Jump to content

Skjøting av tynn kabel til GPS antennen


p.aas

Recommended Posts

Jeg skal bytte GPS antenne, men for å spare tid og arbeid vil jeg gjerne benytte den eksisterende kabel. Noen som har erfaring med hvorledes man på best mulig vis skal skjøte en GPS kabel med mange tynne tråder ?

To enkle løsninger:

 

1. Benytte slike "klemmekoblinger" som man bruker på telefonledning. De er fyllt med et eller annet antioksiderende middel.

 

2. Lodde + krympestrømpe.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bytte GPS antenne, men for å spare tid og arbeid vil jeg gjerne benytte den eksisterende kabel. Noen som har erfaring med hvorledes man på best mulig vis skal skjøte en GPS kabel med mange tynne tråder ?

Bruk isåfall kontakter beregnet på dette, du har sikkert en rg58 kabel og trenger han hun av en eller annen type til dette, skjermes etterpå med vulktape om det er utendørs.

 

To enkle løsninger:

 

1. Benytte slike "klemmekoblinger" som man bruker på telefonledning. De er fyllt med et eller annet antioksiderende middel.

 

2. Lodde + krympestrømpe.

Disse løsningene er grei om kebelen er nmea kabel, ikke coaxialkabel mao.

 

 

Generellt vil jeg fraråde å skjøte coax kabel om den kan trekkes på ny!

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjøtet min kabel (Garmin GPS17) sist sommer, benyttet da en vanlig nettverkskabel til data... enkel sammenkobling og isolert med tape etterpå... Skjøten er innendørs da og tørt fint plassert.. Funket greit den..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar, det er ikke coax kabel.

Da er lodding og krympestrømpe (med lim) eller vulktape helt topp :smiley:

 

Jeg skjøtet min kabel (Garmin GPS17) sist sommer, benyttet da en vanlig nettverkskabel til data... enkel sammenkobling og isolert med tape etterpå... Skjøten er innendørs da og tørt fint plassert.. Funket greit den..

Flertrådet kabel er anbefalt på båter, det er faktisk ett krav ved ce godkjenning for de som er så heldig å være borti det :lol:

Den bør også være skjermet.

Link to post
Share on other sites

det er faktisk ett krav ved ce godkjenning for de som er så heldig å være borti det :lol:

Den bør også være skjermet.

Nå avsporer jeg debatten.... men hvor er dette kravet nedfelt? blir alltid nyskjerrig på slikt jeg da, klarer ikke å la være..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå avsporer jeg debatten.... men hvor er dette kravet nedfelt? blir alltid nyskjerrig på slikt jeg da, klarer ikke å la være..

Ikke rare avsporingen det der da synes jeg :wink:

Nå har ikke jeg noe oversikt over hvor en finner de forskjellige reglene, av den samme grunn ble papirarbeidet rundt ce-merkingen min utført av andre. Og det er her jeg har lest dette med bruk av flertrådet ledninger i båt. Grunnen vil jeg tro kommer av at enkel leder tråder brekker lettere ved vibrasjon.

 

Men paragrafer må du nok spørre andre om :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...