Jump to content

Joystick styring FB.


Baracuda

Recommended Posts

Har vurdert å montere inn joystick styring på flyen istedenfor ratt. Dette pga sittestillingen som blir ubekvem ved bruk av ratt, minner litt om Eddy the Eagle. Og tenkte da å bruke Vetus autopilot pumpe. Men hvordan blir rorutslaget å fungere i fem kontra tretti knop? Og Roranviser er en selvfølge å ha. Men er det noen som har rorstyring som kan gi meg noen tips for jeg kan tenke meg at hvis rorutslaget skjer like fort i fem knop som i tretti så vil båten bli vanskelig å styre uten å måtte legge inn autopiloten i høy fart.

Link to post
Share on other sites

Det vil være størrelsen på pumpen som bestemmer hvor rask bevegelse roret vil få. Du vil normalt ikke kunne justere denne hastigheten.

Det finnes flere typer joysticker i ett autopilot system, alt etter om roret skal gå tilbake til midtskips eller bli stående. En kan også koble joysticken på autopiloten slik at en gir 1 grad kursendring for hver gang en bruker joystick.

 

Har du autopilot fra før av?

 

En adaptive autopilot vil bruke fartsinformasjon fra log/gps til å begrense rorutslaget.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du autopilot fra før av?

 

En adaptive autopilot vil bruke fartsinformasjon fra log/gps til å begrense rorutslaget.

Jeg deler oppfatningen av at styringssignaler internt i autoliloten avgjør hvorledes manuel styring påvirker styringssystemet.

 

Dersom autopiloten har intern justering av fart/hastighet og rorutfall vil jeg anta at det er greit å styre båten med joystick i alle fartsområder.

 

Jeg har Coursemaster CM 850 og konstantgående hydralikkpumpe. Joystick virker her fint i alle fartsområder.

Link to post
Share on other sites

Her må jeg bare..... ha humoren i behold alle!!

 

Jeg er så glad, så glad for å ha trebåt. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jada, men se her; På 5 innlegg har jeg disse ord og begrep:

 

*Joystick styring på flyen

*autopilot pumpe

*Roranviser

*joysticken på autopiloten slik at en gir 1 grad kursendring for hver gang en bruker joystick.

*En adaptive autopilot vil bruke fartsinformasjon fra log/gps til å begrense rorutslaget.

*Jeg har Coursemaster CM 850 og konstantgående hydralikkpumpe

*Jeg deler oppfatningen av at styringssignaler internt i autoliloten avgjør hvorledes manuel styring påvirker styringssystemet.

*Det enkleste er å supplere med en follow-up joystick.

 

 

La meg smile litt da? Men at dette kan være viktige ting og standard på mange plastikkbåter, skjønner jeg. Derfor liker jeg tre.

:wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

La meg smile litt da? Men at dette kan være viktige ting og standard på mange plastikkbåter, skjønner jeg. Derfor liker jeg tre.

:wink:

Du skal få smile fra øre til øre du :lol:

når det er sagt har ikke dette noe som helst med trebåt/plastbåt å gjøre, det er da trebåter med autopilot?! Noen liker stereoanlegg til 100.000,- og har selvsagt mye bedre lyd enn de fleste, andre liker sin Tandberg Sølvsuper 11 med sine orginale høyttalere i teak (!), spiller bra de også :cheers:

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tre er tingen :yesnod::yesnod:

:cheers:

 

Er det lørrdan, så er det lørrdan!

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har fjernkontroll for autopilot på flybridge og joystick for styring på akterdekk, men skal nå montere vanlig styring. (I tillegg) Rorbevegelsen blir alt for langsom med joystick ved manøvrering. Hadde det vært en tung kjølbåt hadde det sikkert gått bra, men med planende båt med stort vindfang blir det for tregt, ihvertfall med den pumpen jeg har. Samtidig er det vanskeligere å styre i rett linje, da det skal veldig lite bevegelse til på joystick før båten svinger ut av kurs. Har Coursemaster autopilot med pumpe som er tilpasset størrelse på styresylinder.

 

En som har både trebåt og joystick!! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...