Jump to content

Henting av båt, Mou i Danmark


baatsman

Recommended Posts

Med minusgrader og mye snø, tenker jeg på henting av båt i pinsehelgen.

 

Hvis alt går som lovet, skal vi hente vår nye Bav i Mou,Danmark pinsehelgen. Lurer litt på

rute, tid. Marsjer ved innkjørt motor rundt 8, med ny, ikke helt sikker. Håper at vi kan seile

mesteparten. Har tenkt å bruke 3 dager, regner med at det blir dagsmarsjer på ca. 10 timer.

Dag 1 gjennomgang av båt, forflyttning til Skagen. Hva mener folket om turen videre. Hvaler

er målet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

....Har tenkt å bruke 3 dager, regner med at det blir dagsmarsjer på ca. 10 timer.

Dag 1 gjennomgang av båt, forflyttning til Skagen. Hva mener folket om turen videre. Hvaler

er målet.

Hvis du reiser tidlig på dagen/morgenen, er det mulig med dagseilaser med maks 10 timers strekk:

 

Dag 1 Mou - Skagen

Dag 2 Skagen - Väderöarna, eventuelt Fjällbacka/Grebbestad

Dag 3 Väderöarna - Hvaler

 

 

 

TMS

TMS

Link to post
Share on other sites

Hvis du reiser tidlig på dagen/morgenen, er det mulig med dagseilaser med maks 10 timers strekk:

 

Dag 1 Mou - Skagen

Dag 2 Skagen - Väderöarna, eventuelt Fjällbacka/Grebbestad

Dag 3 Väderöarna - Hvaler

TMS

Hvis dårlig vær og ugunstig vind pleide vi ofte å gå inn så langt syd som Måseskär eller Smögen, Sotenkanalen og innaskjærs N til Gule Humpen, Kosterfjorden og Strömstad. I hvert fall Skagen til Havstensund er en passe tripp på en dag. Da er det bare noen timer N til Hvaler.

Link to post
Share on other sites

Hvis alt går som lovet, skal vi hente vår nye Bav i Mou,Danmark pinsehelgen. Lurer litt på

rute, tid. Marsjer ved innkjørt motor rundt 8, med ny, ikke helt sikker. Håper at vi kan seile

mesteparten. Har tenkt å bruke 3 dager, regner med at det blir dagsmarsjer på ca. 10 timer.

Dag 1 gjennomgang av båt, forflyttning til Skagen. Hva mener folket om turen videre. Hvaler

er målet.

 

Selv om jeg er motorbåt-eier synes jeg dette høres spennende ut.

 

Forstår at du alt har valgt å ta første etappe fra Mou til Skagen. Så vidt jeg husker er dette omlag 60 nm. Jeg har kjørt strekningen mange ganger med motorbåt. Med seilbåt ville jeg tro at vindforholdene kan ha betydning for om dere eventuelt går til Lesø. Har forstått fra endel seilere at de helst unngår å gå sør-øst for Lesø pga noe uforutsigelige sanddyne-forflytninger.

 

Forstår at dere ikke har sett det naturlig å gå rett øst fra Hals til Nidingen.

 

Den planlagte 2 dagen høres flott ut dersom dere går fra Skagen til Vederøyene og legger til i de "nye" kaianleggene på Storø. Jeg minnes at denne distansen er omlag 55 nm. Dersom dere går inn til Storø må dere være påpasselige med innseilingen inn mot selve moloen. Det er noen skjær ved innseilingen som trekker til seg båter nesten "hver" dag i sommersosongen. Jeg har sett minst 20 båter stå på disse skjærene. De er godt avmerket på kartet og det er brukbare overrettmerker. Vær oppmerksom på at det verken er vann eller stømtilgang på Vederøyene.

 

Det blir vel for langt å legge på 20 ekstra nm og gå til Koster.

 

Jeg deler med min motorbåterfaringen rådet om eventuelt å gå inn fra Skagen østover mot Sverige og inn ved eksempelvis Marstrand. Dette er en velkjent tur på omlag 30 nm. Ved vestlig vind skulle denne turen gå ganske radig.

 

Ville tro at dere med ny båt foretrekker å bli godt kjent på jomfruturen. Jeg ville nok satset på større distanser på "åpent" hav slik at finnavigeringen kan avventes til 3. dag.

 

Den 3. dagen kan jo bli riktig flott evt. fra Vederøyene opp Kosterfjorden og inn mot Hvaler.

 

Lykke til.

 

 

Misunner dere turen.

Link to post
Share on other sites

Vil bruke en god del tid på gjennomgangen av båten, noe er det alltid ved ny båt, og vil prøve

og minimalisere en del ved god inspeksjon. Ellers har jeg lest mye skryt om LP Yacht på

Bavaria klubben. Men det gjør vel sitt at vi bruker en del timer på gjennomgang før vi kommer oss

av gårde. Tror derfor at Skagen er målet første dag. Hadde tenkt ved gunstig vær å gå utaskjærs

og droppe Sotenkanalen, men det er væravhengig. Men enig, en spennende tur.

Pga ny båt er vi 4 båtvante, uten barn som henter båten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Pga ny båt er vi 4 båtvante, uten barn som henter båten.

 

Når dere er fire båtvante uten barn må det etter mitt skjønn være usedvanlig spennende å prøve ut båten.

 

Er det en 42 Bavaria? (I så fall hvilken type - med internett-lenke)

 

I så fall bør det rundt pinsetider ikke være noe problem å gå fra Skagen til Vederøyene/Koster den 2. dagen.

 

I pinsen er det sikker greit å gå innom Skagen.

 

Jeg synes det er på grensen til å være "forferdelig" å gå innom Skagen om sommeren grunnet all uforsiktig navigering. Både må du passe på din egen båt og andres båt.

 

Håper dere tar bilder fra hjemturen og gjør dem tilgjengelige for BP.

 

Selv om det er enkel tur fra Mou til Hals, er det alltid spennende å se hvorledes værforholdene er ved Hals Barre.

 

Pass på sanddynene!

Link to post
Share on other sites

Det er en ny Bavaria 42 Cruiser, seilbåt med rullestor, bauprop, winch foran og akter,

Raymarine C120 på vridbar pod. Ramarine autopilot ST6001 S3.

 

Har også kjøpt High-Tech seil, for å utnyttet buen i topp. Mer effektivt.

Bilder skal legges ut, spennende tur. Har også tenkt på sanddynene som forflytter seg.

Derfor litt usikker på valg av seilas. Kommer til og ha med en håndholdt GPS, samt

ha kartene oppe hele tiden. Leste akkurat en historie om noen som hentet en First 40,7

til Bergen. De gikk tom for strøm, vann i dieslen. Men, heldigvis erfarne som ikke mistet hodet.

 

http://www.sailboat.no/sailboat/default.asp?fid=1056

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei baatsman

 

Dette blir sikkert en flott tur. Du har virkelig noe å glede deg til. Dere må jo gå over båten nokså nøye men hva gjør du hvis (når?) dere oppdager ting som ikke er som det skal være? Er det folk på stedet der dere henter båten, som kan fikse ting med en gang?

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Båten ligger 1 md. i Danmark, vil ta en tur ca. 14 d. før vi henter den og sjekke litt da. Har ikke

fått undersøkt med Lunde Båt, hva som kan gjøres der og da vis vi oppdager ting. Men, har

lest på Bavaria sidene om flere fornøyde som henter båtene i Danmark. Men de er store på

sluttkontroll av båter til Sverige, Norge.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er en ny Bavaria 42 Cruiser, seilbåt med rullestor, bauprop, winch foran og akter,

Raymarine C120 på vridbar pod. Ramarine autopilot ST6001 S3.

 

Har også kjøpt High-Tech seil, for å utnyttet buen i topp. Mer effektivt.

Bilder skal legges ut, spennende tur. Har også tenkt på sanddynene som forflytter seg.

Derfor litt usikker på valg av seilas. Kommer til og ha med en håndholdt GPS, samt

ha kartene oppe hele tiden. Leste akkurat en historie om noen som hentet en First 40,7

til Bergen. De gikk tom for strøm, vann i dieslen. Men, heldigvis erfarne som ikke mistet hodet.

 

Jeg er enig i at håndholdt GPS med reservebatterier i vanntett pose alltid er god sikkerhet.

 

Dere sjekker sikker dieselen før dere drar.

 

Det er alltid lurt å ha en 10 l dieselkanne med ren diesel i reserve dersom det er vann i tankene slik at tilførselen kan setes rett inn på kannen (dette skjer ytterst skjelden). Insister på at dere får med ekstra dieselfilter. Jeg har selv hatt helt ny ny båt og blitt "reddet" av ekstra dieselfilter etter påfylling av diesel med vann i Marstrand.

 

Det skal bli spennende å høre erfaringer dere gjør med ST6001.

Den er visstnok ikke særlig glad i nordlige breddegrader og du bør nok levere den inn til Belamarin for oppgradering med rate-gyro.

Link to post
Share on other sites

Hej Baatsman!

 

Fra Hals skulle jag gått Laesö renne opp emot Skagen o sen girat litt SB gått rett på Hätteberget alt. Måseskär vid bra väder så skall du ligga utanför dom yttre skären! du skall pröve o dra dig mot svenske kysten så snabbt som möjligt för då kan du utnyttja den nordgående strömmen, vilket

ger dig ett par extra knop

du märker ganska enkelt när du kommer in i strömfårorna, genom att jämföra SOG på GPS'n med loggen!

 

vid dåligt väder er det enkelt o komma sig inomskärs o då kan du kå norrut i nesten vilket väder

som helst!

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Snakket med som hadde hentet en ny båt i Danmark for noen år siden, og det han opplevde var at båten ikke var tett. Det tok inn vann fra dekket e.l (dvs ikke undervannsskroget) så etter litt ruskevær med regn og mye plasking var alt blitt klissvått innvendig. Han fikk selvsagt ordnet opp i dette i Norge, men synes ikke det hadde vært noe morro.

 

Tenkte på at det kanskje kunne være lurt å spyle båten grundig og lenge og sjekke innvendig at det ikke kommer inn vann noe sted.

Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende å høre erfaringer dere gjør med ST6001.

Den er visstnok ikke særlig glad i nordlige breddegrader og du bør nok levere den inn til Belamarin for oppgradering med rate-gyro.

Tror ikke det er noe stort problem i området som er beskrevet for denne turen, men planlegger du turer lenger nord så kan det være en fordel med rate-gyro. En annen faktor som spiller inn er hvor mye du kommer til å bruke kompasset i autopiloten dersom autopiloten kan styre etter signalet fra vindfløyen. :wink:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...