D Thomas Startet 14.Mars.2006 Del på Facebook Startet 14.Mars.2006 Noen som veit hvor høyt motoren skal stå på en yamarin 5200? Motoren er en 100 hk pro v. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret4 Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Det som er viktig er at kavitasjonsplata, (som er den horisontale flaten/finnen over propellen), bør flukte med bunn på båten eller helst stå litt lavere. Hvis ikke vil propellen kavitere, dvs trekke luft og ikke ha nok vann å skyve. Dette oppstår lettest i krappe svinger Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Avhenger av utforming på bunn , motorstørrelse, propell. På båter med dyp v-bunn og med en bra stålpropell kan man godt heve motoren noe (=mindre motstand , mer fart) uten at den trekker luft. Lite å hente på dette dersom ikke farta er så stor... Mener også at Yamaha har testet div. kombinasjoner av propell/monteingshøyde, spør forhandleren din om han har det heftet som heter "yamaha kjørefakta" , helst en fra 3-4 år tilbake. Tror jeg ville forsøkt å montere den med plata i flukt med bunnen , men med mulighet for å flytte den 1 hull ned/2 hull opp dersom det var min båt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
D Thomas Svart 16.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Takk for svar. Det var en kar som satt på motoren i fjor sommer som satt den på det høyeste hullet. I ca. 35 knop så begynnte båten å hoppe veldig. Satt den derfor på det laveste hullet. Så jeg får kanskje prøve å heve den noe sånn at plata kommer i flukt med v-bunnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Nå har vel både skrog og motor "møtt veggen" i 35 knop, men dersom båten hopper er motoren enten tiltet for langt ut, montert for lavt eller begge deler. Du skal være litt forsiktig med å montere motoren altfor lavt. Båten blir lett vinglete i høye hastigheter. Som ivar sier, med V-bunn og litt fart kan den med fordel monteres høyere enn man ellers ville ha gjort. De som kjører virkelig fort har heis for å justere høyden på motoren mens man kjører. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Enig med Krapyl på at det kan skyldes at motoren er feiltiltet. Du treffer de om sommeren på "flatt hav".... Baugen vipper likevel opp og ned opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Enig med krapyl, symptomene på for høyt montert motor er som oftest dårlig grep i vannet, spesielt i svinger. Og i ekstreme tilfeller , dårlig kjøling. Fant forresten "yamaha körfakta 2004.pdf" på maskina, der er anbefalt heving med F100 20mm, og oppnådd toppfart 37knop med 2pers og 12 5/8x21" propell (sto ikke om det va alu eller stål) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
rolf76 Svart 17.Mars.2006 Del på Facebook Svart 17.Mars.2006 Ved, for lavt montert motor vil båten vippe fra side til side. Min gjør det over 45 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D Thomas Svart 17.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2006 Hmm du er nok inne på der Krapyl. Er klar over dette med tilt. Det som var problemet var at han satt motoren for høyt. Da hoppa båten i 35 knop. Så monterte vi motoren på det laveste nivå. Da gikk den pent i 30-35 knop men over dette begynnte den å vingle, hoppe og ble ukontrolerbar. Så får vel da prøve en mellomting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D Thomas Svart 17.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2006 Ivar: Mener du 20 mm over v/bunnen? Dette var på en yamarin 5200? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 17.Mars.2006 Del på Facebook Svart 17.Mars.2006 Det sto bare "heving 20 mm" , ikke sikker på hvordan det er målt. Hva slags propell har du forresten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
D Thomas Svart 17.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2006 For øyeblikket ingen propell! Men hadde i fjor sommer en Ballistic 19 tommer. Denne ble nok for tung da jeg hadde max turtall på 4900-5000 omdreininger. Vurderer å sette på en 17 tommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 17.Mars.2006 Del på Facebook Svart 17.Mars.2006 En 17" skal vel passe bra da. man kan regne ca 2-300 o/min pr tomme. I tillegg så vil monteringshøyden påvirke turtallet , så da bør du få enda noen hundre omdreininger hvis du hever den et hull eller 2. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.