Jump to content

kart. kristiansund -Haugesund


Scand_550

Recommended Posts

Ja da sitter vi å planlegger ferien.

 

Dette blir første langtur med snekka.

ser ut som det kan bli en tur til Haugesund.

I den forbindelse ønsker jeg å ha papirkart i tillegg til kart på pc.

 

Trenger noen tips å råd angående kart innkjøp.

Kristiansund-Haugesund.

 

Har sett på båtsportkart hos Maritim.

Dette blir relativt dyrt synes jeg, jeg må jo ha ganske mange mapper..

 

Er det andre muligheter??

 

Dere båtfolk på båtplassen har råd. Det vet jeg

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg at du ser på tilbudene/mulighetene hos Nautisk Forlag:

 

http://www.nautisk.com/nor/charts/c-list.htm

 

Dersom du bruker kartplotter/pc er det vel ikke nødvendig å ha mange mapper med småkart.

 

Jeg ville tro at det burde holde med de store oversiktskartene i 300-serien (306 og 307),

evt med noen i 200-serien

 

Lykke til en en flott tur.

 

Personlig ville jeg ha anskaffet kart fra Maptech - men smak og behag er forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Ja da sitter vi å planlegger ferien.

 

Dette blir første langtur med snekka.

ser ut som det kan bli en tur til Haugesund.

Jeg ønsker deg velkommen til Haugesund. Men jeg vil gi deg råd om å ta turen videre, innover Ryfylket, når du først tar turen sørover. Ryfylket er " full " av nydlige perler. Med andre ord, ta høyde for noen dager ekstra, før du vender hjemmover.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker deg velkommen til Haugesund. Men jeg vil gi deg råd om å ta turen videre, innover Ryfylket, når du først tar turen sørover. Ryfylket er " full " av nydlige perler. Med andre ord, ta høyde for noen dager ekstra, før du vender hjemmover.

Takk for det.

Målet for turen er en øy som heter tranøya ute ved Stord.

Der har jeg onkel å tante som har hytte..

 

Men hvor lang tid skal man regne på en slik tur?

Vi har tenkt oss sånn ca to uker på turen.

Vi har tre uker ferie så muligheten for å ta noen dager ekstra er der..

 

Båten marsjer 10 knop , men har ikke tenkt å dure å kjøre for å komme frem fortest mulig.

Det er veien som er målet.

Har pratet med noen som mener det er 300 nm sunndalsøra-Stord.

Noen som vet for sikkert?

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Så artig at du skulle besøke Tranøy da. Min far er derfra, og vi hadde landsted der under hele oppveksten min.

 

Dit kommer jeg også til å ta en tur i løpet av sommeren. Fitjar-øyene som Tranøy er en del av, er en nyedelig øygruppe som egner seg meget godt for båtliv. Men der er mange skvalpeskjær og grunner, så pass på...

Link to post
Share on other sites

Så artig at du skulle besøke Tranøy da. Min far er derfra, og vi hadde landsted der under hele oppveksten min.

 

Dit kommer jeg også til å ta en tur i løpet av sommeren. Fitjar-øyene som Tranøy er en del av, er en nyedelig øygruppe som egner seg meget godt for båtliv. Men der er mange skvalpeskjær og grunner, så pass på...

Ja da skal vi holde god utkikk etter en ny Scand Baltic...

Å jeg vil gjerne komme ombord å få se på herligheten.

Det er en av mine favoritter..

Om bare lottoen slo til... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Tok turen på "PC-Planner" fra Sunndalsøra - Leirvik på stord.

 

Kom til at den totale avstanden er 320 nm. Avstanden vil jo avhenge litt av hvilke valg du tar underveis. Med en marsjfart på 10 knop og la oss si 8 timers kjøring pr. dag kan du klare turen på 4 dager. Erfaringsmessig er 8 timer kjøring på marsjfart på en slik tur svært mye. Skal jo ha litt ferie også ? Ville satt av 6 dager på turen nedover med tanke på at det kan bli en dag landligge ved dårlig vær. Det er jo noen vær utsatte strekker nedover kysten...

 

Personlig ville jeg ikke være komfortabel med kun oversiktskart på en slik tur i ukjent farvann. Det er jo hvis.. kartplotteren streiker at det virkelig er behov for det gode gamle papirkartet.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...