Jump to content

Dieselpumpe AQAD40B 2 alternativer ?


bayli

Recommended Posts

BildeBilde

 

 

Jeg har kjøpt ny dieselpumpe som jeg skal montere på min nyoverhalte 40B maskin. Problemet er at den nye pumpen ikke er helt lik den gamle. Dvs. selve pumpen er lik, men den nye har noe som ligner en vakuum klokke der som returoljen er tilkoblet. På denne "vacumklokken" ser det ut til at det skal monteres ett eller annet rør, enten luft(vakuum) eller diesel.

Er det noen som kan fortelle meg hva som er forskjellen på disse pumpene, og hva som skal kobles til denne "vacumklokken" Begge pumpene skal være orginale 40B pumper.

Link to post
Share on other sites

Den klokka på toppen er en sortrøykbegrenser. Skal tilkobles innsugningsmanifold. Funksjonen er at pumpa gir en begrenset max.mengde med diesel før turboen har begynt å opparbeide trykk. Her ser du manifoldtilkoblingen på en 41A motor:

Bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den klokka på toppen er en sortrøykbegrenser. Skal tilkobles innsugningsmanifold. Funksjonen er at pumpa gir en begrenset max.mengde med diesel før turboen har begynt å opparbeide trykk. Her ser du manifoldtilkoblingen på en 41A motor:

Er det forskjellen på dieselpumpa på 40-motor med og uten turbo vi ser? MD40 har jo undertrykk i innsuget som alle normalt pustende motorer og trenger vel ikke denne innretningen?

 

Redigert. Bilde fjernet

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det forskjellen på dieselpumpa på 40-motor med og uten turbo vi ser? MD40 har jo undertrykk i innsuget som alle normalt pustende motorer og trenger vel ikke denne innretningen?

Det er nok riktig ja. Om sortrøykbegrenseren ikke trengs (dvs. ved sugemotor) så er det ikke verre enn at justeringsskruen i toppen skrues helt til bunns.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Vil det si at en kan blinde hullet og skru justeringsskruen til bunns ?

Jepp, har du ikke turbo trenger du ikke denne boksen i det hele tatt og ved å skru justeringsskruen helt til bunns kobles røykbegrenserfunksjonen ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...