870 Startet 11.Mars.2006 Del på Facebook Startet 11.Mars.2006 Tenkte jeg skulle teste båten på en oppmerket sjømil og sammenligne farten med instrumenter, i den forbindelse må jeg ha en tabell der jeg kan lese av farten eventuelt metoder å regne dette ut på, kan noen hjelpe meg med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 v= s/t (der v er fart, s er strekning og t er tid.) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Du finner sånne tabeller i Browns Nautical Almanac hvis jeg ikke husker feil ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
At-le Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Tenkte jeg skulle teste båten på en oppmerket sjømil og sammenligne farten med instrumenter, i den forbindelse må jeg ha en tabell der jeg kan lese av farten eventuelt metoder å regne dette ut på, kan noen hjelpe meg med dette? Hei.Mulig kan du bruker tabell her? http://www.deafboatclub.com/tabeller.html At-le Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
h2o Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 For å forklare det litt enkelt: X = Antall sekunder du bruker på 1 nautisk mil. 3600 sekunder = 1 time. Du bruker X antall sekunder på 1 nautisk mil og Det er 3600 sekunder i en time. Divider (Del) så 3600 på X, og du finner antall knop du har kjørt. Håper dette hjelper deg. det er ikke vanskeligere en det, samme som det star i første svar på tråden egentlig. Bare høyere T-skje faktor her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 När du går en sådan uppmärkt mil på en ensrettlinje så skall man klokke farten i begge riktningar, dvs du vender båten utan att röra gasen! sen tar du medeltiden på dessa två turer, på så vis kompenserer du för eventuell ström o motvind! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Teste båten på en oppmerket sjømil? Vil det ikke være mer nøyaktig og praktisk å bruke GPS? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Teste båten på en oppmerket sjømil? Vil det ikke være mer nøyaktig og praktisk å bruke GPS?Jo...... men distansbane er det gamle hederliga settet, som användes förr i tiden, distansbaner fanns på flere steder utmed kysten o spesiellt utanför varv eller flottbaser. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Huske å kjøre strekningen begge veier da - så får du riktigere beregning i forhold til strømen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 12.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Takker alle for fine svar - råd og tips hilsen 870 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Det er fartsmil med overrett merker uten for Olavssund i Søgne, på Skarvøya og Hundsøya. Ligger link til kart her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Vær oppmerksom på at ikke alle "fartsmilene" er en mil. I Larviksfjorden f.eks er den oppmerkede "fartsmilen" mellom overettmerkene på 2.422 m. Et vesentlig moment dersom en skal få noe mening ut av målingene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 13.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Jeg vet ikke men kan dette være en gammel norsk sjømil??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Jeg tror faktisk det er så enkelt at det er det som ble lengden mellom de praktisk mulige steder hvor overettmerkene kunne settes opp. Ikke noe problem dersom du kjenner avstanden, og denne kunne/kan fåes opplyst på havnekontoret. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Jeg vet ikke men kan dette være en gammel norsk sjømil??? Nope! Den (forlengst henfarne norske sjømila) var 4 nautiske mil. Derav "kvart-mil" som er ei nautisk mil... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Jeg tror faktisk det er så enkelt at det er det som ble lengden mellom de praktisk mulige steder hvor overettmerkene kunne settes opp. Ikke noe problem dersom du kjenner avstanden, og denne kunne/kan fåes opplyst på havnekontoret.Avstanden står i sjøkartet. (Se "Symboler og forkortelser i norske sjøkart" kapittel IQ, nr 122). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Du skriver ikke hvor du befinner deg i landet. Her på BP finner du lokalkjente båtfolk fra hele landet. Det enkleste er å kjøre kvartmila, 1852 meter, begge veier som Gunga Din skriver. Da får du rett fart når det gjelder vind og strøm. I Mossesundet er det en oppmålt kvartmil mellom Rosnestangen og Kjellandsviktangen som ble mye brukt i gamle dager når vi hadde snekkeregatta. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 13.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Du skriver ikke hvor du befinner deg i landet. Her på BP finner du lokalkjente båtfolk fra hele landet. Jeg bor på Askøy så den nermeste plassen å teste dette på er mellom Heggerneset og Helleneset i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Hvis ikke hensikten er å kunne skrive i boka at du har "gått mila", skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du styrer med dette. En enkel GPS gjør dette nøyaktigere og enklere. Nå viser riktignok ingen av GPS'ene mine samme fart, men det er umulig å si hvilken som er riktig ved å "gå mila". Når elektronisk navigasjon kom, var jo fartsmila noe av det første som røk ut på en prøvetur. Hyperfix, Pulse-8, Miniranger, Trisponder og hva all elendigheta nå het overtok dette. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 (redigert) I Mossesundet er det en oppmålt kvartmil mellom Rosnestangen og Kjellandsviktangen...Den er ikke avmerket på mitt sjøkart. Fant en fartsmil nordvest av Horten, mellom overrettmerkene på Mellomøya og overrettmerkene på Løvøya/fastlandet. Selve fartsmila er markert med en stiplet linje som går mellom overrettlinjene og er merket med følgende tekst:"094,5° - 274,5° 1852 m" De to første tallene er rettvisende kurs som du skal holde for at fartsmila skal være den korteste avstanden mellom overrettlinjene, og 1852 m er avstanden mellom overrettlinjene. Redigert 13.Mars.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Den er ikke avmerket på mitt sjøkart. Fant en fartsmil nordvest av Horten, mellom overrettmerkene på Mellomøya og overrettmerkene på Løvøya/fastlandet. Selve fartsmila er markert med en stiplet linje som går mellom overrettlinjene og er merket med følgende tekst: "094,5° - 274,5° 1852 m" De to første tallene er rettvisende kurs som du skal holde for at fartsmila skal være den korteste avstanden mellom overrettlinjene, og 1852 m er avstanden mellom overrettlinjene. Mila i Mossesundet har nok desverre grodd igjen. Moss Motorbåtforening hadde vedlikeholdet av denne. Det sto to overett-merker på hvert sted. Det du referer til på Hortenslandet er den såkalte "Hortensmila". Både Moss Værft & Dokk og værftet i Horten brukte Hortensmila til å klasse nybyggene opp mot fart. Alt dette er nå desverre historie.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Er en i Huikjæla også. Onde tunger vil ha den til å være for kort slik at båtene fra Kaldnes alltid holdt kontrahert fart. Står ikke på kart lenger. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 13.Mars.2006 Del på Facebook Svart 13.Mars.2006 Var ikke den i underkant av 1700 meter da Krapyl ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Veit ikke thor. Jeg tror ikke merkene er der lenger heller. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 14.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 (redigert) skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du styrer med dette.Det er mest for moroens skyld, jeg bor slik til at jeg kan se den oppmerkede sjømilen. Forsvaret er forresten meget hyppige brukere av denne oppmerkingen, ser ofte at de tester sine fartøyer der. Redigert 14.Mars.2006 av 870 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.