Jump to content

Glødeplugger til SABB 2H

Sabrina

Recommended Posts

Finnes det noen som kjenner til alternativer til de originale glødepluggene Bosh 11v.

o250 200 062?

De er gått ut av produksjon og Bosh har ikke peiling på om det finnes noe som erstatter.

Sabb har deler, men ønsker en arm og en legg for glødepluggene.

Slike glødeplugger er jo ikke akkurat rakett vitenskap, så forhåpentlig finne det andre deler som passer.

Er takknemlig for alle svar.

Kan du ikke ta med deg pluggen til de forskjellige forretninger som selger plugger for og få tak i en tilsvarende?

Det har jeg tenkt til og gjøre til min Sabb 2g.

Jeg for min del kan ha større problemer da alt på min motor er i tommer! (68mod)

Orginal deler hos Sabb er forøvrig j....vla dyrt. :smiley:

Jo, det er en god ide, men problemet er at jeg ikke har glødeplugger i det hele tatt.  Kun holdere for tennsigaretter.  Muligens kan de være indikative, - i alle fall hva gjengene angår.

Lengden på pluggene er imidlertid en større bekymring, da jeg antar der er bevegelige deler inni der som pluggen evt. kan skade.

Jeg går ut fra at tennsigarettene blir tent av et eller annet som gnir mot dem når de er i posisjon.

Forøvrig er min motor også i tommer og er i dag fullstendig plukket fra hverandre for totaloverhaling.  Spennende prosjekt.  Håper jeg ikke får formange deler tilovers når jeg setter den sammen igjen!

Jeg har vært på jakt etter uoriginale glødeplugger til min 2H også, men uten resultat så langt. Men siden du har din motor i deler så er det kanskje mulig å måle hva det er plass til i toppen?

Startsigarettene skal ikke gni mot noe i motoren, disse tenner på grunn av kompresjonstrykket i sylinderen. Jeg har forøvrig aldri benyttet sigaretter på min motor, bruker i stedet fire-fem støt med motorolje fra smørekanna i hver sylinder (anbefalt av Sabb). Da starter den som regel lett som bare det. Men det er litt irriterende å bli møkkete hver gang jeg skal starte motoren, så glødeplugger hadde nok vært litt rensligere. Si fra hvis du finner noe som passer! :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det bør ikke være noe problem å bygge om sigarettholderen slik at der kan skrues inn en glødeplugg i denne. Glødeplugger til diverse biler leveres av Biltema til en rimelig penge. Du bør nok ha tilgang til en dreiebenk om du skal bygge om sigarettholderen. Kanskje du skulle prøve "Sabben" likevel?

Som Index sier så er det kun kompressjonstrykket som tenner startsigaretten. Startsigaretter gir sikker start i kaldt veil,men er noe tungvindt i bruk.

Glødepluggen bør vel være like lang som startsigarett holderen kanskje.

Foreslår og ta kontakt med forhandlere av Sabb da de er enklere og spørre om noe som passer.

Etter erfaring med Sabb i Bergen var de litt vrange ovenfor meg da jeg spørte om andre ting!

Jeg bruker forøvrig Hølen Marina i Larvik tlf: 33 12 72 50

Forhandlerne har akkurat de samme prisene i hele landet, men er gjerne litt lettere og ha med og gjøre.

Jeg bruker også og pumpe 6 fulle drag med smøreolje i hver sylinder, men ikke nå som det har vært så varmt.

Per Chr.

Finnes det noen som kjenner til alternativer til de originale glødepluggene Bosh 11v.

o250 200 062?

Er takknemlig for alle svar.

Sabrina,

Jeg er ikke helt sikker på om det er rette sorten plugger jeg har i tankene, men er det ikke de som har en frittstående glødespiral i enden?  .... og jeg regner med at det er den som er avbrent....?

Hvis så, da er det en kurrant sak å lage ny spiral og montere; du måler bare diameteren og kjøper et stykke motstandstråd i nærmeste vikleverksted. Den lille spiralen kan du sikkert vri til rundt et skrujern, og så monterer du den nye spiralen inn som erstatning for den som er avbrent.

Noen ganger klarer man å vrikke ut restene av den gamle, andre ganger må man bore dem ut, men uansett så er det ikke noe "hekseri".

Lykke til !

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseideon,

Jeg vet egentlig ikke hvordan glødepluggene ser ut i enden, men jeg antar du har rett.

Der har aldri vært slike plugger på min motor.  Kun sigarettholdere.  De er nok verre å bygge om, - men det burde gå å finne noen standard plugger som kan gjenges om, eller som gjennom en adapter kan tilpasses.

Vet noen om jeg trenger en eller to plugger?

Der er en sigarettholder for hver sylinder (2).

Mvh

Sabrina

De pluggene med løs spiral som Poseidon beskriver har jeg en mistanke om ble brukt på de gamle semidieslene. Det var ikke uvanlig å utstyre disse med elektrisk gløding istedet for fyrlampe.

En kompis av meg hadde slikt utstyr på en 6-12 hk Sabb Semidiesel/oppfyring som han hadde tidlig på 70-tallet.

Jeg skulle tro at en moderne en-polet glødestift fra en nyere bilmotor må kunne nyttes.

Du må nok ha en plugg pr. sylinder.

Du må sette sigarettpluggen opp i en dreiebenk og borre hull i denne og gjenge opp med gjenger som passer til glødestiften. Du må kanskje også dreie bort noe gods slik at glødestiften kommer tilstrekkelig

langt inn i forkammeret.

Sjekk først med Sabb hva de skal ha for glødepluggadapteret sitt.

• 3 uker senere...

Jeg har nå målt den frie lengden på hulrommet hvor glødepluggene skal installeres på Sabben.  De kan vær 50 mm lange fra utsiden av gjengene til spissen av glødepluggen.

Jeg har kjøpt to Mercedes glødeplugger på Biltema i Sverige, - tror jeg betalte ca 36 svenske kroner / stk.

Skal nå dreie to adaptere og dermed skulle problemet være løst.

Takk for alle gode svar!

Mvh

sabrina

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...