Jump to content

Da blir det nybåt, Norcraft 27

Jandus

Recommended Posts

Gratulerer!

En flott flerbruksbåt! Hvilken motor skal du putte inn?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Grattis med ny båt!

Du "bør" velge 150hk. motor. Båten "koser" seg rundt 17-18 knop.

En kort og lett motor egner seg best for å unngå å måtte ha motoren inne i lugaren.

Med en slik motor bruker du ikke alle hestene, men i de tilfelle du har ferielastet båten og har det litt travelt er det greit å ha litt ekstra....

Men du verden, du klarer deg og med mindre motor og.

Bør velge minst 300 liters drivstofftank, da de gamle båtene har 200, hvilket gir mye unødvendig tenking på bunkring....

Mye godt arbeid har du foran deg, men Ole kommer nok til å gi deg gode råd med på veien....

Båten er en Norcraft 27 og bliver levert som halvfabrikat. Båten ankommer til Færøyane i løbet af våren.

For det første: gratulerer så mye.

For det andre: Husk på at du får med CE-godkjenning ut fra de nye reglene som skal praktiseres i Norge fra 1.1.06 (såfremt båten har montert motor ved mottak og kan beveges med egen maskinkraft)

For det tredje. Du har fått råd om motorstørrelse og størrelse på dieseltank. Jeg synes dette virker som svært kloke råd. Det er noe prisforskjell på motorene avhengig av størrelse, men dette "tjener" du inn ved et eventuelt fremtidig salg. Blir spennende å høre hva slags motor du går for. Jeg ville gått for Yanmar - siden disse har relativt få reklamasjoner i det størrelsesområdet jeg antar du velger.

Det fjerde: Har du lenke til båten.

Lykke til.

Når får du mange hyggelige timer fremover som setter ekstra glede på båtlivet når båten er klargjort.

Jeg tok mye bilder i et tilsvarende prosjekt (nesten) - disse har i ettertid vært til mye glede.

Hej jeg takker for gratulasjoner.

Ang. motor, ja så tror jeg at alt talar for en Yanmar, vi har tænkt os den med 200 hk, men det vil så tiden vise. Vi vil nok ikki gå for en motor med registerrem, da det ikke er så god plass foran motoren.

Dette med CE merking er jeg ikke så godt inni endnu, er ikke mye at finne at lese om det på Færøyane.

Ang. netsider på båten er det svært lite at finne, det jeg finner er litt på Båtmagasinet siden. Men bilder håper jeg vi får tatt i massevis.

Brusi

Bilde

Prøver bildeopplasting for første gang... og svetten driver.......

håper ikke innboksen er full av %¤###%&%'&%¤#§§§

Krysser fingrene......

Hmm. jo det gikk bra det....

Bildet viser en Norcraft som ble avbildet mens vi var på en søndagstur med bilen. Måtte ut og strekke beina...

Mener båten har en 6syl Iveco på ca. 160hk.... hvis jeg ikke surrer for mye da....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Bilde

Mener båten har en 6syl Iveco på ca. 160hk

Dette var en ganske bra vannføring - refererer til fotografiet.

Jeg tviler imidlertid på at den går i 18 knop (bildet).

Er du sikker på at båten er normalt lastet , oppfylt med brennstoff og vann, og går i marsj-fart (hva dette måtte være)?

Jeg synes at vannfortregningen fra baugen er ganske langt foran.

Dersom positive svar på det overnevte ville jeg anbefale større motor enn 160 HK, muligvis 200 - 230 HK.

Andre synspunkter?

Skroget er opprinnelig Neptim 8600 Trawl som er modifisert flere ganger. Blant annet fikk den påstøpt en "pung" i skroget akter slik at motoren slipper v-gear. Noen har måtte skjære hull i det vanntette motorroms skottet og trekke motoren inn i lugaren, spesielt de med 6 syl motorer. Dette var for å få plass til den.

Dette resulterte bl.a. i at de ble godt tung. Ref bildet. Siste gangen skroget ble endret var av nåværende båtbygger, Ole O. Vik. Samme mann var i sin tid med og utviklet Neptim båtene. Først laget de Neptim 8000 som senere ble modifisert og ble til 8600 som svenskene ville ha.... Fikk en bl.a. penere baug og bygget på akter for å få en planere gange på rundt 17 knop.

Det ideele er gjerne å få hele motoren aktenfor motorromskottet, da blir det og mye stillere inni....

Pluss at det er enkelt å komme til for sjekk av motor etc...

Ikke alle har vært like heldig med plasseringen av motoren, hvilket resulterte at de ikke har fått ut fartspotensialet som er på skroget. Men noe særlig over 17-18 knop på marsjfart bør man unngå, da skroget har tendenser til å legge seg litt over på siden når man forflytter seg når man guffer på mye mere power. Vet om de som har satt i 220-230hk. motorer, men det er mye penger "rett ut vinduet". Det har vært prøvd med ballast forut, akter, i sidene etc. etc., flaps, etc. etc. uten at det hjalp.

Som det står i brosjyren: "Ideel fart på skroget er 17 knop med topp på 20. De som skal ha større fart bør velge en annen båt..."

Etter div. konkurser kjøpte tilslutt Norcraft på Askøy formene og satte igang utvikling av nytt overbygg til skroget. De hadde til da laget Halco 870, men markedet for den hadde sakte men sikkert forsvunnet.

Første båten ble levert en varm sommerdag en gang i 94/95, husker ikke nøyaktig. Den hadde en 4 syl turbomatet Ford motor på ca. 130hk. Norcraft fikk innredning av hvite plater, i motsetning til teakplatene som Halco båtene hadde hatt. Mange synes (og med rette) at det var for mørkt inni båten.

Norcraft leverte så en god del båter til innehaveren dør så brått, kun 54 år gammel. Båtbyggeriet stenges etter kort tid da ingen vil drive det videre.

Så dukker Ole O. Vik opp og overtar formene. Han ser potensialet i produktet og vil bygge videre på båten.

Slik har de produsert båtene i Tomrefjord under samme navn siden 2004 og i år er det gjort ennå noe forbedringer med skrog etc. Ja sågar ny badeplattform er og laget.

Vel, det var et kort resyme.......

Sorry for at innlegget ble så rotet :(

Redigert av Gudrun (see edit history)

Skal du lage hele innredningen selv, eller følger det med pakke?

Hej og takker for enda mere gratulasjoner, nej der er ingen innredningpakke med båten, så vi kommer nok at lage det hele selv.

Gudrun ditt innleg er meget gott skrevet greit og enkelt :yesnod:

Brusi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...