Jump to content

Volvo Penta MB 20 A


Muhammed

Recommended Posts

Har kjøpt et vrak av en volvo, det er poppet et skilt på motorblokka der det står MB20A. På blokka er det et merke som det står B20 på.

Klarer ikke å finne ut noe om denne motoren, foruten at den er bygd opp av en Volvo B20. Det er en enkel Zenit forgasser på den. noen som har en ide hva motoren kan yte? I følge selgeren skulle den yte 100 hk, noe jeg ikke følger meg helt trygg på. :confused:

Redigert av dospen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen i foreningen av B-20\AQ\MB eiere. Glimrende motorer med litt stell, lette, og ikke minst billige å overhale. Deler overalt :-)

 

Det er mulig denne motoren er beregnet å gå på parafin, derav det lave HK-tallet som du finner i linken til Gunga Din. Dette betyr at motoren har lav kompresjon. Om dette ligger i tjukkere toppakning, eller om det er stempler\topp som er modifisert, vet jeg ikke. Fant ikke noe om den hos VP. Men du kan jo ta en titt på MB20B her: http://www2.volvo.com/NR/rdonlyres/ACB7F42...20B_1970_en.pdf

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg, ville jeg gå på huggeren og kjøpe en hvilken som helst B-20 etter 1973 (større innsugsventiler). Denne plukker du i småbiter, honer sylindre, bytter alle lager, kjøp et nytt kamakselsett (C-kam) med løftere. Slip ventiler, sett sammen, og overfør de mariniseringsdelene du har. Og vips du har en nyoverhalt god motor til under kr. 10 000 totalt (under forutsetning at de mariniseringsdeler du har ikke treger til utskiftning).

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Det skal stå et motornummer stemplet inn i godset på samme siden som fordeleren sitter. Les av dette, og kontakt VP, så får du greie på hvilken årsmodell motoren er. Det skal finnes en nettside også med disse opplysningene, men jeg husker ikke i farten hvilken.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...