Jump to content

Da blir det nybåt, Norcraft 27

Jandus

Recommended Posts

Se her ja, spennende. Har du fått båten hjem nå, eller er den hos produsenten foreløpig? Fått avklart hvordan du gjør det med CE godkjenning?

Hej, nej båten står fremdeles hos producenten i Tomrefjord. Er ikke blitt stort klokere på CE-merking ennå. Men det vil nokk ta lang tid før båten kommer i sjøen.

Brusi

• 1 måned senere...

Bilde

Ja da er båten til Brusi klar for sin reise fra Bergen til Færøyene. Reiser 6/6. Ankom Bergen før helgen. Hvis noen vet hvor de står lagret i påvente av å bli lastet ombord kunne det kanskje vært greit med et bilde...... heheheheheh

Her er ihvertfall et bilde fra da den forlot båtbyggeriet.

Har flere..., hvis interesse, ja bilder altså.....

Tusind takk Gudrun, det er første bilde jeg har set av båten nå den er ferdig hos producenten :blush: har ikkje gått så gott at mota bilder fra producenten da min mailbox var alt for liten, men jeg håper jeg får bilder idag.

mvh Brusi som er i det veldig vakre Norge for tiden :cool:

Hei Brusi!

Til beertrip: Båten er nok mer forseggjort i dag enn den var for 4-5 år siden. Etter Ole Vik, Tomrefjord overtok formene har de endret på endel detaljer som har gjort den til en litt penere båt.

Med en bredde på 3.15m blir det bra med plass ombord. Ser endel båter av den typen har kalesje over (selvlensende) akterdekket i sommerhalvåret som gjør til at det blir litt ekstra plass der. Og en lun plass å sitte innunder når været ikke viser seg fra sin beste side. :cryin:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Bilde

Her er båten til Brusi, sett fra siden. Han har valgt å ikke ha badeplattformen på den, kun badeleieder akter. Blir nok likevel en grei båt til hans bruk på Færøyene!

Han håper nok denne uken skal gå fort slik at han og familien kan begynne å jobbe på den til helgen, eller? :wink:

La den stå mot solen med døren på gløtt, så vil alle vinduene sørge for litt drivhus effekt ombord under arbeidet....., men det er nok kjøligere på Færøyene enn hos oss.

Kjenner jeg familien til Brusi rett så kommer ikke båten til å bli stående med huset mer enn den akkurat trenger for å bli ferdig.

med en familie som er båtinteressert og vant å ta i et tak så tror jeg dette går rimelig fort....

Lykke til med båten!

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Oi, det virker jo rimelig dersom vanlig utrustning er med! Var innom NB 820 (begge versjoner) på båtmessen i Bergen i dag; de er jo ganske mye trangere innvendig. Skulle ha 950' med Yanmar 184 hk :eek:

Hvorfor valgte du D4/225hk, Brusi?

Hvilke erfaringer har andre Norcraft-eier med motor (og vekt)?

hilsen trudy

Det anbefales minst 150hk. for å kunne utnytte skrogets fartspotensiale. En 4 syl. motor får plass aktenfor maskinromsskottet med litt list og lempe. En 6 syl. motor trenger mer plass forover. Farten faller jo som kjent når man fyller båten opp med folk, spesielt voksne med mye nutrilett :wink: og dermed velger noen motorer som er mer enn stor nok slik at de kan holde samme fart uansett vekt. Mange Norcaft eiere har funnet ut at den ideel maksfarten når du har det travelt er rundt 17 knop, selv om toppfarten kan ligge på nærmere 22-23 for de som virkelig har dyttet i stort maskineri. Ellers ser jeg mange koser seg med en fart på 12-14 knop.

Båten leveres i forskjellige utgaver alt etter hvor mye du vil gjøre selv. Etter CE surret rundt halvfabrikata er det ikke dumt å få den i "kjørbar" utgave med skrog gjennomføringer og tanker på plass......

Ellers er båtbyggeriet som lager de nå (Vik Båtbyggeri i Tomrefjord)meget imøtekommende med informasjon. Er du ute etter et gedigent møbel på sjøen er nok ikke dette båten. Men er du på jakt etter en båt til overkommelig pris som du kan dra fisk ombord i uten at du må være redd for puter etc. og at 4-5 kan overnatte ville jeg ha kikket på denne. Prisen er nok mer slik oss eldre båteiere synes er mer overkommelig enn........, ja......

Redigert av Gudrun (see edit history)

Takk for tips! Vi ønsker oss en marsjfart på ca 20 knop, og vurdere å bestille en Norcraft med Yanmar 184 ahk (gamle modellen). Ser at Viknes 830 skal marsje på 20 knop med en slik... Har kontakt med Vik, men jeg er avhengig av å få noen til å ferdigstille båten - 10 tommeltotter :blush:

• 2 måneder senere...

Hei en liten oppdatering på projeket vår. Vi er ikkje kommet så langt ennå, vi arbeter med at få motor og gear på plass. Vi skal sette motoren på vinkler af rustfrit stål, men vi venter på at få stålet til det. Men det er så kjedeligt vær her på Færøyane for tiden regner nesten hver dag :diving:

Brusi

Baturin_2-12-2006_002.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...