Jump to content

Sette 2-sylindret FM i 17 fot's robåt fra 60-tallet?

Dalton

Recommended Posts

Høres helt kurant ut det! Hørte engang om en Ford Cortina motor som ble montert i en tilsvarende båt, med gearkasse fra bil og det hele. Fungerte helt fint, helt til den en gang ble startet i fjerde gear og full gass! Baugen gikk rett opp, og båten rett til bunns!! En smule overmotorisert muligens...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her i fjordene var det en helt vanlig kombinasjon. Robåtene eller pram som de kalles her var bygget for denne kombinasjonen, litt stor og kraftig. Detvar gjerne små 1sylindrede motorer i de.

Wirerstyring som var koblet til en pinne som var hengsel i bunnen og ble dyttet fra en side til den andre siden for å svinge.

Apropos, noen som har sett longtail motorisering i Norge?

Åssen er det tekniske rundt longtail egentlig? Tenkte på kjøling først og fremst... Har hatt ideen til boblemotor med flypropell, men det ble aldri no av... Kanskje like bra?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Syntes ideen din hørtes veldig gjennomtenkt og kalkulert ut jeg... men min kompetanse er vel på sviktende grunn siden jeg tok en 7 fot jolle og delte den i to på langs, laget så en katamaran og monterte innen briggs & stratton 2,5 hk gressklipper motor i den...

og jeg var tiloged oer 20 år den gangen :blush:

Kan si såpass at det ble ikke veldig vellykket...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Støtter meg til flere innlegg som sier at dette blir en smule overmotorisert.

En liten en-sylindret bensinmotor er vel tingen. 17 fot i "gamle" dager var forsåvitt en liten båt og hadde knapt motor.

Du vil få en toppfart rundt 5-6 knop.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ville en luftkjølt mopedmotor overlevd i båt tror dere?

Det burde vel la seg gjøre. Vespamotoren har vel kjølevifte (det hadde de i alle fall før) så da ordner den seg nok greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Noen som har noen sprø ideer der ute? Je har en 17 fot's robåt fra 60-tallet og en 2-sylindret FM... artig kombinasjon...eller...? :crazy:

Høres artig ut!, men du tror ikke den FM motoren blir i tyngste laget?

En kamerat bygde en helt ny sjekte på 17 fot, satte en ny Gøtamotor (lett totakter bensin)

Prøvde med en en sylindret Marna først, den ble for tung! Det ble tøft nok med den nyinnkjøpte Gøtaen.

Mener han hadde en del vekt i baugen, kunne allikevel lagt på en bordgang til på den nybygde sjekta. Hekken dro seg ned en god del. Båten ble forøvrig meget pen, er nå solgt.

Mvh TA

Høres artig ut!, men du tror ikke den FM motoren blir i tyngste laget?

Jo'a, vekta er nok ankepunktet med prosjektet. Er itte sikker på antall kilo nyttelast på denni båten, men den tåler nok endel. Båten har dobbelt bunn som je har tenkt å skjæra bort for å få plass til motorfester. Satser på å montere motoren litt bak likevektspunktet, og kompensere evt. nedtrekk med flaps.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

• 6 år senere...
her er lite bilder på små James Bond båter...med en bilmotor på 100-150hk i aktern å går det undan..... :smiley:

den her hade nog bortåt 30-40 knop inne på en flod i Bangkok

James_Bondbaat_1.jpg

James_Bondbaat_2.jpg

James_Bondbaat_3.jpg

James_Bondbaat_4.jpg

langt de fleste av disse båtene har en 1,6 liter Toyota Corolla (Altis) motor (4-cyl bensin)

grunnet prisen på bensin og gasohol bruker de fleste gass

ca 70 hester ved gassdrift

V8 rules.

Alle jeg så hadde kjølerør og tørr eksos.

langt de fleste har fri&tørr eksos

de aller fleste har ferskvannskjøling, pumper elve/kanal vannet rett inn i motoren, ingen varmeveksling

min har lukket kjølesystem, stor radiator med 2 elektriske vifter bakom,

funker bra.

V8 rules.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...