Jump to content

Brannslukkingsapparat


Vanisian

Recommended Posts

Hei!

Har ikkje erfaring med skumapparat i båt, men generelt er skumapparata heilt greie. Viktigaste ankepuntet er at dei toler ikkje frost. Frostvernet gjer at apparata får betydeleg mindre effekt til å sløkke brann.

I bruk går det litt lengre tid til sløkkinga, men du får samstundes kjøling slik at risikoen for at brannen tek til igjen blir mindre. Når du har tømt apparatet og brannen er sløkt er oppryddingsarbeidet vesentleg mindre. Eit rom "dusja" med pulver krev sannsynlegvis full utskifting av inventar, medan skum kan tørkast opp og ferdig med det.

Problemet er nok frosten, difor har eg sjølv to pulverapparat i båten, men skumapparat i bustaden.

Mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Skum skal ha gode egenskaper på brann i EL.

Hovedfordelen er som nevnt Ingen øvrige skader ved bruk som pulver. ALT blir normalt skadet ved bruk av pulver, en kjempe rengjøringsjobb.

Jeg tror at om noen år vil skum overta mye av markedet for pulver.

Klare fordeler spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med skummets slukkeevne i el og væske kontra pulver?? Er vel vesentlig i båt.

Skummets slukkeevne i væske er meget bra muligens noe av det beste, det eneste som kan være vanskelig å slukke er brennende sprit, men det er sikkert ikke noe problem i din båt :wink:
Link to post
Share on other sites

Det er rett at AFFF ikke anbefales når rene alkohol-baserte løsemidler er antent . men da er alternativet AFFF / ATC

 

 

 

Fordeler ved bruk skumsslokkere:

 

Sekundærskadene er minimale , hindrer gjentenning , reduserer ikke sikt .

 

Fordeler ved bruk av pulverslokkere:

Høy slokkeeffekt .

Redigert av ares (see edit history)

Ares

Link to post
Share on other sites

Skummets slukkeevne i væske er meget bra muligens noe av det beste, det eneste som kan være vanskelig å slukke er brennende sprit, men det er sikkert ikke noe problem i din båt :wink:

Problem?? :eek: Tar spriten fyr, skal den slukkes omgående. Men sprit full av pulver høres ikke fristende ut, det heller. Hva med kullsyre?? Så slipper jeg isbiter. :lol: Nok spøk :nono: Men hva med kullsyreapp i båt??
Link to post
Share on other sites

Har 2 stk 1 kg pulver ombord , er det noen hjelp vis det skulle starte en brann ? Må jeg kansje bytte dem ut i 2 stk 2 kg ?

Kjøpte et stk på europris , lite og snobbete da med veggfeste for den nette sum av 99.99- 2 kg koster 159- trur jeg , hva har dere andre ombord og hva er erfaringene for dem som har testa detta ?

 

Måtte tømme et slikt 1 kg i motorrommet i en vw buss en gang , og det gjorde susen da men .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

? Dette kan bli morro.

A klassen illustrerer branner i faste organiske materialer så som treverk, papir, tekstiler og lignende.

B klassen illustrerer væske branner så som bensin, olje, lakk, maling og lignende

C klassen illustrerer gass branner så som propan, metan og butan gasser.

I tillegg til dette finnes det en D klasse som omfatter branner i metaller.

E klassen er utgått, men stod den gang for egnethet mot branner i elektriske anlegg inntil 1000 volt. I dag merkes alle apparater med varseltekst ”kan benyttes mot branner i elektriske anlegg”. Det er opp til produsenten å angi egnethet for bruk mot elektriske anlegg (Se apparatets frontetikett for informasjon vedrørende din håndslokker) :wink:

 

De fleste pulverapparat har klasse ABE.

Link to post
Share on other sites

Siden vi er inne på pulverapparat:

 

Nå tid ble pulverapparatet inspisert sist?

 

Sjekk at pilen på manometeret holder seg innenfor merket område, i hht bruksanvisningen.

Snu apparatet på hodet og hør at pulveret beveger seg.

Gjør det mange ganger slik at dere er sikker på at det ikke er bare toppen av pulveret som beveger seg og resten er "betong". I båter som jo har vibrasjon (under gange) kan pulveret pakke seg mye lettere enn det vi har i hjemmet.

Etter litt bevegelse frem og tilbake merkes det at pulveret forflytter seg.

Hvordan er det med rust på beholderen? Den inneholder jo trykk.......

Ja, og hvordan er det med sikringen, er den fortsatt på plass?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også ett par brannslukkere ombord, men jeg må av og til minne meg selv på at vanligvis flyter båten min rundt i verdens beste brannslukkningsmedium, kaldt vann. Ei bøtte, kanskje to med tau på er effektive brannslukker. Jeg vil se den brannen en ikke slukker med to pøser sjøvann. Ingen pulver og skitt, bare tørk opp. Forusetter at en ikke fylle båten med gass - da er jolla et bra å ha, ro så fort at årene ikke synes og la båt være båt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også ett par brannslukkere ombord, men jeg må av og til minne meg selv på at vanligvis flyter båten min rundt i verdens beste brannslukkningsmedium, kaldt vann. Ei bøtte, kanskje to med tau på er effektive brannslukker. Jeg vil se den brannen en ikke slukker med to pøser sjøvann. :smiley:

Du har nok rett i at det beste slokkemidlet stort sett er vann, men det forutsetter at vannet får et visst utgangstrykk og at du får muligheten for å endre strålen fra kompakt til tåkestråle, avhengig i hva som brenner og mengde.

Husk at for mest effektiv slokking i lukket rom er å forstøve vannet så det lettest mulig går over til vanndamp.

1 liter vann = 1700 liter vanndamp

Og jeg kan nevne mange branner du ikke slokker med to pøser vann :wink:

men i båten er det nok brann i drivstoff/drivstofftilførsel i bensinmotor som du har størst problemer med.

Ellers er det ikke så mye å tilføye her når det gjelder håndslokkere ,siden det er så mange kompetente her :yesnod:

Men vil allikevel også nevne håndslokkere med vann som et supplement til skumslokkere.

Mvh

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med et brannservice firma, de sa at brannslukker i båt måtte godkjennes en gang pr. år.

Forsikringsselskapet krever visst det, hvis det ikke skal bli avkorting i erstatningen.

CO2 apparat og "Fire killer" er ikke godkjent som eneste slukkemedium, det måtte være

et 2 kg ABC(E) i tillegg etter det de sa.

 

 

 

Garda

Bamse 815

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...