Jump to content

Stort oljeflak ved Hvaler


klikk

Recommended Posts

Hva blir det neste for en hardt prøvet østfolding?. Båtpussen må vi se langt etter med snø til rekka, islagte vann og 20 kuldegrader. Og så dette da...

Ikke lett å være fugl om dagen heller. Like før vi "venter" et fugleinfluensa utbrudd i Øra naturreservat så blir mange akkurat nå avlivet av jegere da de er tilgriset med olje. Tragisk, og det virker å være på grunn av svikt i rutinene på Borregård fabrikker. Nå er ikke dette bevist, men flere aviser spekulerer i at det er de som er synderen.

Trøsten er at dette hadde vært enda verre om det hadde skjedd ut på våren. For båteierne langs Glomma er det godt båten står på land. Dette hadde blit et skikkelig griseri...

Nå er jeg spent på om dette fører til nedgrising av våre kjære ankringsplasser på vestre Hvaler.

For en start på årets båtsesong fårn si!

Link to post
Share on other sites

Det er noen som fortjener nakkeskudd for denne bragden!!

 

Oljelenser kan ikke brukes fordi det er midt i skippsleia.. Jeg sier: steng leia og få ut oljepølsene!! Hva fan er i veien med prioriteringsevnene til de idiotene som sitter å bestemmer dette??

Link to post
Share on other sites

Kan ikke det tenkes at det er pga. is at der ikke kan brukes lenser? Jeg mener å ha hørt det engang.

Joda,det er også en hindring for lenser. Men at skipsleia skal ha betydning er svært interessant lesning. Det sier litt om prioriteringene...

"Oljen ligger i skipsleia der det flyter mange store isklumper. Det er derfor ikke aktuelt å bruke lenser, ifølge Antonsen."

Link to post
Share on other sites

Er ikke så lenge siden Borregaard ble avslørt som smittekilde for Legionella. De har tydeligvis ikke kontroll på alt.. Når man pumper ut 3 000 tonn olje er det jo litt merkelig at en slik feil ikke oppdages før! F.eks. ved at en kontrollør sier: "jammen det kommer ikke noe olje inn i tanken..."

 

:nonod::headbang: :nono:

 

"Informasjonssjef ved Borregaard, Dag Arthur Aasbø, bekrefter at et tilførselsrør sprang lekk da en liten tankbåt i helgen losset 3.000 tonn fyringsolje ved Borregaards kai i Sarpsborg.

 

- Men ingen merket det. Årsaken var at oljen rant fra det punktet der røret sprang lekk og ned under kaia. Der forsvant den under isen slik at ingen kunne se noe, sier Aasbø til NTB.

"

Link to post
Share on other sites

Kan ikke det tenkes at det er pga. is at der ikke kan brukes lenser? Jeg mener å ha hørt det engang.

 

Her er jeg litt uenig med deg Jensen. Det må da kunne gå an å legge om trafikken og sanere olje samtidig ? Å stoppe skipstrafikken er sikkert ikke nødvendig,det er vel ikke så svære sølet heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...