anton Startet 9.Mars.2006 Del på Facebook Startet 9.Mars.2006 Har hørt at glødeplugger leveres for flere spenningsområder - 11 V - 12 V - 13 V. De som er beregnet for 11 V gir lettest start, men de varer også kortest. Er det noen som vet mer om dette ? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Glødeplugger er vel enten beregnet for 12 eller 24 volt. Det står imidlertid stemplet andre voltstyrker på selve pluggene. På mine glødeplugger beregnet for 12 volt står det enten 5 eller 7 volt på. Hvis jeg ikke husker feil så var det slik at jo lavere voltstyrke det står på pluggen desto kortere glødingstid har de. Mine glødeplugger åpner for diesel etter ca. 7-10 sekunder. Gløder man for lenge så ryker de. Kjøpte de forresten hos Økonomideler. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 10.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Er det virkelig ingen flere som har opplevd problemer med glødeplugger ? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 (redigert) Hei Anton Kunne du nyansert spørsmålet ditt litt, til hvilken motor f.eks? Trenger du ny plugger og er usikker på valget? Vær rask med pressenningen og båtpussen i år - våren kommer på en onsdag :sad XD3P Redigert 10.Mars.2006 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 10.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Jeg har aldri opplevd problemer selv med glødeplugger, men har hør at andre har hatt problemer. Men antagelig er dette meget sjeldent siden så få på dette forum gir lyd fra seg. Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Hei, Ser det er litt tvil om glødeplugger! Disse blir styrt av et relè. Relèt styrer glødetid og må ha riktig glødeplugg, som er til nevnte motor. Ikke sett andre plugger med annen verdi! Levetid, har ikke med verdi å gjøre! Relèt har innebygd motstand til riktig plugg! Tillsettning i diesel holder motoren ren i topper og ventilseter. Ren motor er best! Da blir det ikke avleiring rundt pluggen som skaper feil varme i pluggen! Pluggene burde tas ut og renses en gang i blandt! Kjøp orginale plugger! De er best! Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Relèt har innebygd motstand til riktig plugg! Kjøp orginale plugger! De er best! Hilsen Båtnissen Dette er direkte feil. Gløderelle er kun et relle og noen motorer har tidsrelle og evnt temperaturstyrt gløding (Tid gløding nødvendig, avhengig av temp). Det er ingen "motstand" før glødeplugger. Orginale plugger?? det står Beru plugger i de fleste motorer, og det er faktisk der BILTEMA får laget noen av sine. Hvilken farge embalasjen har, evnt navn betyr lite for motoren. Men for all del, kjøper du "Orginal" får du jo noe som virker du og. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Har brukt forskjellige fabrikater av glødeplugger i årenes løp. Ingenting er "orginalt" fordi motorprodusentene lager ikke plugger selv. Min motor har 12 volt rett på pluggene som igjen er styrt av et rele med tidsbegrensning. Om motoren er varm så sitter der elektronikk i relèet som korter ned glødetiden alt ettersom hva tempen er. Biltemaplugger fungerer fint de . Uansett produsent, pass på at de også har de riktige fysiske mål før du prøver å skru pluggen til bånns. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Hei igjen. Sorry, det var verdiene på pluggene jeg mente å si at man ikke burde klusse med. Hva om relet er tidsbestemt og det settes inn kjappere plugger???? Orginal, da mener jeg riktig plugg til nevnte motor. Prøv feil varmeverdi på tennpluggene til bilen, da er forbrenningen ikke optimal! Slagg er det jeg tenker på! Det var ikke meningen min å komme med FEIL info! Sorry! Spørr de som vet noe om hva slags plugg du trenger,IKKE hør på meg. Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 12.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 I startveiledninga til min VP 2030 står det at man skal gløde min. 10 s uansett, også ved varm motor. Hvorfor det? Når motoren er varm starter den som et skudd uten gløding. Er det slik at et rele kutter glødinga etter f. eks. 2 sekunder når den er varm?? Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 13.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Mange takk til dere som har svart meg ! Imidlertid reagerer jeg på at så få interesserer seg for tekniske problemer, i motsetning til "tull og tøys". Eksempler: Glødeplugger: 9 /323 svar/lest Årets merkeligste båt: 413 / 29028 Bastard: 1325 / 59559 Dette sier noe om hva som fenger på dette forumet. Takk for meg. Om 5 sekunder fjerner jeg forumet fra mine favoritter. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Anton leser kanskje ikke dette, men til alle andre: Dette er den rareste sammenligningen jeg har stt på lenge! "Årets merkligste båt" har rullet og gått i 2,5 år, mens glødeplugger har rullet i 3 dager! ER ikke rart med forskjellig visningstall da!!!! Anton: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hvad er gæli, da glødepluggene har tatt kvelden etter kun 115 timer? Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 (redigert) Kan man ødelægge glødepluggene hvis gløde tiden er for lang? Dette er en Lombardini motor der har kjørt 115 timer, der alle pluggene er ferdige, båtens eier har bestilt nye plugger fra en traktorhandler. huff, man skal lære at læse bedre i emnet her, ser at man ødelegger dem med for lang glødetid. Huff hvad skal man nu finde på for at korte ned glødetiden... Redigert 14.April.2009 av Jandus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.