Ask Startet 11.Mars.2006 Del på Facebook Startet 11.Mars.2006 Hei På Finn.no er det ein forhandlar som reklarmerer for ma. 9,8 hk påhengsmotorar (Tohatsu). Vekt 25 kg. Dette er svært lav vekt i høve til motorkrafta. Eg har mistanke om at det er trimma sekshestarar. Er det einkvan som har kjennskap til dette og/eller erfaring med slike motorar. Vil slike motorar ha nesten like stor kraft som ein 9,9? (Som ikkje er endra til 15 hk.) Takksam for svar og synspunkt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ola Dekksgutt Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Her har du en link til tekniske data for 9.8 hesteren til Tohatsu. Ser ut til at 6-8-9.8 hesteren er samme motor, bare de tar ut mer effekt. Har selv vurdert 9.8 hesteren p.g.a vekten. Regner med at en kan "trimme" 6 og 8 hesteren til 9.8 hester, men hva med garantien ? Har ingen erfaring med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Hei På Finn.no er det ein forhandlar som reklarmerer for ma. 9,8 hk påhengsmotorar (Tohatsu). Vekt 25 kg. Dette er svært lav vekt i høve til motorkrafta. Eg har mistanke om at det er trimma sekshestarar. Er det einkvan som har kjennskap til dette og/eller erfaring med slike motorar. Vil slike motorar ha nesten like stor kraft som ein 9,9? (Som ikkje er endra til 15 hk.) Takksam for svar og synspunkt. Ask tkke direkte svar, men har selv en 18hk Tohatsu. Kjøpte den fordi det er den største motoren som er nogenlunde håndterbar. Veier 10kg mindre enn alle andre motorer med nogenlunde tilsvarende motorkraft (15/25hk). Hatt motoren i to sesonger og fungerer meget bra. Produsentene av motorene gjør tilpasninger til lokale forhold, regler og avgiftssystemer. Er ikke nødvendigvis snakk om en "trimmet" motor, ofte bare en endring i/av forgasser eller (mengde av)bensingjennomstrømning. Kan like ofte være snakk om at en motor er "strupet" for å kunne være "bare" en 9,9hk tilpasset norske regler. Kjøpte min hos Bakken Motor i Drammen, de hadde de laveste prisene, men du kan prutte "litt" og få med f.eks ekstra tennpølugger eler girolje e.l. Lykke til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
baatsman Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Forrige lørdag kjøpte jeg 8hk Tohatsu 25 kg. Har en johnson 10 hk GT også, veier 36 kg. 9,8 Hk kan ikke trimmes opp som 9,9 hk kan. Men Tohatsu 6, 8 og 9,8 har samme vekt. Vi skal bruke 8 hk på gummibåt, derfor ute etter lav vekt Vekt Tohatsu 6,8, og 9,8 hk 25 kg 9,9 42 kg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Helge Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Tohatsu 6, 8 og 9,8 har samme motorblokk/slagvolum etc. 6 og 8 hesterene har mindre forskjeller enn hva det er opp til 9,8 - der jeg mener å huske det var forskjeller i både reedventilplata (må byttes) og forgasser. Husker imidlertid ikke om det var ytterligere forskjeller. Det er ikke så stor økning i akselerasjonsevne (kraft) mellom 6, 8 og 9,8 Hk motorene. Den tydeligste forskjellen merker du om motorene får løpe lett på høyt turtall på en lettplanende båt som er lite belastet. Da får du mer fart ut på topp av 8 og særlig 9,8 Hk. Men altså evnen til å få en båt opp i plan er det ikke så veldig stor forskjell på. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Som Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Kan en 4 hk Yamaha trimmes ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.