Jump to content

Solpanel på 18 W ?


Tine IV

Recommended Posts

Har søk lit her og ellers på nettet , men finner ikke akurat det jeg hadde tenkt men . Hva med denne fra Maritim ? Dette er jo en komplett sak men kun på 18 W . Er det brukanes , eller må jeg opp i en større til 3-4000- spenn? Hadde vært flott om noen hadde erfaring med denne , eller hørt om den . Håper kansje Lars .H eller noen av dere andre kan si meg om dette være brukanes ? Med litt for mye strømbruk så er planen og kjøpe noe som ikke koster sjorta og som kan bidra litt . Med gammelt kjøleskap og el wc så går det strøm . Hva mener dere , er det litt hjelp? eller er det for lite ?

 

BatterySAVER er perfekt for vedlikeholdslading av batteriet i bilen, båten, campingvognen og hytta. Med BatterySAVER tilkoblet vil du lade batteriene selv i dårlig lys. Panelene har innebygget beskyttelse mot ut- og overlading. Innebygd kontrollfunksjon (LED-lampe) viser om panelet har tilstrekkelig sollys.

Produsert av silikon med ramme av ABS-plast.

 

Panelene leveres med følgende:

Skjøtekabel (300 cm), skjøtekabel (30 cm, mellom 2 paneler), batteriklemmer m/kabel (46 cm), støpsel m/kabel (46 cm), stikkontakt m/kabel (46 cm) og skruer til å montere panelet.

 

Effekt:18 watt

Størrelse:1000x350x30 mm

Vekt:4300 gr.

Temp.område:- 40 til + 60 gr.C

Pris 1822-

www.maritim.no

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Her er linken.

 

Dette er en teknologi som er noe mindre effektiv, men også billigere. Jeg reagert med det samme på at det var 1 m lang og bare hadde 18W.

 

Med kun 18W (og det er jo bare i optimale situasjoner) kan du ikke regne med at du merker dette på strømforbruket når du samtidig har kjøleskap. Langturseilere regner vel med 120W nominell solcellekapasitet bare for kjøleløsningen. Og de passer på at de har særdeles god isolasjon og boks istedenfor skap.

 

Etter min mening er dette panelet egnet for båter som ikke har bryggestrøm i hjemmehavn og liten til moderat batterikapasitet, slik at batteriet lades opp gjennom uken for å være fult til neste helg - selvfølgelig i tillegg til lading med motor. At du kan ligge lenger i uthavn med kjøleskapet på pga dette panelet kan du glemme.

Link to post
Share on other sites

Jeg regna jo ikke med dette skulle holde meg med strøm , men tenkte kansje det kunne bidra litt så det ikke blei så fort tomt . Men er som dere iser , er nok litt lite detta men hører bra ut da .....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...