Krapyl Startet 11.Mars.2006 Del på Facebook Startet 11.Mars.2006 Jeg har tenkt å prøve meg på noe jeg ikke har gjort på mange tiår, seile regatta. Nemlig Færdern. Er redd det kan bli litt som Krapylet gjør ting han ikke kan, men; Denne klasseinndelingen i Tur 1, Tur 2 osv. Hva er kriteriene for denne inndelingen? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 (redigert) Skal du seile uten spinnaker? mvh Barsk II Redigert 11.Mars.2006 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 11.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Gennaker. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Da er jeg litt usikker, i utgangspunktet er kravet i Tur at man ikke seiler spinnaker. Tror dessverre at gennaker regnes som spinnaker i denne sammenheng. Videre er tur klassen eneste alternativ hvis du ikke har et gyldig lysbrev. Sist år seilte de 2-3 Comfortina`ene i turklassen under "Tur 4" Forøvrig er turklassen en samling av "hummer og kanari" såvidt jeg har forstått, og klasseinndeling er prisgitt antall deltagere, arrangørene mm. Hvis du måler båten din med gennaker, får du antagelig en hundredel gunstigere lystall enn normalt. (dvs. 1,13 istedetfor 1,14) I fjor ville det vært lite gunstig med platt lens helt til runding Hollenderbåen. Tidligere år med kryssing ut det meste av fjorden spiller det mindre rolle. mvh Barsk II (som synes det hadde vært morro om du stilte i lysklassen, som Barsk II) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Gennaker er jo et annet navn for asymetrisk spinnaker, så du kan neppe seile turklassen med gennaker. Som Barsk II påpeker er det en samling hummer og kanari. Arrangøren prøver å samle de båtene som har omtrent samme fartspotensiale i en gruppe, men man seiler scratch ettersom det ikke er noe krav om lysbevis. Dermed vil den raskeste båten i hver gruppe ha en fordel de andre ikke får kompensert for. LYS er derfor litt artigere, men vær forberedt på noe større konkurranse enn i tur-klassene. Aller morsomst er det vel egentlig å seile i en stor entypeklasse (selv håper jeg å snike meg inn i klassen LYS1.19-1.21 hvis båten blir ferdig til sommeren). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Med hensyn til spinnaker/gennaker står svaret klart å tydelig i invitasjonen, punkt 4.4: I turklassene seiles det uten spinnaker og gennaker. Det er mulig å bytte klasse fram til 15. mai, så det er litt tid igjen for å ordne en LYS-måling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Hei Nå ble jeg noe usikker. Spinnaker regnes som "frittflygenede" seil, kun et fast festepunkt. Genakker er da vitterlig festet oppe i fallet og nede i baugen. Er det da et "frittflygende" seil? I prinsippet er vel en gennaker en overdimensjonert genoa som er laget med en dypere "bus"? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 En genoa/fokk er også festet langs hele forliket. Det er ikke en gennaker, code zero eller spinnaker. Det er mulig du kan prøve deg med en 200% genoa, og bare passe på at den er festet i forliket? Litt usikker på hvordan et slikt seil vil fungere dog. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 En genoa/fokk er også festet langs hele forliket.HeiEr det her grensen går; forliket må være festet i forstaget hele veien for å være genoa? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 (ja ja ja, for de som kjører smilefritt) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 13.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Ser ut til at jeg må få båten målt. Blir litt teit å seile så langt uten unnavindseil. Men, er det ikke tillatt å ha med seg to spinnakere? Altså at jeg kan ha med både spinnakeren og gennakeren? Jeg har prøvd å seile med en svær genoa satt "fritt". Hadde en svær ghoster som jeg satte kun i kroken forut. Virket på et vis på slør, men ingen stor suksess. I et av de siste numrene av YW sto det en artikkel om code 0. Har kastet bladet, men så vidt jeg husker var forklaringen på dette seilet at midtmålet var større enn liket i bunnen, og at det derved klasset inn som en spinnaker og altså ikke spiste av antallet genoaer som er tillatt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Kan en ikke spri genoaen ut på den ene siden og sette gennakeren på den andre. Da blir det jo noen kvadratmeter duk som drar. Dette er en fordel en kan gjøre med gennaker. På spinnakeren blir det for mye tauverk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pero Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 I et av de siste numrene av YW sto det en artikkel om code 0. Har kastet bladet,..... Har du kastet et båtblad??? Vurderer også å stille, og har heller ikke lystall på båten. Men for min del er det kun snakk om å oppleve dette, resultatene får bli som de blir. Pero. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Vurderer også å stille, og har heller ikke lystall på båten.Har planer om delta med ny båt, men nå er den blitt såpass forsinket fra verftet at jeg tviler sterkt på at det blir noe av i år. (Forsinkelsen regner jeg som flaks med tanke på snø, is og valutakurser.) Til høsten skal seilgarderoben utvides, jeg har ingen planer om å måle før dét prosjektet er i mål. En annen sak er at genoa er et stykke ned på prioriteslisten min når det gjelder seil. Jeg kommer til å seile såpass mye solo at selvslåer på rull blir standard forseil, og etter at jeg kjøpte gennaker er det en fullspilet rullefokk som står øverst på ønskelisten (det gir meg et par kvadratmeter større fokk). Dermed er jeg litt usikker på når seilgarderoben kommer på et meningsfyllt nivå med hensyn til LYS-måling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Ser ut til at jeg må få båten målt. Blir litt teit å seile så langt uten unnavindseil. Men, er det ikke tillatt å ha med seg to spinnakere? Altså at jeg kan ha med både spinnakeren og gennakeren? Det er tillatt å ha to spinnakere, men ikke en spinnaker og en gennaker samtidig. Se LYS reglene 8.1 d) LYS reglene Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 14.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Dette ble komplisert. Jeg kan ikke ha med hverken gennaker eller spinnaker i Tur klasse. Jeg kan ha med to spinnakere eller to gennakere i LYS klasse, men ikke en av hver. LYS-klasse forutsetter at jeg får båten målt. Og det finner jeg ikke ut hvor jeg kan få gjort. Det lenkes fra side til side uten et eneste telefonnummer å ringe til. Et enkelt system er gjort fryktelig komplisert. Jeg gir opp. Jeg tror jeg seiler til Skagen istedet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Så vanskelig er det vel ikke å finne en LYS måler Gå til http://www.seiling.org/ Klikk på 'Organisasjon' Klikk på din seilkrets Klikk på din seilforening .. og der står målerne. Dersom det ikke er noen målere i din seilforening, klikk på en annen seilforening i nærheten. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Et enkelt system er gjort fryktelig komplisert.Bare du finner fram til de riktige websidene er ikke systemet komplisert med hensyn til å få ordent med måling. Reglene for hvilke seil som er tillatt å ta med og å bruke samtidig er heller ikke så ille, men forenkling betyr at et og annet eksotisk seil ikke får være med. Det som kan være litt plundrete er å sjekke om de seilene du allerede har er innenfor målekravene. For min egen del har jeg ikke tenkt å la LYS-reglene være avgjørende når jeg skal bestille flere seil i løpet av høsten. (Da blir det i allefall ikke noen code zero, og antagelig ikke en rullefokk med spiler heller. ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 14.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Nå kan vel ikke en gennaker kalles et eksotisk seil. Blir tur-klasse. Og så tar jeg med eneren istedetfor gennaker. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Er det slik å forrstå at båten må være LYS-målt for å stille i turklassen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 (redigert) Er det slik å forrstå at båten må være LYS-målt for å stille i turklassen?Nei, turklassene er for dem som ikke er LYS-målt. Turklassene er inndelt etter arrangørens skjønn. Nå kan vel ikke en gennaker kalles et eksotisk seil.Helt enig, men jeg har egentlig ikke problemer med et regelverk som krever at skipperen gjør noen viktige valg før seilasen starter. (Spør du meg er heller ikke code zero så veldig eksotisk, men et eller annet sted må vel grensen gå.) Redigert 14.Mars.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 30.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Benytter denne tråden til et annet spørsmål angående Færdern. Jeg leser at det kreves avstengingskran for drivstoff. Hvor hardt står man på dette kravet? Jeg har ikke slik kran, og det blir en svært omfattende operasjon å få en slik montert. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Benytter denne tråden til et annet spørsmål angående Færdern. Jeg leser at det kreves avstengingskran for drivstoff. Hvor hardt står man på dette kravet? Jeg har ikke slik kran, og det blir en svært omfattende operasjon å få en slik montert. en vanlig tving som klemmer gummislangen, kansje kan vare en nödlösning! om det er accepterat vet jag ikke! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 (redigert) For å si det sånn, hvis du skulle få kontroll ombord ville det forundre meg mye om det er akkurat det det henger seg opp i. Lensepumpe, et par bøtter, nødraketter ol. må da være mye viktigere. Og: jeg har aldri hørt om noen som har blitt kontrollert, selv om KNS hvert år hevder at 10% skal bli det. Hvilken klasse blir det da? mvh Barsk II Redigert 30.Mars.2006 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 30.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Jeg hadde håpet på det. For å få den tanken ut måtte jeg massakrere hele båten. Og slik min tank er innrettet med alle koblinger på toppen skulle det jo heller ikke være nødvendig fra et sikkerhetssynspunkt. Klasse? Så fremt jeg får det til mhp jobb osv så prøver jeg på LYS. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.