Jump to content

Importere Buster XXL fra Sverige


bluesea

Recommended Posts

En kamerat lurer på å skulle importere en Buster XXL (NY) fra Sverige, og lurer selvfølgelig på hvordan dette fungerer i praksis. Håpte å kunne :fishing: frem noen her inne kan hjelpe eller har erfaringer som kunne være til nytte.

 

Lurer da på alt ved importen, som feks om man får igjen den svenske moms, hvilke avgifter blir det når båt kommer inn i Norge, garantier på båt og motor, osv?

 

Grunnen til at han vurderer dette er pga en del omtaler i media i det siste med store penger å spare ved import av nybåt fra broderfolket i øst. Han har i tillegg fått et meget bra tilbud på båt og motor, men en flott utstyrspakke.

 

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Høres forlokkende ut...........

 

Jeg for min del ville egentlig ikke gjort det med mindre det var MASSE penger å spare,

tenker da på event. servicehjelp om sommeren.

 

Har hørt eksempler på dette, kort versjon:

 

En kar hadde spart 8.000,- på imp. av ny båt, han fikk problemer med ladingen av batteriene, :headbang:

Leverte båten inn til serviceverksted. Fikk beskjed om at det tok ca. 1-2 uker pga. at de måtte prioritere egne kunder. Dette skjønnte han selvfølgelig, men i ettertid "angret" han. De pengene

hadde det vært verdt å legge til for å få hjelp i ferien.

 

Bare et lite tips............

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Leverte båten inn til serviceverksted. Fikk beskjed om at det tok ca. 1-2 uker pga. at de måtte prioritere egne kunder. Dette skjønnte han selvfølgelig.....................

Dette skjønte ikke jeg. Det må vel være mulig og finne andre verksteder enn akkurat konkurrentenes merkeverksted?

 

Når du kjøper NY båt i sverige får du godtgjort den svenske momsen når du eksporterer båten. Ved import til Norge må du betale hk-avgift (kr137.50 pr hk) + 25% MVA ( også på hk-avgift og eventuell transport til Norge).

 

Jeg ville ikke betenkt meg dersom det er mye penger å spare. Er ellers enig med Geir Frode i at kr 8000 neppe kan være verdt bryet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

hk-avgift (kr137.50 pr hk) + 25% MVA ( også på hk-avgift og eventuell transport til Norge).

Driver å leker litt med importkalkulatoren, men der står hk-avgift til kr. 135/hk. Da er den vel økt et hakk. Svensk moms er vel p.t. også 25%?

 

Har svenskene noen form for hk-avgift, som evt. kan refunderes ved utførsel?

 

Verdifastsetting av transport er også et lite problem.

Men alt i alt ser det ut som man havner på en fordel av lavere kurs.

Link to post
Share on other sites

Leverte båten inn til serviceverksted. Fikk beskjed om at det tok ca. 1-2 uker pga. at de måtte prioritere egne kunder. Dette skjønnte han selvfølgelig, men i ettertid "angret" han. De pengene

hadde det vært verdt å legge til for å få hjelp i ferien.

 

Bare et lite tips............

:rolleyes: Båtbransjen og det som skjer der har sluttet å forundre meg for lenge siden... I avisene blir det gått offentlig ut med at dette er bransjens praksis - kan det være lov å diskriminiere kunder på denne måten da?? I så tilfelle er jo ikke garanti over landegrensene eller world wide verdt noe som helst.

Nei, det er gode tider i båtbransjen - for gode...

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: I så tilfelle er jo ikke garanti over landegrensene eller world wide verdt noe som helst.

Nei, det er gode tider i båtbransjen - for gode...

 

Vanlig garanti selvfølgelig, alt ble fikset, men deres kunder først.

 

Poenget er at det ikke alltid lønner seg å importere, å handle lokalt er av og til smart.

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Leverte båten inn til serviceverksted. Fikk beskjed om at det tok ca. 1-2 uker pga. at de måtte prioritere egne kunder.

Tja... :confused:

Sett fra en annen side, så hadde det vel vært verre om den lokale kunden måtte ha ventet, fordi det kom en type med importert båt først i køen?

Link to post
Share on other sites

Dette høres forlokkende ut, og når prisen er slik som den er så ser det faktisk ut som om det kan være rundt 20-25 000.- å spare på en slik handel. Ser man på totalpris, så snakker man jo her om ca 7-8%. Det er faktisk slik at noen av de han har snakket med til og med leverer båten ferdig på vannet i Oslo. Ser jo utfordringen i at han må betale noen kroner for å få den fra Oslo til Bergen, men dette kan vel ordnes på en grei måte. Sikkert et veldig dumt spørsmål, men hvordan ville det være å kjøre en ny båt og motor fra Oslo til Bergen?

 

Hvordan er det med utstyr som da blir montert på båt i Sverige, er det slik som med bil, eller er det så enkelt som at det trekkes fra den svenske mva og legges til den norske? Utstyret det er snakk om er endel greier som støtdempende stoler, kalesje, kartplotter/GPS, osv. På biler er det jo også cylinder og vekt avgift, finnes ikke dette på båt?

Link to post
Share on other sites

Tja... :confused:

Sett fra en annen side, så hadde det vel vært verre om den lokale kunden måtte ha ventet, fordi det kom en type med importert båt først i køen?

Det skal vel ikke bety så mye hvor båten er kjøpt, så lenge den har en gyldig garanti og verkstedet får dekket sine utgifter fra produsent eller importør. Det rette ville vel være å benytte seg av første man til mølla prinsippet. Hadde jeg kjøpt en båt lokalt og en annen hadde en importert båt, men hadde bestilt time før meg, så hadde jeg vel ikke hatt en grunn i verden for å skulle henge med hodet og hevde urettferdighet.

 

Dette er nå min mening.

Link to post
Share on other sites

Tja... :confused:

Sett fra en annen side, så hadde det vel vært verre om den lokale kunden måtte ha ventet, fordi det kom en type med importert båt først i køen?

Konsekvensen av dette utsagnet blir vel at sålenge det kommer inn båter kjøpt lokalt til reperasjon så vil den importerte båten måtte vente, i teorien til evig tid? Eller betyr ikke først i køen at man faktisk også kom først?

 

"Eg berre undrar, eg." :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var nok ment litt mer nyansert :yesnod: . Om ikke "til evig tid" så har det vel hendt hos enkelte i bransjen, at faste kunder som har handlet mye på den lokale båtsjappa opparbeider seg en del "goodwill" som vil skyve ham lengre frem i køen. Hvertfall i travle perioder.

Link to post
Share on other sites

Blander dere snørr og barter her? Nybåtsalg og etterpåtjenester er to forskjellige ting. Hva med meg som har kjøpt min båt brukt fra nordnorge eller sverige, skal ikke jeg få den samme servicen som en som kjøpte båten på dette verkstedet for 2 år siden? Det er vel ingen forskjell på våre penger. Hadde verkstedeier sagt desverre du må vente for en som har kjøpt båten her hos oss må gå foran deg i køen, da hadde jeg snudd på hælen og gått til avisa isteden.

Link to post
Share on other sites

Blander dere snørr og barter her? Nybåtsalg og etterpåtjenester er to forskjellige ting. Hva med meg som har kjøpt min båt brukt fra nordnorge eller sverige, skal ikke jeg få den samme servicen som en som kjøpte båten på dette verkstedet for 2 år siden? Det er vel ingen forskjell på våre penger. Hadde verkstedeier sagt desverre du må vente for en som har kjøpt båten her hos oss må gå foran deg i køen, da hadde jeg snudd på hælen og gått til avisa isteden.

Ja og nei! Nybåtsalg og etterpåtjenester er to forskjellige ting, men de henger nøye sammen! Jeg tror det er det beste å kjøpe båt, og ikke minst motor, hos noen som også kan hjelpe deg med service og reperasjon. Det er ingen tvil om at man ofte får bedre service hos den man har kjøpt en vare hos enn hos en ukjent forhandler/verksted.

 

Om det strengt tatt burde være slik, ja det er en annen sak!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at man ofte får bedre service hos den man har kjøpt en vare hos enn hos en ukjent forhandler/verksted.

Det gikk jo slike rykter om bilverkstedbransjen i en periode. De kom vel også til den erkjennelsens lys at hvis de ikke reparerte "importbiler" fikk de tidvis veldig lite å gjøre.

Det man kanskje opplever av og til er at enkelte ikke er særlig glade i å ta imot garantireparasjoner, fordi det tar lengre tid før man får betalt, kontra en kontantbetalende kunde.

Enkelte bransjer bør snart se dagens lys og innse at de lever av kundene, og ikke minst de kundene som kommer tilbake fordi de er fornøyde med den behandlingen de har fått.

Link to post
Share on other sites

Hei Bluesea og alle andre !

 

Vil gerne dele ud af mine erfaring med import/eksport af NY BÅT !

 

Har brugt en del tid på dette emne både af interesse men også fordi jeg nu har købt en NY båt som skal importeres til netop Norge !!

 

Set med NORSKE øjne er det een sag - set med EU (Danske) øjne er en helt anden sag !!!

 

At importere BRUGT båt til norge virker generelt som en lite lønsom business ! Ene og alene fordi vi skal betale MVA og HK avgift på en vare som allerede er belagt med typist mellom 19-25% mva i annet land. I dette tilfælde findes det en LITEN mulighet for at spare penge hvis båten er MEGET billigere i andet land. Summen af sparte penge spises fort op av frakt, garantimangel, risiko mm.

Tilfælde kan være at netop den båten DU har kastet hjertet over bare finns i Spania og ikke Norge. Da er det ikke tale om at spare penge !

 

NY BÅT:

 

Med fare for at "trække op grænsen mellem DK & NO" så er det min mening at Norske båthandlere tar sig litt for pænt betalt for at handle nye "huller i vandet" til dere Nordmen !

 

Har haft mulighet for at studere "forhandler prislister" for flere europæiske båtproducenter. Med forbehold for kursutsving (plus minus 5%) så betaler norske og danske forhandlere ca. det samme fra fabrikken !! Utsalgsprisen til os forbrugere er derimot vældig forskellig. "listeprisen" som det heter på dansk, kan svinge med op til 20%

 

MEN - den største forskel ligger ikke alene på båten men "I" båten !! = UTSTYR !!!

 

Norsk avance på gps, ekklod, sejl, motor etc er ENORM - danskere ligger ikke langt efter, kort indenfor rækkevidde ligger Sverige og efter det kommer UK, Tyskland og resten af EU for til slut at lukke med USA som det billigste sted at handle. Dette kan ikke være en nyhet for for medlemmer her i BP.

 

Et eksempel som bliver reelt om 4-5 uger.

 

NY Motorbåt inklusiv masse utstyr til Norsk pris 680.000 - alternativt er denne købt i Danmark og importeres til Norge slutter prisen på ....................... 560.000 !!!!

 

Ingen mva juks på hverken båt, motor eller utstyr. HK betalt 137,50 per hest.

 

Min personlige konklusion: Norske båthandlere tjener MERE end danske/EU forhandlere.

 

Hele indlægget er kun skrevet for at videregivet erfaring og IKKE for at stampe på Norge - mit andre fædreland som jeg elsker højt til trods for høje priser og halve agurker !

 

//Anders

 

PS. beklager mit dansk/norske

Link to post
Share on other sites

Takker for flott og god informasjon Anders, dette ga mening.

 

Det er jo slik at man ikke er villig til å "kaste" pengene ut av vinduet, og om garanti og ellers alt er likt kan man spørre seg hvorfor man skal betale så mye ekstra. Klart det er variasjoner på lønnsutgifter osv, men dette alene er ikke nok til at man kan forsvare å skulle måtte betale 8-12% mer for båten i Norge.

Link to post
Share on other sites

Siterer fra artikkelen i Baatmarkedet.no:

 

sitat

Henrik Thaulow i Yamaha Motor Scandinavia AB har sendt oss følgende brev, som også er sendt Aftenposten:

 

Og der står det blant annet:

 

sitat

Vi kan ikke bestemme hvordan våre forhandlere skal behandle sine kunder, men vi tror, som det antydes i artikkelen, at privatimportørene må finne seg i å stille helt bakerst i køen. I praksis vil det si at de neppe får reparert båt / motor i løpet av sommersesongen.

sitat slutt

 

Dette var da ihvertfall rene ord for penga! Importerer du en båt/motor selv kan de nærmest garantere deg at de kun vil reparere din båt/motor, uansett om det er en garantisak eller ikke, hvis, elller når vdeikke har noe annet å gjøre! Så da vet vi det!

 

Betyr det da at world wide garantien er der, men det bryr man seg ikke om i praksis?

 

Noen båtforhandlere her på nettet som vil stå frem og dementere dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må for retfærdighedens skyld lægge til:

 

Citat "NY Motorbåt inklusiv masse utstyr til Norsk pris 680.000"

 

Dette er baseret på specificeret tilbud fra importør og forhandler i Norge men dog UTEN pruting om prisen. Hvis nogen klarer at prute 120.000 NOK ut av 680.000 da ansætter jeg rette vedkommende med en gang i min butik ! Dette til trods - mener jeg stadig at norsk avance er meget høj.

 

Just a little teaser: har nogen set på bilparken til Båtsælgerne ?

:-)

Her i Danmark kører de fleste i varebil for at kunne frakte varer !

 

//Anders

Link to post
Share on other sites

Lidt eksempler fra prisliste Norge versus Frankrig:

 

Alle priser i EURO ex. mva.

 

Kjøleboks 42 L. Norge= 985.93 Frankrig= 785,95 = 25,44%

Pulpit agter, Norge= 325.63 Frankrig= 259,20 = 20,39%

Badeplattform, Norge = 1004,02 Frankrig= 806,86 = 19,64%

 

etc........

 

Gennemsnitlig 20% højere pris på samme utstyr.

 

Deler ind "ekstra utstyr" i to familier: de som bør bestilles fra værft (ex. badeplatform) og de som kan eftermonteres ((vandvarmer) generisk identiske). Ser ofte at det er penge at spare på visse deler ved eftermontage.

 

Har været på båtmesse i Bellacenter københavn for 2 uger siden. Fik købt autopilot til sejlbåten.

 

Raymarine ST2000 plus fjernkontrol S100 for bare 4900,- Norske kroner - hvad ville det koste i kære Norge ?

 

///Anders

Redigert av Söderberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...