Jump to content

9,8 hk Tohatsu = trimmet 6hk?

Ask

Recommended Posts

Hei

På Finn.no er det ein forhandlar som reklarmerer for ma. 9,8 hk påhengsmotorar (Tohatsu). Vekt 25 kg. Dette er svært lav vekt i høve til motorkrafta. Eg har mistanke om at det er trimma sekshestarar. Er det einkvan som har kjennskap til dette og/eller erfaring med slike motorar.

Vil slike motorar ha nesten like stor kraft som ein 9,9? (Som ikkje er endra til 15 hk.)

Takksam for svar og synspunkt.

Ask

Her har du en link til tekniske data for 9.8 hesteren til Tohatsu. Ser ut til at 6-8-9.8 hesteren er samme motor, bare de tar ut mer effekt. Har selv vurdert 9.8 hesteren p.g.a vekten. Regner med at en kan "trimme" 6 og 8 hesteren til 9.8 hester, men hva med garantien ? Har ingen erfaring med motoren.

Hei

På Finn.no er det ein forhandlar som reklarmerer for ma. 9,8 hk påhengsmotorar (Tohatsu). Vekt 25 kg. Dette er svært lav vekt i høve til motorkrafta. Eg har mistanke om at det er trimma sekshestarar. Er det einkvan som har kjennskap til dette og/eller erfaring med slike motorar.

Vil slike motorar ha nesten like stor kraft som ein 9,9? (Som ikkje er endra til 15 hk.)

Takksam for svar og synspunkt.

Ask

tkke direkte svar, men har selv en 18hk Tohatsu. Kjøpte den fordi det er den største motoren som er nogenlunde håndterbar. Veier 10kg mindre enn alle andre motorer med nogenlunde tilsvarende motorkraft (15/25hk). Hatt motoren i to sesonger og fungerer meget bra.

Produsentene av motorene gjør tilpasninger til lokale forhold, regler og avgiftssystemer. Er ikke nødvendigvis snakk om en "trimmet" motor, ofte bare en endring i/av forgasser eller (mengde av)bensingjennomstrømning. Kan like ofte være snakk om at en motor er "strupet" for å kunne være "bare" en 9,9hk tilpasset norske regler.

Kjøpte min hos Bakken Motor i Drammen, de hadde de laveste prisene, men du kan prutte "litt" og få med f.eks ekstra tennpølugger eler girolje e.l.

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Forrige lørdag kjøpte jeg 8hk Tohatsu 25 kg. Har en johnson 10 hk GT også, veier 36 kg.

9,8 Hk kan ikke trimmes opp som 9,9 hk kan. Men Tohatsu 6, 8 og 9,8 har samme vekt.

Vi skal bruke 8 hk på gummibåt, derfor ute etter lav vekt

Vekt Tohatsu

6,8, og 9,8 hk 25 kg

9,9 42 kg.

Vi sees!

Tohatsu 6, 8 og 9,8 har samme motorblokk/slagvolum etc. 6 og 8 hesterene har mindre forskjeller enn hva det er opp til 9,8 - der jeg mener å huske det var forskjeller i både reedventilplata (må byttes) og forgasser. Husker imidlertid ikke om det var ytterligere forskjeller.

Det er ikke så stor økning i akselerasjonsevne (kraft) mellom 6, 8 og 9,8 Hk motorene. Den tydeligste forskjellen merker du om motorene får løpe lett på høyt turtall på en lettplanende båt som er lite belastet. Da får du mer fart ut på topp av 8 og særlig 9,8 Hk. Men altså evnen til å få en båt opp i plan er det ikke så veldig stor forskjell på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...