Jump to content

Gass (propan) på langtur


GeirKS

Recommended Posts

England, Spania (+Tenerife), Portugal (+Madeira), Tobago, Trinidad, Bonaire, Puerto Rico, BVI.

 

I første omgang er jo problemet her i Europa, så det er i grunnen det jeg lurer mest på nå.

 

Bør jeg kjøpe en Camping Gaz flaske? De ser ut til å kunne byttes de fleste steder nedover?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hej Geir !

 

jag har lest om någon svensk långseglare som kastade sine svenske propanflasker på Canarieholmarna....för att sen konstatera att den svenske industrikopllingen er samma som

man använder i Amerika :headbang: ! jag kan ikke bekrefta dette, men skall du slänga dom

så gör det på andra sidan Atlanten efter att ha sjekket dette!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke dy meg siden gassflasker var nevnt, håper Geirks har meg unnskyldt:

En bekjent seiler mye rundt. Han kunne fortelle at i fjor sommer måtte han bytte gassflaske av type ca. 11kg. Da var han i Spania. I etterid fant han ut at det hadde kostet han ca. 80 kroner, ja du leste riktig. Han er en type som ikke bløffer.

Hvis de små grå ikke løper helt og gjemmer seg nå, leverer vi gass fra nordsjøen i rør sørover til bl.a. det landet....., eller?

 

ja og vi betaler........... vel, rundt 350 kroner..... en plass.. + - noen kroner alt etter om det er stål eller kompositt....??

 

Poseidon: Sett fast sleperen og tau oss sørover :wink:

heheheheheh

Link to post
Share on other sites

Hvis de små grå ikke løper helt og gjemmer seg nå, leverer vi gass fra nordsjøen i rør sørover til bl.a. det landet....., eller?

 

ja og vi betaler........... vel, rundt 350 kroner..... en plass.. + - noen kroner alt etter om det er stål eller kompositt....??

 

Poseidon: Sett fast sleperen og tau oss sørover :wink:

heheheheheh

Litt OT denne her også... men som apropos til gassprisene..

 

For en tid tilbake hørte jeg på NRK en person som kraftig oiet seg over norske bensinpriser.

"Vi produserer jo dette selv - og har verdens dyreste priser" ! sa han.

 

NRK's reporter i Polen intervjuvet samtidig en bilist der.

Han betalte 15 kr. literen og levde på en månedslønn på Kr. 2000.-

Så kanskje vi ikke har det så ille allikevel ? ... (selv om prisen på Kr. 15.- var feil)

 

 

Mvh

 

Geir :seeya:

Som "pumper" gas i nordsjøen.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke feil, så gikk vi en runde på dette ifjor.

Og tar jeg ikke enda mere feil, så var konklusjonen at industrikoblingen er rimelig global, mens hurtigkoblingen er et dansk/norsk fenomen.

Prisen?

Tja.

Sjekk hva de som legger asfalt betaler pr. kg. propan.

Å flå forbrukere er en yndet sport her i landet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Den gassen du kjøper i Norge er Propan, mens i f.eks Spania brukes Butan. Butan er en mye rimeligere gass, men den benyttes ikke i Norge pga av egenskapene i kulde. Damptrykket over butan er ved lave temperaturer så lavt at trykket du får ut av flaska blir alt for lavt. I tillegg til dette har man selvfølgelig det faktum at prisnivået generelt i Norge er endel høyere enn i Spania, men det har vi jo diskutert tilstrekkelig tidligere.

 

Når det gjelder flasketyper ville jeg tatt med det de du har, og anskaffet en Camping Gaz eller to i England. De får du byttet i hver eneste sjappe på hele ruten ned BVI. Ukurante (norske/svenske/AGA el.l) flasker kan du få fylt enkelte steder, ihvertfall på Gran Canaria. Du må bare frakte de til gassdistributøren selv. I USA måtte vi kjøpe ny 6 (?) kg flaske/regulator, det var visst forbudt å fylle AGA-flaskene vi prøvde oss med. Denne flasken har vi enda, du kan få overta den for en billig penge hvis du er interessert.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kan man bruke slike flasker som kan fylles opp på bensinstasjon, altså samme påfylling som gass bil.

 

vet at dette er og få tak i hos de som selger gasspeis her hjemme, skal sjekke ut mer på dette.

 

spurte på Eiva i dag, men de hadde ikke slike flasker.

 

kan disse brukes i båt, kan de vell fylles overalt de kjører med gassbiler og har fyllings stasjoner for dette.

 

jdahl :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...