Jump to content

Hva er en fornuftig pris for et ror. Nå med bilde av roret


Jon-Kåre

Recommended Posts

Har et ror jeg har en som er intressert i å kjøpe men jeg har ingen aning om hva dette kan være verd så da prøver vi baatplassen da

 

Litt om roret: Laget av messing eller bronse, største bredde =30cm, Høyde = 33cm, lengde på stamme = 41,5 cm, diameter stamme = 25mm, lengde hylse = 32cm og diameter utvendig på denne er32mm.

 

Roret er et såkalt hengror..

 

Noen som aner hva jeg skal ta betalt eller hva vil du ha betalt????

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

hehe... så det var deg som jeg pratet med ja :cheers: ... husket ikke hvor jeg hadde den annonsen fra siden jeg kun hadde lagret mailen fra deg :smiley:

 

Vel det hadde jo vært fint med noen tilbakemeldinger her på baatplassen slik at vi kommer frem til en fornuftig løsning for begge.

 

(ps. har ikke kommet frem til båten for å måle i dag heller, og nå er det jo snart mørkt... :headbang: )

 

Håper på noen innspill.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hehe ja der kan man se hvor liten verden er, Igår kom det en im fra jrk om at vi hadde samme tante og var i familie så verden den er sannelig liten. Tenkte når jeg la inn forespørselen at det skulle ikke forundre meg om det var noen her på plassen som forespurte ettersom jeg hadde annonsert det her. Dæven har du flere venner en meg her så får du det vel billig :lol::headbang: Foressten så har jeg har jeg fem dager mere fartstid her på baatplassen en du, noe som vel skulle tale i min favør :lol::cheers:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

her er et bilde

 

 

Bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg føler at jeg er på meget tynn is nå, hvis det i det hele tatt er is? Vel, vel, når jeg ser ut på fjorden (Oslofjorden ved Asker) så ser det jo ut som man kan gå et stykke ut da!

 

Mangel på svar på ditt spørsmål er vel egentlig et svar i seg selv? Vet ikke! Enhver gjenstand er verdt hva markedet er villig til å betale, jo flere kjøpere jo høyere pris og omvendt. Har man ingen kjøpere så er det ingenting verdt, eller kanskje det har en skrapverdi for messing eller bronse har jo verdi? Ingen ide om hva det vil være, men kan være verdt en telefon til en skraphandler/metalloppkjøper?

 

Skal allikevel driste meg til å foreslå et tall/beløp som er tenkt slik at selger får noe for varen og kjøper betaler noe for en vare med stor bruksverdi, men vanskelig omsettelig. Forslaget mitt er kr. 500,- og for ordens skyld; dette forslaget reflekterer ikke hva som kan være historisk kostnad eller hva det ville koste å lage/prodsere et slik i dag.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så nøye er det ikke for meg. Majali har vist interresse for det så hvis han kan bruke det blir det jo bare snakk om å finne en fornuftig pris som vi begge kan leve med. Finner ingen som selger nye ror heller så det er vanskelig å ha noen formening om pris. Det er vel ikke daglig vare dette da

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

.....Finner ingen som selger nye ror heller .....

Joda! Prøv Sleipner.no - de selger slike ror i bronse........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Joda! Prøv Sleipner.no - de selger slike ror i bronse........

Joda fant noen priser der men jeg tror hvis jeg skal få solgt og majali skal kjøpe så glemmer vi de der prisene. De er jo så usansynlige at man får bakoversveis.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

2 sider av saken :

 

-Jonkare skal ha mest mulig for varen, det koster å produsere slike ror. Det er forståelig.

 

-dersom man leter på internet/avisa, er det i løpet av 3-4 uker ikke problem å skaffe seg gratis sjekter, eller med priser til rundt tusenlappen. Da har man ror man kan bruke i de aller fleste tilfeller.

 

Så derfor, man kan skaffe dette gratis, mot å brenne resten av båten, eller betale litt for dette. Var dette til noe hjelp ?? :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Synes du var litt kjapp her Perlen. Får du ei sjekte for 1000,- lappen, vet du lite om tilstand til ror eller hva det er laget av. Uten å ha så god greie på hva som er rett pris ville jeg lagt meg på 1/3 til 1/4 av nypris, alt etter tilstand. Om roret eller hylse er rødlig i fargen ville jeg vært skeptisk mhp korrosjon. Utover dette er jo et slikt ror nesten uslitelig.

Link to post
Share on other sites

Tror du er på majali sin side du, neida jeg har bestemt meg for pris så kan han bruke roret så får han ta det og hvis ikke så får det ligge

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

vet du lite om tilstand til ror eller hva det er laget av.

 

Utover dette er jo et slikt ror nesten uslitelig.

Har kanskje sålangt vært heldig, da jeg foreløpig kun har fått prima vare. Og som du selv skriver, ror er nær sagt uslitelig....

 

Tror du er på majali sin side du,

Jeg kjenner Majali svært godt etterhvert, og legger hellere ikke skjul på at jeg har prata med ham om ror tidligere, men jeg føler meg rimelig sikker på at vurderingen min er grei. Hvis ikke, har jeg tidligere tapt mye penger, da jeg har solgt på samme måten slik selv :lol:

 

Tips : titt etter ror på antikviteter på finn.no. Mange bruker ror og akslinger med propell som utstilling. Kanskje du kan få bilde av korrekt pris der. (det var der jeg fant skylighter, ventiler etc., ikke under båt-utstyr.)

 

Lykke til med salget.......

Link to post
Share on other sites

Takk for det du Perlen, har på ingen måter tenkt å være urimelig. Spørsmålet blir vel heller om man vil ta seg bryet med å brenne opp skroget etter at roret er demontert :wink::lol:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Synes prisforslaget på 500 kr virker fornuftig.

 

Dersom kjøperen kan bruke det har han fått et ror til en rimelig penge selv om det er brukt og sikkert må modifiseres noe for å passe godt og være tett.

 

Dersom selgeren klarer å finne kjøper har han vært heldig og solgt et ror som - i mine øyne - ikke ser kurrant ut (dimensjoneringen av selve rorstammen).

 

Konklusjon: en vin-vin situasjon.

Link to post
Share on other sites

:cheers: godt å se det at dt kommer tilbakemeldinger !

 

Jeg har nå vært å målt litt i dag og funnet ut at lengen på rorstammen må forlenges med ca 30 cm... :cryin:

Så jeg må forespørre litt priser på hva dette vil koste før jeg bestmmer meg.

 

Alt. 2 er å få laget en ny gjennomføring maken til den jeg har, siden det er den som er røket.

Hvis alt 2 er billigere, så er det mye mindre jobb. Men jeg er samtidig fristet av formen på roret til "jonkare" og at det kommer fra gode "aner" ( vakker svensk trebåt :yesnod: )

 

Jeg må bare innhente litt priser fra mekaninsk verksted først

 

Så pris spørsmålet for mitt vedkommende er vel omtrent hva det vil koste å utføre modifikasjon + innkjøp kontra alt 2.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Dersom selgeren klarer å finne kjøper har han vært heldig og solgt et ror som - i mine øyne - ikke ser kurrant ut (dimensjoneringen av selve rorstammen).

Vet ikke så mye om dette med ror så hva er ukurant med dimensjonen på rorstammen

Var det bronsje? Det er nok ikke mange som sveiser det. Kanskje det er bedre med flenser for skjøting.

Tror nok at klemflens er løsningen for å skjøte her.

 

Er ikke det viktigste at hylsen rekker godt over vannlinjen påen slimk gjenomføring??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Som sagt jeg kan ikke så mye om ror. Jeg har drev jeg. Dette roret har hvert montert gjenomgående

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da er roret avsendt til majali til en pris jeg er tåelig fornøyd med og sansylig vis Erik og ettersom han kjøpte. Takk for innspill

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:cheers: Jotakk jeg er fornøyd og det er gledelig hvis du er det samme.

 

Siden det må modiferes litt, så blir jeg sikkert helt fornøyd uansett.... klarer liksom ikke å bare sette det rett inn :rolleyes:

 

Gleder meg til pakke i posten

Takk for hyggelig handel :smiley:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ville bare komme med en oppfølgende kommentar:

 

Roret er innstalert og alt seg meget bra ut. :cheers: Jeg renset opp det gamle hullet smurte godt inn med Tec7 fant en lang aksel som jeg tredde inn i hylsa og helt opp til et opplagringspung under dekket. lot det hele tørke før jeg tredde på plass selve roret. fikk laget meg et skjøtestykke og skjøtet på den gamle rustfrie rorakselen... Så nå er alt fryd og gammen....

 

 

Takk til Jonkare for en god handel i ekte "baatplassen vis" :cheers:

 

ErikBilde

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Fint å se at roret kom til nytte og på en fornuftig båt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...