Jump to content

Mer effekt utav MD21?


Wolwerine

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har peiling på om det går å hente ut mer effekt utav ein Volvo Penta Md21 motor?

Feks ettermontere Turbo på den?

Eg leste ein plass her på baatplassen att den var ein peugeot motor som var bygga på på samma blokka som md21 som hadde turbo og ca 95hk.

Eg tror den heite Peugeot Indenor XD3T

Noen som har peiling på om denne funker i båt?Går det å marinisere den med delene fra ein MD21?

Link to post
Share on other sites

XD3T er jo 2,5 literen som bl.a. satt i de gamle Pug. 505 TD. MD21 er jo bare 2,1L. Men om det bare er toppen som er forskjell her og blokka er lik, det er ikke godt å si. Men mer effekt krever mer kjøling fra veksler og oljekjøler. Tror nok ikke det blir noen suksess med et direkte bytte av mariniseringsdeler. Tror ikke XD3T har vært levert i marineversjon heller og mariniseringsdeler koster jo fort noen kroner.

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig så er vel trikset for å få en MD21 til å overleve over tid å ta ut mindre effekt enn den er oppgitt til, dvs betydelig lavere turtall enn den var bygget for?

 

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på en turbomontering på en slik...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ta en søkerunde på MD 21 her på båtplassen, her er det mange som har erfaringer med disse maskinene, og som index sier, her er det bedre å roe ned enn å gi på!!! Toppene på disse motorene er svake og tåler ikke den belastning de etter boka skal tåle. Derfor må turtallet ned da holder de bra!!!

Noe turbo tror jeg ikke ville være noe suksess!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å se etter en annen motor. Har hatt en slik motor, med dårlige erfaringer.

Motoren tåler ikke stor belastning, da går toppen pga. for dårlig kjøling. Jeg byttet til en Peugeot bil motor med større kjøle kanaler men det gikk ikke bra det heller. :headbang:

 

Se om du finner deg en annen motor istedenfor. Det er ikke noe gøy å ligge ved kai meste av sommeren pga. motor problemer. :cryin:

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Motoren tåler ikke stor belastning, da går toppen pga. for dårlig kjøling.

Noen mener at problemene skyldes at motoren blir belastet før den er varm.

 

Problemet er ikke motoren som sådan, men at Volvo av en eller annen grunn spesifiserte den med ett helt uanstendig toppturtall. (4500o/min)

Kjører man under 3500o/min er dette en helt ok motor. Men da en det en 50hk, ikke 61 som Volvo oppgav.

Det er også avgjørende viktig at toppen ettertrekkes de første årene, noe som det vel er grunn til å anta at mange ikke har gjort....

 

Min topppakning røk etter 20år og 2500 timer. Motoren så ut som ny innvendig. Det er også svært god klaring mellom ventilene, ingen tegn til sprekker.

(Den havarerte KAD42 som jeg omtalte for en tid tilbake hadde sprukket mellom ventilene)

 

Etter at ny, forbedret pakning ble innstallert har den nå gått 5 år/300 timer uten noen problemer.

Link to post
Share on other sites

eg har hatt volvo penta md21a (75 hk) i 4 år uten problem, den ble justert til ca 3500 omdr pr min da eg kjøpte og har fungert fint :cool: fram til eg solgte, og har bare positive å si om den så lenge man behandle pent med den.... :flag:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde motoren på service hver høst og vår hos en autorisert motor firma. Det var også dem som byttet toppen når den gikk.

 

Så kanskje jeg var veldig uheldig med de som gjorde service på motoren. Det kom aldri god ord fra dette firmaet om denne motoren.

 

Så for min del ble det satt inn en Yanmar og det var noe helt annet.

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...