Jump to content

Ikke plass til motor?


jankospeed

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg?

 

Jeg har skifta utenbordsmotor i vinter. Dette førte også til skifte av styrekabel.

Nå er det styrekabelen som skaper plynder for meg. Den går inn på motor (Mercury) og ut i en arm som kobles i motorens sentrum. Ikke lett å forklare,men de med en slik løsning vet nokk hva jeg snakker om :-)

 

Det er der denne armen kommer ut at jeg har et problem. Armen butter bort til motorbrønnes side ved styrbord sving på rattet.

 

Dette gjør at jeg ikke får full rattutslag på båten. Kan tenke meg det kun er 75%..

 

Er noen som har en løsning på dette?

 

BÅT: Shetland 18' -84 under full resturering. Kun skroget som ikke byttes.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er samme prinsipp som på min Suzuki. Hos meg ble det også litt trangt, ikke for armen som kommer ut, men for styrekabelen. Men jeg klarte å få lurt det på plass.

 

Men om armen tar borti brønnen så har du vel egentlig bare to valg; greie deg med mindre utslag ved styring til styrbord eller endre på motorbrønnen slik at det blir plass til fult utslag.

 

Men får du ikke samme problem ved sving til babord? Styrearmen står vel midt på motoren og jeg regner med at brønnen er symetrisk om midten av båten, da burde du få samme problem i begge retninger.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er bare til den ene siden problemet oppstår. Der kabelen går inn er den jo ingen beveglig arm.

 

Mulig eg kan skjære ut et lite stykke i brønnen også støpe inn en liten utvekst..I alle fall for dumt å ikke kunne svinge maksimalt til begge sider. I havner som er trange ville dette kunne bli katastofalt.

 

Janko

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Mulig eg kan skjære ut et lite stykke i brønnen også støpe inn en liten utvekst..

Hva med å borre hull med en passende hullsag og sette inn en slik innfelt koppholder i plast? Enkelt i det minste, bare å borre hull og lime koppholderen fast med Sika el. lignende... Forutsetter dog at underlaget er noenlunde plant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er bare til den ene siden problemet oppstår. Der kabelen går inn er den jo ingen beveglig arm.

Ja, slik var det hos meg også, så jeg benyttet ikke den bevegelige armen, men festet kabelen direkte i en bolt gjennom midtfestet på motoren. Om den bolten og festeannorningene fulgte med eller om jeg kjøpte den separat husker jeg ikke nå. Jeg benyttet kabel og styresnekke fra Ultraflex. Ta en titt på f.eks. Maritim sinde sider og se hva som finnes av deler og festeannorninger, så finner du sikkert noe som passer slik at du ikke trenger å benytte "lenkearmen", som den vel heter.

Link to post
Share on other sites

Takker for supre innspill.

 

Eg kan nokk ikke bruke annen styrekabel eller noen overganger. Det er slik at det er så dårlig plass mellom feste til styring på motor og selve "hodden" på motor,så umulig benytte annet en denne armen. Dette også for å slippe å gjøre noen inngrep på selve motoren.

 

Tror kansje eg prøver å borre hull i motorbrønnen (kopp) og tetter med noe som kan hindre vann i å komme inn. Kansje en liten helling slik at vann ikke samler seg og blir liggende.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Ikke helt uvanlig , litt eldre båter har ofte litt trangere motorbrønn. Har sett at noen bare har sagd hull for styrestaget , og så tettet med en sånn kabelbelg

 

edit: koppholder som foreslått over må jo være perfekt.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fester du styrekabelen gjennom røret i motoren eller fester du den i siden på motorbrønnen ? Selv måtte jeg feste styrekabelen i siden på motorbrønnen, da utformingen på motorbrønnen umuligjorde feste av styrekabelen i røret i forkant av motoren. Dette røret kalles vel for styrerør om jeg ikke tar feil.

 

Lagt til noen bilder.

 

Jeg brukte en sånn for å feste kabelen til motorbrønnen:

Bilde

 

Og en slik for å feste enden av viren til motoren:

Bilde

Og så tror jeg at jeg måtte ha noe småremedier til for å få det hele til å gå ihop. Båten står i vinteropplag litt langt borte så jeg får ikke sjekket akkurat hvorden jeg har gjort det.

 

Etter litt nærmere ettertanke så tror jeg dette var det hele som jeg trengte. Skruen/bolten i festet på det nederste bildet er skrudd inn i hullet i festet som kommer ut framme på motoren. Styrekabelen er festet til "gaffelenden" av festet over, med bolten med låsesplinten gjennom hullet i festet i enden av styrekabelen.

 

Om forklaringen er uklar så kan jeg lage en liten skisse senere i kveld om du ønsker.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en Shetland 570 du har? En slik en tilbragte jeg mange gode stunder i da barndommen var på sitt høyeste.

 

 

Dette er ikke den båten jeg har,men en family four. Min båt er 18 fot lang. Kjøpte den i fjor i trondheim. Den har hatt tilholdsted en plass på vestlandet før det igjen.

Båten hva et rent oppussingprosjekt med hull i bunnen og motor under vann. Alt elektrisk er nå ferdig. Støping av benk ute med tank på 120 liter og innvendig trekking gjennstår. Men dette må ventes til varmegradene oppstår fra vinterdvale.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Fester du styrekabelen gjennom røret i motoren eller fester du den i siden på motorbrønnen ? Selv måtte jeg feste styrekabelen i siden på motorbrønnen, da utformingen på motorbrønnen umuligjorde feste av ....

 

 

 

Hei.

Takker for innlegg fra deg. Men her tror eg støping av kopp rundt hullet er den løsningen jeg går for. Vil helst beholde den nye kabelen og feste på motor fordi eg tror dette er sterkere enn med "gammel" kabel.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...