Jump to content

12V mem til cd/radio i båten!


Audifil

Recommended Posts

Som dere sikkert skjønner så kutter jo all strømmen ombord når hovedbryter slås av. Da mister jo også cd/radioen alle sine innstillinger. Jeg har ikke lyst å trekke en egen 12v kabel direkte til batteri av ymse grunner som plassering osv. Gnd(-) blir jo ikke brutt med hovedbryteren og ligger derfor innkoblet med spilleren hele tiden, hvordan blir det da og koble til et lite 12v batteri på et par Ah til mem kabelen? Må jeg da også koble Gnd(-) på det batteriet sammen med Gnd(-) til batteribanken i båten? Og kan det bli noe kluss av dette?

 

Hvis dette funker er jo det en grei løsning, får jo små 12V som ikke veier mer enn noen gram og et par Ah bør jo holde i lang tid, er vel ikke akkurat mye strøm som går til hukommelsen..!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Du må koble minus på batteriet til jord på spilleren. Løsningen din burde fungere, men du kan jo sikre deg litt med å sette en diode fra pluss på batteriet til MEM på spileren slik at du er helt sikker på at det ikke går strøm fra spilleren til batteriet. Ulempen med løsningen din er jo at du må lade batteriet manuelt eller bytte det ut når det er tomt.

 

 

På min båt er dette løst fra fabrikk med en fast koblet ledning til MEM. Jeg vurderer likevel å ettermontere en hovedbryter til med navn STANDBY slik at jeg kan koble kjøleskap, lensepumpe og stereo-minne via denne bryteren. Det blir liksom til at SERVICE bryteren står på for å ha lensepumpe og/eller kjøleskap aktivt.

Link to post
Share on other sites

Skal funke bra det der, med dioden til Sjøsyk skulle du også ha oppladet batteri til enhver tid også. Om det ligger på kun 11-12 volt spiller ingen rolle i denne sammenhengen.

Men da må dioden ligge mellom + på hovedbatteriet og + på ekstrabatteriet. Dette vil da lade dersom spenningen er mer enn 0,3 - 0,7 V (avhengig av diodetype) lavere enn hovedspenningen.

 

Det Sjøsyk mente var vel å sikre at det ikke gikk strøm fra mem til ekstrabatteriet.

Link to post
Share on other sites

Tja - jeg tenkte bare på en diode for å beskytte det ekstra batteriet. Den vil ikke gi noen lading slik jeg skisserte det.

 

En annen sak er at du trolig kan koble en diode fra ordinær pluss på spilleren (12V etter hovedstrømbryter) og til ekstrabatteriet ditt. Da vil du få lading på ekstrabatteriet. Det kan vel være en fare for å koke batteriet tørt, så det er viktig å redusere ladespenningen eller ladestrømmen noe. Det kan godt hende en diode (eller to) er godt nok, men det har jeg egentlig ikke noe greie på. Kanskje noen andre har erfaring med dette. Det kan jo være en aktuell løsning for ekstrabatteri til alarmer og!

Link to post
Share on other sites

Jepp, da må jeg teste dette.. Noe lading gidder jeg ikke å spekulere i, tror ikke mem`en trekker mye akkurat så får se litt hva slags batteri jeg finner på å bruke. Kunne sikkert brukt en kondensator av litt størrelse og til å holde på strømmen når hovedbryter er av.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...