Baracuda Startet 11.Mars.2006 Del på Facebook Startet 11.Mars.2006 Har vurdert å montere inn joystick styring på flyen istedenfor ratt. Dette pga sittestillingen som blir ubekvem ved bruk av ratt, minner litt om Eddy the Eagle. Og tenkte da å bruke Vetus autopilot pumpe. Men hvordan blir rorutslaget å fungere i fem kontra tretti knop? Og Roranviser er en selvfølge å ha. Men er det noen som har rorstyring som kan gi meg noen tips for jeg kan tenke meg at hvis rorutslaget skjer like fort i fem knop som i tretti så vil båten bli vanskelig å styre uten å måtte legge inn autopiloten i høy fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 (redigert) Det vil være størrelsen på pumpen som bestemmer hvor rask bevegelse roret vil få. Du vil normalt ikke kunne justere denne hastigheten. Det finnes flere typer joysticker i ett autopilot system, alt etter om roret skal gå tilbake til midtskips eller bli stående. En kan også koble joysticken på autopiloten slik at en gir 1 grad kursendring for hver gang en bruker joystick. Har du autopilot fra før av? En adaptive autopilot vil bruke fartsinformasjon fra log/gps til å begrense rorutslaget. Redigert 11.Mars.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baracuda Svart 11.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Nei jeg har ikke kommet så langt enda. Men autopiloten kan jeg styre en grad ved hvert knepp men jeg tenkte på styring når autopiloten er utkoblet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Har du autopilot fra før av? En adaptive autopilot vil bruke fartsinformasjon fra log/gps til å begrense rorutslaget. Jeg deler oppfatningen av at styringssignaler internt i autoliloten avgjør hvorledes manuel styring påvirker styringssystemet. Dersom autopiloten har intern justering av fart/hastighet og rorutfall vil jeg anta at det er greit å styre båten med joystick i alle fartsområder. Jeg har Coursemaster CM 850 og konstantgående hydralikkpumpe. Joystick virker her fint i alle fartsområder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 (redigert) Hvilken pilot har du da? Det enkleste er å supplere med en follow-up joystick. Redigert 11.Mars.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Her må jeg bare..... ha humoren i behold alle!! Jeg er så glad, så glad for å ha trebåt. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 (redigert) Jeg er så glad, så glad for å ha trebåt. En har ikke vondt av det en ikke vet Redigert 11.Mars.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Jada, men se her; På 5 innlegg har jeg disse ord og begrep: *Joystick styring på flyen *autopilot pumpe *Roranviser *joysticken på autopiloten slik at en gir 1 grad kursendring for hver gang en bruker joystick. *En adaptive autopilot vil bruke fartsinformasjon fra log/gps til å begrense rorutslaget. *Jeg har Coursemaster CM 850 og konstantgående hydralikkpumpe *Jeg deler oppfatningen av at styringssignaler internt i autoliloten avgjør hvorledes manuel styring påvirker styringssystemet. *Det enkleste er å supplere med en follow-up joystick. La meg smile litt da? Men at dette kan være viktige ting og standard på mange plastikkbåter, skjønner jeg. Derfor liker jeg tre. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 La meg smile litt da? Men at dette kan være viktige ting og standard på mange plastikkbåter, skjønner jeg. Derfor liker jeg tre. Du skal få smile fra øre til øre du når det er sagt har ikke dette noe som helst med trebåt/plastbåt å gjøre, det er da trebåter med autopilot?! Noen liker stereoanlegg til 100.000,- og har selvsagt mye bedre lyd enn de fleste, andre liker sin Tandberg Sølvsuper 11 med sine orginale høyttalere i teak (!), spiller bra de også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Derfor liker jeg tre. Tre er tingen Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 11.Mars.2006 Del på Facebook Svart 11.Mars.2006 Tre er tingen Er det lørrdan, så er det lørrdan! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Hei, Om du velger joystikkkjøring av ror fra flybridge, bør du absolutt montere en rorindikator også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Hei På Raymarin sine autopiloter er det rorindikator på skjermen. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 12.Mars.2006 Del på Facebook Svart 12.Mars.2006 Har fjernkontroll for autopilot på flybridge og joystick for styring på akterdekk, men skal nå montere vanlig styring. (I tillegg) Rorbevegelsen blir alt for langsom med joystick ved manøvrering. Hadde det vært en tung kjølbåt hadde det sikkert gått bra, men med planende båt med stort vindfang blir det for tregt, ihvertfall med den pumpen jeg har. Samtidig er det vanskeligere å styre i rett linje, da det skal veldig lite bevegelse til på joystick før båten svinger ut av kurs. Har Coursemaster autopilot med pumpe som er tilpasset størrelse på styresylinder. En som har både trebåt og joystick!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.