Festina Lente IV Startet 22.Juli.2003 Del på Facebook Startet 22.Juli.2003 Enkelte mennesker undrer seg over hvordan man kan leve i en båt i kortere eller lengre tid, for eksempel på ferie, uten at livet blir kjedelig. Jeg forstår ikke hva de mener, mitt båtliv er aldri kjedelig, snarere tvert i mot. Om det ikke er noe annet å gjøre, kan man alltid skru litt rundt omkring i båten. Men, det blir det aldri tid til, før man er nødt til det for å komme trygt videre. Sommerferien i år for eksempel. Det startet på Herføl Bensin. Vi lå innerst i havna, etter anvisning fra eieren, og hadde akkurat fyllt 600 liter diesel og 400 liter vann, og skulle bakke ut for å starte en tur til Gøteborg, kanskje Læsø i år også. Da jeg satte babord maskin akterover, var det et rykk i båten, og 5,8 liter dieselmaskin sto plutselig helt stille. Det gikk mange tanker igjennom hodet mitt før jeg fikk sjekket ut allt. Propellen sto pent plassert oppå en stein på bunnen, så når vi skjøv båten flott, sank hekken 2 cm ned. Ingen vibrasjoner ble registrert, men propellen må skjekkes nøye når båten kommer på land til høsten. Vi gikk videre til Strømstad, hvor vi startet med bunkring (nei, ikke diesel denne gangen), og ble enige om å ligge over til neste dag. På kvelden var jeg nedom "kjelleren" å sjekket at kjølsvinet hadde det bra, litt mye vann, men dette tok lensepumpen seg raskt av, og vi tok etterhvert kvelden. Dagen etter var jeg nedom for å sjekke motoroljen, og skrekk og gru , i løpet av natten hadde det kommet inn masse vann, jeg anslo det til ca 12 - 15 hundre liter. Etter inspeksjon av pakkbokser, som var OK, fant jeg at det rant vann inn ved babor propellaksel, rett ved pakkboksen. Jeg undret på om handelsen ved Hærføl hadd gjort at noe hadde sprukket, men etter noen flere undersøkelser viste det seg at eksosslangen hadde sprukket under kjøkkenbenken. Vannet kom inn gjennom eksosrøret som ligger delvis under vann. I Strømstad fantes ikke 102 mm eksosslange, så den måtte bestilles, og det ville nok ta minst et par dager. Jeg fikk ordnet det slik at en ny slange (6,5 meter) ble kjørt fra Oslo til Strømstad dagen etter om morgenen. Da sto vi klare, vanntanken var tømt (babord side) og båten sikret fra å komme under vann med eksosrøret ved hjelp av en lastestropp. Iløpet av tre timer var den gamle (antagelig 32 år gammel) stive slangen ute (når den først kom ut, viste det seg at den var helt i oppløsning), og en ny mere samarbeidsvillig å smidig slange på plass. Ferien var reddet. Allt gikk bra videre, og vi koste oss vanvittig nedover Bohuslän kysten, helt til rett etter Marstrand. Vi hadde akkurat startet i strålende sol etter en overnatting ved en av øyene syd av Marstrand, da jeg merket en lukt som ikke stemte. Litt brent liksom. Admiralen, som har nese som en blodhund ble sendt ut på leting, mens jeg sjekket instrumenter. Allt stemte, bortsett fra at styrbord motor viste en tempratur på 85 grader, ikke de vanlige 80. Styrbord motor ble derfor stoppet. Sporhunden hadde i mellomtiden funnet ut at lukten var kraftigst i akterkabinen. Styrbord køye ble revet opp, og røyken veltet ut. Eksosslangen så ut som om den hadde fått vortepest med blemmer på størrelse med femkroner. Neste inspeksjonssted var da motorrummet, styrbord maskin. Feilen var svært lett å finne. Varmeveksleren, som er skrudd sammen av en sylinder med et lokk på hver side, holdt sammen av en halmeter lang bolt med mutter i den ene enden, hadde delt seg. Messingmutteren hadde sprukket og gitt opp livet. Sjøvannet, som skulle fortsette ut eksosslangen, og kjøle denne, gikk isteden i kjølsvinet. Nå var det påny 12 - 15 hundre liter i kjølen . Vi gikk til Gøteborg for babord maskin i fem knop. Egentlig ganske fint, fikk sett mere enn noen sinne, og mens vi tok oss frem var mobilen flittig i bruk for å spore ny mutter. Fikk ikke tak i det i Sverige, men Universal diesel i Lørnskog hadde. Denne ble sendt ned til Gøteborg med en som allikevel skulle nedover. Under montasjen forsvant en kobberring som skal ligge som tetting for mutteren, men en glødd kobbertråd og litt pakningssement løste det problemet, og vi var i farta igjen. Ferien reddet påny . Nå gikk allt greit igjen, helt til vi kom til Hankø på vei hjem igjen. En tidlig morgen, vi skulle gå over til Vestfold før vi satte nesen nordover. Dreggen kom inn ca tre meter, og så stoppet winchen . Problemet var ikke værre enn at den ble dratt opp for hånd. Jeg kan skrive under på at det var ikke jobb for gamle mennesker (det er godt jeg fortsatt er ung og sprek). Målinger i ettertid har vist at spenningen er fremme ved winchen, solenoidene virker normalt, så det er vel noe med motoren. Time will show. Allt i allt var det en kjempeferie :sad: . Jeg fikk slappet godt av fra stresset på jobben, og opplevde mye fint. Jeg tror sikker jeg lærte masse også. Utpå høsten, når båten allikevel skal på land, står neste eksosslange for tur. Den ligger allerede klar på lageret mitt. Videre blir nok den andre varmeveksleren sjekket, og mutteren byttet. Alle andre koblinger og slanger i forbindelse med begge motorer vil nok også bli vurdert nøye. For dere som har ferie til gode, kos dere, og lykke til. Jeg har ingen tro på at deres ferie blir kjedelig, uansett hva som skjer eller ikke skjer. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Batdilla Svart 22.Juli.2003 Del på Facebook Svart 22.Juli.2003 Takker for referatet. Interessant å lese om hvordan ferieturen til hver enkelt forløp - sett fra den tekniske siden. Alltids noe å lære av det også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2003 Del på Facebook Svart 22.Juli.2003 Hei. Helt enig, flott beskrivelse. Og det er det også andre som har funnet ut. Innlegget er sakset av en eller annen og lagt ut på båtplassen til BM. Der har forresten "Eventyrfortelleren" et meget bra innlegg om hvordan få en engstelig "bedre halvdel" til å trives på sjøen. Se innlegget Eventyret om kona som hatet båtlivet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 28.Juli.2003 Del på Facebook Svart 28.Juli.2003 Har heldigvis ikke opplevd like mye spenning som Pirus. Det tror jeg hadde blitt i meste laget. Oppsummering: Sommerferien i år har vært helt perfekt. Jeg kan faktisk ikke finne en eneste ting å klage på . Været har vært bra, badetemperatur på 20 ++, båt og utstyr har fungert 100%, og jeg har heller ikke truffet noen som har laget krøll eller vanskeligheter for meg. Kan heller ikke huske å ha dummet meg ut eller gjort noen tabber. Det har vært mye fin seilvind, så seilene har fått luftet seg mer vanlig. De fire ukene jeg var borte har gått alt for fort, så det kan umulig være kjedlig å feriere i båt. I det fine været har vi også ligget mer på svai enn vanlig. Resierute i korte trekk: Oslo - Sandspollen Sandspollen - Åsgårdstrand Åsgårdstrand - Sydkoster Sydkoster - Strømstad (for bunkers) Strømstad - Hamburgsund Hamburgsund - Molløsund Molløsund - Gøteborg Gøteborg - Hyppelen Hyppelen - Marstrand Marstrand - Tjørn Tjørn - Gluppøy Gluppøy - Trossø/Havstensund Trossø - Nordkoster Nordkoster - Hankø Hankø - Son Son - Oslo Spenning: Reddet en ny 37 fots seilbåt fra å drive inn i fjæresteinene. Eieren hadde ankret opp og forlatt skuta for å kjøpe mat uten at ankeret hadde festet seg. Overrasket av lokale tordenbyger med sterk vind på svai. Over 20 sekundmeter i vindkastene, og tett med båter i bukta. Ca halvparten mistet ankerfeste, eller fikk problemer. Mitt 15 kg bruceanker flyttet seg ikke en meter. Fortsatt god sommer! Lasse Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 30.Juli.2003 Del på Facebook Svart 30.Juli.2003 Hei igjen Ja ferien er tilbakelagt, og det ble ikke kjedelig i år heller. Med ca 2,5 uker på sørlandet med ny motor og nytt drev trodde jeg at de værste problemene skulle utebli, men dengang ei. Etter ca 30 timers driftstid på drevet havarerte dette. Det sluttet rett og slett å gå i inngrep forover. Når galt var ute, var det greit å være medlem i Redningsselskapet, og Volvo stilte med nytt drev på brygga i Arendal etter tre dagers venting i gjestehavna. Blei byttet på en time, så ferien var på langt nær spolert, men det viser seg at nytt utstyr ikke er noen garanti for problemfri seilas. Av vimpler så jeg to stykker, først KOB med sin Hannah II i Risør. Da fikk jeg så dårlig samvittighet for min manglende vimpel at jeg teipet den sporenstreks fast i radioantennen, en nødløsning som får vare inntil en bedre løsning dukker opp. Seilte etterhver videre til Valle i Bamble som var siste stopp før ferieavslutning. Her lå "Fars Vilje" med vimpel til tops, men jeg fant aldri ut hvem manskapet var. Siste morgen før hjemvendelse ble kona syk og det plaskregnet. Alt som det skal være, med andre ord Alt ialt en fin tur med mye godt vær, og mange hyggelige båtfolk. Sørlandet med Blindleia var en trivelig opplevelse som niok vil bli gjentatt. Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Per Arve Svart 30.Juli.2003 Del på Facebook Svart 30.Juli.2003 Kjedelig? Ikke et sekund. Hadde med en yngre kar uten særlig erfaring, men det gikk jo bedre for hver dag. Så da jeg ba ham hoppe i land med fortøyningen regnet jeg med at han forsto.... Stor var vår forundring da han sto på brygga med taukveilen i hånden og et spørsmålstegn i fjeset. En annen fikk se makrelldorgen min og utbrøt kjekt at "den fisken du får på det snøret skal jeg spise rå". I Smøgen koste han seg med "sushi". Sommeren har vært rundhåndet med laber bris og flatt hav. Lange lyse kvelder. Hete ettermiddager hvor man søker skygge i lè av en halvliter.... Kveldsbad. Raggare i Lysekil. Berg og dalbane på Liseberg. Og ennå er sesongen bare halvbrukt. Nå kommer augustkveldene under kastanjene i Fredrikstad. Liseberg med fontener, blomsterprakt og glade unger. Mørke overseilinger til Danmark. Sitter på en rigg og lengter hjem. Til Båten. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Juli.2003 Del på Facebook Svart 30.Juli.2003 Har ikke hatt tid til å bruke båten i sommer annet enn kort tur i ny og ne. Men de har vært koselige.Ingen alvorlige problem av noen slag.Men forrige helg så oppdaget vi at motorrommet stod under vann opptil olje filteret til motoren. Oh skræk og gru Etter mye om og men så var det lenset.Og undersøkelsene av hva som kunne være galt varte i flere timer uten at noe galt som jeg ikke visste om ble funnet. Før vi dro hjemover neste dag så ble motorlokket åpnet så jeg kunne se-dette måtte jo være noe svært til lekkasjen siden det kom inn så mye vann på 2,5 timers seiling. Travelt opptatt og med hodet virrende overalt og på redusert fart,5knop og 1500 rpm, men fremdeles intet å se.Da sa det KABANG i hodet!! Selvfølgelig!Før vi dro ut på tur ble paddlehjulet til loggen tatt inn og rengjort.Det ble gjort uten å bruke blindpluggen da vi skulle gå med engang og lensing var påtenkt utenfor bryggeanleggene Og dermed så var den lekkasjen funnet og tettet Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.August.2003 Del på Facebook Svart 22.August.2003 Pga t-t-t (Ting Tar Tid) ble ferien i båt veldig kort i år. Men jeg lærte en viktig lærepenge som kan være verdt ettertanke: Ikke vent for lenge med å gjøre noe med det-du-har-visst-om-lenge-og-har-utsatt-hver-gang. Før eller siden kan det straffe seg. I mitt tilfelle hadde jeg brukt enormt med tid på selve båten, men valgte i stresset med å bli klar til ferien å satse på at snora til påhengeren ville holde. Siden det var ferie og langt fra verktøyene man normalt er i besittelse av hjemme, røk selvsagt snora andre dagen på ferie. Rikelig utvalg av verktøy og deler var medbragt, men selvsagt ikke den påkrevde slagtrekkeren. Det viste seg at slagtrekker heller ikke var lett å oppdrive. Fikk det da etterhvert til, men du verden hvor mye enklere det hadde vært hvis jeg hadde skiftet snora ved første innskytelse istedenfor å vente. Så mitt tips til ferier og lengre turer er: Ikke utsett ting du vet du burde gjort noe med. Hvis du av ulike grunner velger å utsette det, sørg ihvertfall for å ha med deg alt som trengs for å utbedre det hvis det skulle ryke på turen (Deler, nødvendig verktøy, verkstedsmanual, osv...). Hvordan er forresten snora på din påhenger? Har du med deg reservesnor? Vet du hva du trenger av verktøy for å skifte den? Og har du det med deg? Kjenner du prosedyren for å skifte snora? Og hva trengs hvis returfjæra har hoppet av? Dette er ting jeg fikk lære meg på den harde måten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.