Jump to content

Motor som bare gikk ....


Goddis77

Recommended Posts

Var oppe og kablet i motoren idag. Holdt på med dynamoen og diverse instrumenter (se tidligere innlegg).

Da jeg hadde fått kablet det noenlunde ferdig, og ville kjøre en test, gikk det ikke helt bra...

Startet motoren (måtte manuelt gløde først, da jeg ikke har fått gløde-releet helt til ennå), og sjekket instrumenter. Ladelampen lyste hele tiden, og voltmeteret viste 11V. Jeg kunne nå kjøre motoren varm tenkte jeg, nå når den først var startet. Ventet derfor 20-30 min før jeg gjorde følgende... økte turtallet litt for å se om kanskje det var det som skulle til. Og vips, der føk voltmeteret opp i ca 14,3V, og ladelampen sluttet å lyse. Kjempegreier tenkte jeg. Det var bare det som skulle til, helt til samboeren sier følgende "så du den blåe gnisten eller?" . Hmmm. Hadde ikke fått meg meg det, men sjekket sikringsboksen for sikkerhets skyld. Der var sikringen som spenningen til tenningen gått (15Ah). Det var da merkelig tenkte jeg, motoren går nå ennå, og instrumentene fungerer ennå. Tok derfor av tenningen. Nei, motoren gikk ennå den...hmmm....tok så av batterivelgeren, slik at det ikke skulle være spenning i det hele tatt. Motoren gikk ennå den...

Etter til slutt å ha tatt av kontakten til dieselpumpen, stoppet motoren.

 

Hva har jeg gjort tenkte jeg????

POKKER! Jeg hadde koblet B+ på dynamoen rett til IGN på tenningen. Dette hadde resultert i at dynamoen holdt alt med strøm, selv om sikringen gikk. Så feil kan en gjøre det :lol:

Link to post
Share on other sites

Men fra spøk til alvor. Hvilken dimensjon bør der være på kablene til dynamoen. Da tenker jeg spesielt på kabelen mellom B+ på dynamo og frem til batteriet. Dynamoen jeg har er på 100Ah.

 

1.Bør der også være en sikring i denne kretsen, eller brukes ikke det mellom dette?

Har sett på noen koblingsskjemaer som er lagt ut her på BP, og der var der ikke...

 

2.Turtelleren på dynamoen ®, har jeg nå koblet til et Wema instrument. Dette fordi Wema sitt instr. bruker dynamoen for turtall. Stemmer dette?

 

3.Oljetrykket mitt. Har Yazaki instr. og giver. Instrumentet går til 8BAR, men stod på tilnærmet fullt hele tiden. Har jeg et for lite instrument/giver?

 

Blir en del spørsmål når en holder på, håper noen kan svare... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ship ohoi Outbreak.

 

Justèr til maks røyk er et godt utgangspunkt :wink: - bare tøyset........ :lol::lol::lol:

 

1. Sikring brukes ikke

 

2. Turteller bruker W uttaket på generator for trigging av omdreiningstallet. Det du bør gjøre er kanskje å kalibrere turteller mot motorens turtall med en turtallmåler.

 

3. Oljetrykk på 8 bar høres mye ut ved i alle fall varm motor.Sjekk at giver er av riktig type i forhold til instrumenet.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Takker for svar.

 

Hva gjør jeg med Sensor delen på dynamoen? Kobles denne sammen med BATT på dynamo? Har ingen sensor utgang på batteriet mitt (Biltema batteri på 120Ah).

 

Turtallsutgangen på dynamoen min heter "R". Så denne kan justeres?

 

Kommer nok nå til å koble en 16mm kabel mellom BATT på dynamo og batterispenningen som går til starteren. Bruker nok ikke sikring her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...