Jump to content

Sommersol og måkeskrik


vanntrivsel

Recommended Posts

Disse beistene som ergrer oss hele sommeren. Stjeler maten vår i et uoppmerksomt øyeblikk og vekker oss klakka 03.55 om natta, med sine uutholdige skrål. De tar ikke fem øre for å skite ned båten . De sitter på hver sin knaus og følger alle våre minste bevegelser. Det eneste de er ute etter er mat. Mat mat mat. En liten brødsmule i vannflaten vekker oppmerksomhet, og plutselig er det hundre bombeflygere som sirkler over båten. Noen ligger i stup for å sikre seg brødskorpa og andre rekognoserer i høyden

 

Men, hvem ville egentlig være dem foruten. Ramsalt sjø og måkeskrik hører liksom sammen , ikke sant?

 

Bilde

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men begynner det ikke å bli litt for mange av dem?

På Skagerrakkysten er de faktisk på tilbakegang, og om ikke truet dyreart, så i hvert bekymringsfullt redusert i manges øyne. Vakre fugler og fantasiske flyvere mange av dem. Selv om makrellterna overgår det meste.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

bekymringsfullt redusert i manges øyne.

Jeg tror vi skal se dette i litt perspektiv. Jeg husker faren til en kamerat av meg. han var overrasket over at det var måker i hagen hans. De bodde da under 1 km fra sjøen. Når han var liten, sa han, var det sjelden at måkene beveget seg så langt inn fra sjøen. I dag finnes det jo måker flere mil inne i landet. Kanskje bestanden ikke er redusert, bare spredt utover et større område?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

bekymringsfullt redusert i manges øyne.

... Min bekymring er at det de siste åra er måker som har tatt over for kråker , skjære og andre "innlandsfugl". Rundt Mjøsa så vi aldri måker før, men de seneste åra "kryr" det av måker på jordene flere kilometer innover på flatbygdene. Så jeg tror ikke det er fare for måkebestanden i Norge. Den har bare spredd / flyttet seg. :cryin:

Redigert av pontus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, det finnes vel både Dovremåker og måker i Jotunheimen nå.

Jeg snakket om Skagerrakkysten, hvor det har vært en tilbakegang i bestanden. Jeg selv er foreløpig ikke særlig bekymret, men sommer uten måkeskrik hadde unektelig vært noe stusselig.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Når sommeren kommer så legg i fra,

Start motor, heis seil, kast loss.

Vi seiler til holmer og skvulpeskjær

Start motor, heis seil, kast loss.

Da seiler vi båten, og kursen er syd,

det er bare herlig med skvulpende lyd,

og måkene skriker som måkene gjør

mens sola den gjør deg ør.

 

Utdrag fra baatplassen's sang. (bare måtte gjøre det)

Link to post
Share on other sites

Men, hvem ville egentlig være dem foruten. Ramsalt sjø og måkeskrik hører liksom sammen , ikke sant?

Men begynner det ikke å bli litt for mange av dem?

Helt enig H´gapet, vi vil ikke være dem foruten. At det skulle ha blitt så ustyrtelig mange av dem stemmer da aldeles ikke, ihverfall ikke her i Oslofjorden. Jeg synes tvert om at de har blitt betydelig færre de senere årene. Se bare på holmer og skjær i hekketida, nesten ikke lenger ei måke å se for dem som har fulgt med i noen år.

Mink derimot ser en over allt i Oslofjorden. Kan det ha en sammenheng?

 

Appropos, mink er en fremmed "fugl" i vår fauna. Er det noen som kan svare på om det er jakttid på mink, eller er det lov å skyte den året rundt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Når sommeren kommer så legg i fra,

Start motor, heis seil, kast loss.

Vi seiler til holmer og skvulpeskjær

Start motor, heis seil, kast loss.

Da seiler vi båten, og kursen er syd,

det er bare herlig med skvulpende lyd,

og måkene skriker som måkene gjør

mens sola den gjør deg ør.

 

Utdrag fra baatplassen's sang. (bare måtte gjøre det)

Bilde

 

At-le :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bare for å nevne det..........

På Bolærne i Tønsberg skjergården, skal det idenne sesongen serveres måker, usikker på hvordan de tilberedes, men de er selvfanget av kokken med mannskap. Skal visstnok være en av deres spesialiteter der i år........

Så dersom du ligger i havna på Bolærne, og det går en mann i hvit frakk med gevær på skuldra forbi, ikke vær redd......, han er bare på jakt etter ferske ingredienser til dagens! :yesnod:

 

 

fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

På Bolærne i Tønsberg skjergården, skal det idenne sesongen serveres måker, usikker på hvordan de tilberedes, men de er selvfanget av kokken med mannskap. Skal visstnok være en av deres spesialiteter der i år........

 

Jeg har planlagt flere turer til Bolærne til sommeren. Trives godt på dette fantastiske stedet med flott utsikt både nordover, østover og sydover. Har fra før av mest erfaring fra Missingen i dette området, men Bolærne er atskillig mer familievennlig på alle områder.

 

Så til saken: Håper du på en eller annen måte kan bekrefte/avkrefte realitetene i måke-måltidet.

 

Jeg synes dette høres fristende ut Sjøfugl virker om sommeren som mer forlokkende enn fjellfugl.

 

Men jeg har ikke lyst til å bli forvist fra området av kokken når jeg ber om "dagens fugl".

Link to post
Share on other sites

Det er helt sant! Sto et stort stort stykke om dette i Tønsbergs Blad før jul, hvor de hadde prøvesmakt og det hele. Mener å huske at måka hadde smakt godt også.....,

Men etter regnskapsgjennomgangen der i vinter, ble det noen bruduljer. Det viste seg at de hadde surret noe alvorlig med regnskaper, og fylkeskommunen(eieren) forlangte at noen hoder måtte rulle.

Usikker på hvem som måtte gå, og kan derfor heller ikke garantere at kjøkkensjefen fortsatt har sin jobb. Og siden han var den med måke ideèn, tør jeg heller ikke garantere måker på tallerken.

 

Regner med at en telefon ut på øya, eller et besøk dit når isen går, vil avklare dette.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Flå måkene, skjær av hodet, ta ut innvoller og innmat. Vask fuglene godt. Legg så fuglene 4 timer i eddikvann for å fjerne tran smak Tørk fuglene og bind bena inn til kroppen. Brun fuglene i en jerngryte med margarin. Brunes over det hele. Legges så med brystet ned i gryten. Spe med kokende vann og melk. Tilsett salt og la fuglene koke til de er møre ved svak varme. C 1,5 timer. Hell over rømme når det er en halv time igjen. Ta opp fuglene og hold dem varme. Sil evt sjyen og tilsett en jevning av mel og vann. Rør godt. Smak til med salt og evt sukkerkulør og kok i ca 10 minutter. Fuglene klippes langs brystbenet og på hver side av ryggbenet. Del så hver halve fugl i 2. Anrettes på fat, server med saus, poteter og sesongens grønnsaker. For å dempe måkesmaken kan det brukes forskjellige krydder ved steking og i sausen. For eksempel løk, nellik, pepper og div krydderurter Ærfugl og lomvi kan tilberedes på samme måte.

 

 

Bon Appetitt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...