Jump to content

Kjenner noen til RJ85


Skaaden

Recommended Posts

Hei.

Min kjære bror har kikket endel på seilbåt. Han skal skal snart på visning å se en RJ85.

 

Vet at dette er en relativt trang og smal båt, og at mange eksemplarer ble laget halvfabrikat. Men, vet noen noe om dens kvaliteter, sjødyktighet og seilegenskaper?

 

Den er ikke lett å finne en slik her i Norge men i Sverige finnes en hel del.

 

mvh

Skaaden :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei skaaden

 

Har dere sett boka 300 segelbåtar i test? Båten står bra omtalt der. Den regnes for å være Sveriges mest selvbygde båt. Det innebærer at mange støpte skroget selv. Man fikk leie formen, og sted å stå. Derfor finnes det et utall av varianter.

Link to post
Share on other sites

Har dere sett boka 300 segelbåtar i test? Båten står bra omtalt der. Den regnes for å være Sveriges mest selvbygde båt. Det innebærer at mange støpte skroget selv. Man fikk leie formen, og sted å stå. Derfor finnes det et utall av varianter.

Den har jeg ikke sett. Hvor får man kjøpt denne?

Men jeg har også hørt at det ganske nylig skal ha blitt laget en tilsvarende bok, svensk. Men denne tror jeg omtalte 500 seilbåter. Noen som har hørt om denne eller snakker jeg og Lasse om den samme?

 

Skaaden

Link to post
Share on other sites

Den har jeg ikke sett. Hvor får man kjøpt denne?

Men jeg har også hørt at det ganske nylig skal ha blitt laget en tilsvarende bok, svensk. Men denne tror jeg omtalte 500 seilbåter. Noen som har hørt om denne eller snakker jeg og Lasse om den samme?

 

Skaaden

det er samme författare, Curt Gelin, 500 kom förra året 300 er vel 5-6år gammel kansje eldre.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Skaaden!

 

jag vet ikke så mye om RJ85an....

 

men det jag hört er att en del bygger om durken inne i båten, senker den ner i kjölsvinet

så att man får bedre 'ståhöjd'..................

 

sen er vel dom fleste RJ85 självbyggen, vilket gör att kvaliten på inredningen sikkert varier litt,

allt från rena hembyggen till dom som er bedre enn varvsbyggen!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tjenare

Jeg har også sett på noen bilder at enkelte senker dørken ned i kjølen. Tror den blir så lav at den er endel under vannflaten(?). Uansett, så kan man fort undre seg over hvordan en så lav båt, har en så stor takhøyde. Svaret er da som du nevner det at de senker dørken. Men Det er vel ikke snakk om den helt store flaten som senkes tror jeg.

 

Forøvrig har jeg hørt at den skal være en relativt god seiler. Og at den også glir ganske godt i vannet, dette har vel meget med dens smale bredde å gjøre.

 

Hvertfall en interessant båt. Vi skal nok undersøke videre. Skal nevnes at de er meget prisgunstige.

 

Skaaden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...