Jump to content

Rustfrie treskruer etc. rimelige


Geir Frode

Recommended Posts

Hei

 

Har sett at både erfaring og kompentanse her på forumet er meget høy!!!!!!!!

 

Derfor en liten ting........

Vi skal kjøpe noen rustfrie skruer som skal brukes til bla. lister osv.

 

Noen tips på hvor det svarer seg å kjøpe slikt, eller er prisene noenlunde like???????

 

Tenkte litt på Biltema sine, eller Maskinforr. Christensen.

 

Geir Frode

"Saga 27 Ac pusses i disse dager opp" :flag:

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Vi skal kjøpe noen rustfrie skruer som skal brukes til bla. lister osv.

Noen tips på hvor det svarer seg å kjøpe slikt, eller er prisene noenlunde like???????

Tenkte litt på Biltema sine, eller Maskinforr. Christensen.

Du nevner selv Biltema. De har bra priser. Trenger du større kvanta bør du handle på Tingstad, Bulten eller tilsvarende i eskeforpaskning @ 200 eller 500 stk. De som selger 5 stk i blisterpakninger (Jernia ol.) er definitivt ikke billige.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Biltema er billige på denslags. I tillegg så synes jeg at Maskinforretningen har veldig greie priser på dette. Jeg har kjøpt en del der, veldig praktisk da de har selvplukk med kilopris på syrefaste skruer.

Pleier å kjøpe litt nå og da for å supplere verktøykassen i båten, og blir like overrasket hver gang over hvor billig det er...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

her kan man få rund om 50% rabatt med litt lirking.

Jeg sjekket dette med rabatter jeg da... min lokale pusher av trevirke ga nesten alltid og alle mellom 20-40% rabatt.. sjekket litt på 2x4 der i fjor.... med 40% rabatt var han fremdelse 4-5 kr dyrere per. meter enn hva en annen trelasthandler solgte dette til uten rabatt..

 

Dette med prosenter blir ikke allitd riktig...... om utgangspunktet er feil.. :headbang:

 

Jeg har brukt Biltema som min hoff leverandør av syrefaste(A4) treskruer i en årrekke... Prisen er grei nok den og de holder til i nabolaget så jeg slipper å svi av en 50 lapp eller mere i bensin for en eske skruer til samme pris...

 

100stk 4.2x38mm (tror eg :rolleyes: ) med forsenket hode er det jeg koser meg med i innredningen.... Han Bilteme skal da 49,90 for denne plastboksen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Biltema som min hoff leverandør av syrefaste(A4) treskruer i en årrekke... Prisen er grei nok den og de holder til i nabolaget så jeg slipper å svi av en 50 lapp eller mere i bensin for en eske skruer til samme pris...

 

100stk 4.2x38mm (tror eg :rolleyes: ) med forsenket hode er det jeg koser meg med i innredningen.... Han Bilteme skal da 49,90 for denne plastboksen..

 

Høres bra ut..........da går jeg til Biltema i første runde.

 

Takk for gode svar..

 

Geir Frode

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring med Biltemaskruene som o.b.lix. Har opplevd at sporet rett og slett sprekker og at de knekker hvis man drar til litt hardt. Skruer fra Clas virker noe seigere i stålet, og ville vridd seg før de knakk, slik at man fikk et forvarsel. Men det er selvsagt avhengig av hva du skal bruke dem til. Jeg vet bare at jeg ikke kommer til å bruke Biltema-skruene der jeg vet at det vil bli en del belastning. Metallet ser også ut til å ha en litt annen farge og struktur enn A4 jeg har kjøpt andre steder.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd tilsvarende med kjøp av rustfrie produkter fra Clas og Biltema.

 

Jeg har videre erfart at innkjøp av noe større kvantum, omlag 300 - 500 stk gir priser som er konkurransedyktige i forhold til priser fra billigkjedene.

 

Jeg har lite kunnskaper om de forskjellige kvalitetene på syrefast/rustfritt stål,

 

men ved å gå omkring i båthavna er det åpenbart ut fra rusttendensene at båteiere har valgt svært forskjellig kvalitet.

 

Skulle ønske at det var en merking av syrefaste skruer som også sa noe om kvaliteten på skruene.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo akkurat merking det snakkes om...

 

A4 forteller en at dette er en "syrefast" legering, X2CrNiMo17-12-2 og X2CrNiMo18-14-3 er begge ekvivalente med AISI 316L selv om innholdet av både krom, Nikkel og Molbyden er noe høyere i siste. A4 skruene ligger i dette området med tanke på legering

 

A2 inneholder ikke Molybden og kalles dermed for "rustfri" og tilsvarer X2CrNi19-11 som er ekvivalent med AISI 304 L

 

Forøverig så finnes det uttalige avarter innenfor stållegeringen, men de som ligger i samme området har tilnærmet de samme materialegenskapene.... Ser bort fra Duplex materialer som jeg ikke kjenner så godt til, men det er sikkert en metalurg eller flere her som kan korrigere en skarve maskin ingentniggjør.

 

Er en skrue merket med A4/A2 så tilfredstiller de fasthetskrav og legering som stilles for denne bolten..... Dette dokumenters vanligvis med en ANSI 2.2 sertifikat, som er noe enklere enn 3.1B serftifikat som benyttes for rør ol.

 

Jeg har nå brukt biltema sine bolter og har så langt ikke merket at de ar svakere enn tilsvarende fra andre leverandører.... men jeg har jo ikke gått vitenskapelig tilverks og testet de med korrekt tilført kraft... Så derfor kan jeg ikke uttale med hverken for eller imot om de er dårligere....

 

Når det gjelder de "tre"skruene som er i A4 kvaliteten så er vel det strengt tatt kalt for karrosseriskruer hos Biltema, jeg har da skrudd i rundt 400 av de i den gamle Sandviken for 6-7 år siden, og rundt 400-500 i Sea Rayen... Ikke en har brukket eller på noen anne form blitt defekt som svakhet i skruen.... Men jeg har selvsagt alltid sørget for verktøyet jeg har brukt til å trekke dette til er i korrekt diemnsjon... Bitsen på maskinen... Det er jo alfa omega :wink: .

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

men det er sikkert en metalurg eller flere her som kan korrigere en skarve maskin ingentniggjør.

Meget imponerende Hr. Sydvesten, meget imponerende. Du har truffet hodet med skruen.

Forøvrig dekket av EN 10204 2.2 og EN 10204 3.1b når det gjelder dokumentasjon.

 

Merk at "sponplateskruer", "terasseskruer" m.v. fra Biltema er tynne greier. Det er bare å bruke litt fler skruer for å oppnå samme effekt. Jeg har "tusenvis" ombord i Hulda med utmerket resultat. Nå bruker jeg en hel del "skrue og lim" i sammenføyningene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...