betong :sad: i verste fall går systemet pottetett :cryin:

Husker ikke helt men tror krystallisering begynner på ca, 50 grader og oppover

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...