Jump to content

Båtkort og Båtførerbevis


torbi

Recommended Posts

Mine ligger i båten uten at jeg tenker på det. Finner ikke de helt store grunnene til å måtte behandle dette som ID, e. lign.

 

Hva kan skje om noen stjeler mitt kort?

jeg vil jo rapportere dette, og da vil jo det være lite verd?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvis tyven rapper båten din og ikke heter det samme som deg og heller ikke ligner på bildet av deg på båtførerbeviset, så vil han få litt forklaringsproblemer.

 

Båtkortet identifiserer deg med navn, men ikke bilde.

 

Har også mine kort i båten. Blir det borte, får man utstedt nye. Men om det finnes forskrifter om bevaring vet jeg ikke.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

jeg bruke reg-kort og båtførebevis inn vaske (bag) ,sammen tid ta med gps, ekkolodd og nøkkel. det er alltid ta med hjem og til bat. mvh hjelen :seeya:

77mod HANSVIK 14FOT

82mod Hortensnekka HB 620

83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715

86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41

Link to post
Share on other sites

jeg bruke reg-kort og båtførebevis inn vaske (bag) ,sammen tid ta med gps, ekkolodd og nøkkel. det er alltid ta med hjem og til bat. mvh hjelen :seeya:

Hei Torbi.

Jeg har alltid med kartplotter-nøkkel-båtkort/båtførerbevis i bære-boks (liten bag). Tar den hjem. Mer trygg enn i båten.yesnod:

At-le

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke båtkort og båtførerbevis de mest offisielle dokumentene jeg har med meg i båt, men jeg har uansett som vane å ta med meg mine egne og båtens papirer på land både når jeg er på tur og når jeg er i hjemmehavn. Hovedårsaken er at det medfører heft, plunder og utgifter å skaffe nye papirer, men det er også en fordel at eventuelle båttyver har færrest mulig originale papirer.

 

Papirene oppbevarer jeg samlet i en pose, og der ligger de også under seilas slik at det er en mulighet for at jeg kan få med meg papirer dersom båten skulle forlise.

Link to post
Share on other sites

Båtlappen; kopi i båten, orginal hjemme. Rekv. ny fra NSSR. Kr. 100,-.

Båtkortet; org. i båten, papirkopi hjemme

VHF-lappen; kopi i båten, org. hjemme (påbudt, men gjerne kopi i båt)

VHF-pensumhefte med gjeldende kanalplaner; påbudt i båten

Sjøveisreglene; gjeldende, påbudt i båten

Forsikringsbevis; kopi i båten, org. hjemme (kan plutselig kreves av marinaer)

 

Var det noe mer da tro?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jøss, skulle vært morro å vite hva dere tar med hjemmefra for å dra i båten???? Ting oppbevares mye tryggere ombord enn hjemme sier statistikken.

Hvilken statistikk? For hvilke steder gjelder den? Ikke mitt hus kontra min båt i alle fall :lol:

 

I huset hjemme har jeg i 9 år hatt boligalarm og dører og vinduer er godt merket om dette. Jeg anser risikoen for tyveri fra huset som liten i forhold til tyveri fra en 22" kalesjebåt. I den havna jeg har båtplass i (et av anleggene i Trondheim) har det vært tyveri fra båter og tyveriforsøk på båten to hakk bortenfor meg.

 

Jeg ser jo ikke den helt store risikoen ved å la båtkort og tilsvarende ligge igjen i båten, men kartplotter (på "snap-on"/"snap-off" stativ) og avtagbar front på stereoanlegg ville jeg anse som risikosport å la være igjen i båten. Siden jeg derfor tar kartplotter mm med til og fra båten passer det fint å samtidig ta med båtkort og båtførerbevis som tar minimalt med plass :flag:

Link to post
Share on other sites

Ordrett fra pensumheftet pkt. 7.1 side 20:

 

Dokumenter og publikasjoner

 

Alle norske maritime mobile VHF radiostasjoner skal ha disse dokumentene og publikasjonene:

- konsesjonsdokument for radiostasjonen

- sertifikat for radiooperatøren(e)

- pensumhefte for VHF (bør være om bord)

- VHF kanalplan for Nord- eller Sør-Norge

 

 

Beklager feil-info. Pensumhefte er ikke påbudt. Heldigvis, da heftet er i en uhåndterlig A4 format på 116 sider med MANGE og STORE bilder. Kunne med stor fordel vært komprimert til et lite lommehefte. Finnes det kanskje?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...