Jump to content

En overhalt motor kan vere så mangt!


eysteind

Recommended Posts

Selger mente sikkert "Kjølhalt" motor?

 

"Båt selges!....med delemotor!" ?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Resten av båten så forreste likedan ut. Kallesjen stod open (defekte glidelås) og bøylene var knekt pga snøfall.

 

Snakket med en som kjente eier, og sa at eg burde få dekket reiseutgiftene :lol:

Eller du kan få et knallkjøp?

 

En topp til den 2 sylenderen, bøyler og en gliderås koster joi ikke all verden?

Om båten kan bli bra og alt fungerer etter litt "pynting", så hvorfor ikke til en god pris?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er overhalt motor bør etter min mening være utmontert og splittet helt for så og bygge motoren sammen etter at motoren har blitt gjennomgått med mål og toleranser som produsenten har satt grenser for hva som er slitt eller kan brukes en "runde" til.

 

Herunder kontrollmål/utskiftninger av:

 

-rådelagre

-bære/rammelagre evnt sliping av veiv

-oljepumpe

-ventilseter

-ventilstammer/hylse/tetninger

-kam og event kamlagre

-trykktest av topp event plansliping

-ventilløftere og event vippearm/støtstenger

-stempelringer/honing av sylindre

-alternativt overdim stempler/ringer med tilhørende boring av sylindre

-samtlige pakninger/simringer

-registerreimsats/kjeder

-intern/ekstern kjølevannspumper

 

Samt en kosmetisk oppfrisk av motoren (Rens/lakkering)

 

Overnevnte liste omtaler stort sett det jeg ville ha kallt full overhaling.

 

Mindre overhalinger som for eksempel overhalt topp kan vel ikke kalles for begrepet "overhalt motor".

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke ikke denne motoren fikk liv igjen. Vannet stod langt over girkassen, og det var også komt vann opp i sylinderene.

 

Sikkert litt vanskelig å se på bildene, men en blanding va diesel,vann og olje står opp til eksospotten!

 

Tror ikke det gikk mange dagene før denne båten sank.

 

Eieren var i utlandet og båten lå forlatt på en bøye, Han trodde heller ikke på meg da eg fortalde om alt vannet som var i båten, trodde sikkert eg prøvde å lure ham.

Eg la inn en et lavt bud på båten (ser potensiale i alle båter!), men det var han ikkje inntressert i. Eieren var en sunnmøring forresten!

Link to post
Share on other sites

I den juridiske verden betyr overhalt, når det ikke er tatt forbehold om annet, at motoren er demontert og remontert med slike utskiftninger av slitedeler og andre deler, at den slitasjemessig deretter fremstår som "ny"motor. Enkelt salgt: timetelleren kan skrus tilbake til NULL.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at "overhalt" ofte betyr "overmalt" , man bør vel forlange å få se kvittering på deler + arbeid før man tar det for god fisk...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har vært borti litt forskjellig opp gjennom tidene men ikke så graverende som dette...

 

Tok en tur ombord i en båt som lå med "Til salgs" lapp i vinduet. En sjekk i motorrommet avslørte en glovarm motor så jeg ringte eieren, tenkte han var ikke så langt unna. Ganske riktig, 5 minutt senere var han på plass. Han sleit en stund med å starte motoren og unnskyldte seg med "den er alltid litt tregstartet når den er kald". Fant meg en annen båt jeg...

 

En skøyte jeg kikket på en gang med 3 sylindret Brunvold semidiesel ble påstått å ha nyoverhalt motor men motoren var ikke en gang nyovermalt og det var helt tydelig at ingen vitale bolter var løsnet siden sist overmaling. I tillegg var et veivlager brent...

 

Mange svindlere i denne bransjen og...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har også fått sjokk et par ganger når motorromsluken går av. Værste var vel en båt som var til salgs med 1997 modell Yanmar motor. I mine øyne er det som nytt og jeg regnet med at motoren var strøken. Det var den ikke. Den var så full av rust og tæring at jeg ikke hadde tvilt om de hadde sagt 1975 . Faktisk hadde jeg en 1979 Yanmar som så ut som ny. F.eks kunne man bare glemme å få luftet motoren siden lufteskruen på filteret bare var en rustklump. Når motoren ble startet gikk turtallet straks opp i 3000. Kunne ikke regulers.

 

Sånt er irriterende. Hadde jo tross alt kjørt timesvis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...