Jump to content

Hvilken type maling inne i trebåt?


jorhei

Recommended Posts

Når det nye dekket er laget så skal vi male taket i hvit farge for at vår lille kabin ikke skal bli så altfor mørk, men hvilken type maling skal vi bruke i en trebåt? Hva tåler fuktigheten, temp. svingningene, og alt det der?

 

Noen som har gode råd?

Skal forresten males på nytt treverk, trenger vi da noen form for heftgrunn eller lignende?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

hei jorhei!

 

Det du skal husk på, er å benytte diffusjons-åpen maling. D.v.s. en maling som lar treverket "puste". Selv bruker jeg vanlig Shipolin fra Jotun. Shipolin er vel det nærmeste man kommer til god, gammeldags oljemaling. Til det første strøket - på bart tre - ville jeg blandet ut Shipolin med 10% Owatrol Olje (vi diskuterte denne oljen i en annen tråd, for ikke så lenge siden). Da får du god heft, fordi Owatrolen trekker malingen godt inni treverket. Første strøket tørker også fortere p.g.a. oljen.

 

Påfølgende strøk bør foretas rett fra spannet (uten å blandes ut). Har også brukt DRYGOLIN Vindusmaling, den er også diffusjons-åpen. Mener å huske at den ikke er fullt så blankt som Drygolin - eller var det omvendt? Litt usikker nå......... Men det kan du finne ut hos fargehandleren, det står glans-grad på boksene.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei jorhei.

Da jeg hadde tresnekke selv malte jeg under for/akt. dekkene med Owatrol og Drygolin.

Jeg smurte inn Owatrol penetrerende olje 3strøk vått i vått. La det så få tørke i 12t.

Bruk så Drygolin ufortynnet 3strøk(anbefales).

Det er riktig som Walter_S sier, Shipolin er blank mens Drygolin er halvblank.

Jeg personlig liker Drygolin best da den er litt mer smidig etter at den har tørket.

Shipolin synes jeg blir hard og sprekker,men er lettere å holde ren.

 

Lykke til.

Nikita.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...