Jump to content

Fredet is!?

Astor

Recommended Posts

Det jobbes med å få inn en taubåt eller annen stålbåt for å bryte råk inn til Sætrehavna.

Nå¨er det kommet noen for øre at isen er fredet om vinteren.

Vi vet ikke om vi skal le eller gråte.

De som mener dette er trolig isfiskerne som er redde for at de fine fiskeplassene skal forsvinne litt for fort.

Det hevdes at f.eks. Leangbukta er fredet for bryting av is når det først har lagt seg.

Noen som har hørt noe lignende?

Bilde

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Litt på siden, men den eneste fredete isen jeg kjenner til er den som blir liggende igjen på veien etter snøfall..... Det er i allefall ingen fra myndighetene som vurderer å røre den engang

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Trodde det var omvendt.....

Når isen ligger, gjelder ikke ferdselforbudet, som trer i kraft 15 mars. Da snakker vi om våtmarker og vern om fugleliv langs kysten. Tror du kan borre så mange hull i isen du vil og det settes ingen begrensninger hvor store hullene kan være. De eneste begrensningene jeg kjenner til er motorisert ferdsel .

HG

Det jobbes med å få inn en taubåt eller annen stålbåt for å bryte råk inn til Sætrehavna.

Nå¨er det kommet noen for øre at isen er fredet om vinteren.

Vi vet ikke om vi skal le eller gråte.

De som mener dette er trolig isfiskerne som er redde for at de fine fiskeplassene skal forsvinne litt for fort.

Det hevdes at f.eks. Leangbukta er fredet for bryting av is når det først har lagt seg.

Noen som har hørt noe lignende?

Dette reguleres høyst sannsynlig ut fra lokale vedtekter..

Jeg ville kontaktet politiet for å få en uttalelse derfra om hva de mener, bruk gjerne taleopptaker.

Eller for å si det sånn Astor, det er bedre å be om tilgivelse enn tilatelse

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hm, dersom det er Hvalskjæret naturreservat som er årsaken er vel ikke isen fredet annet enn i perioden 15. april til og med 15. juli :rolleyes:

Hva gjelder isbryting i havner har kommunene hjemmel til å fastsette forskrifter (jf havneloven § 16). Jeg tviler på at det er den verneverdige våtmarken rundt utløpet av grytnesbekken som er årsak til noe forbud mot forstyrrelse av fast is i sjøen utenfor Sætre. Jeg har større tro på at det er rykter satt ut av :fishing: i egen interesse.

Er det ikke et Havnevesen i kommunen din som kan svare på det.

Husker siste store isvinter her i søndre Vestfold, tror det var 1995, :confused:

Da tok utolmodige sjeler saken i egne hender og rett og slett sprengte seg råk i isen med dynamit. Effektivt var det og fisk fikk de også.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Det er helt riktig. I Bærum er det ikke lov å brøyte råk. Årsaken er grunnet turgåere og preparering av skiløyper. Det gjelder kun vest for ostøya tror jeg.

I sætre og videre inn til Åros har dette vært en fast regel i mange år fastsatt av Hurum og Røyken.

Du bør nok skjekke opp botens størrelse Astor for du starter jobben.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Vi ventet spent, båtfolket nede på Sætre i dag. Taubåten Balder var ventet til kaia på Dyno for å bryte opp isen før anløp av tankbåt på søndag.

Vi ventet på at kraftkaren skulle ta en sveip inn mot Sætre marina. Astor hadde kontakt på kanal 10. Isfiskerne var ryddet av veien. Alt var klart for å få friskt vann mot overflaten.

Klart det hjalp det Balder fikk utrettet. Men isen inn mot marinaen ligger 50 cm tykk.

Bildet viser hva vi rakk å se av kjempen.

Thor! Nå bestiller vi nord/vest-vind og får isen ut mot Drøbaksundet.

Så får vi se hva tankeren som ankommer Engene får utrettet videre.

Og isfiskerne var glade for fortsatt kunne dra torsken som biter mer enn villig utenfor Sætre-landet.

Ringte Drammen Havnevesen. De hadde ikke hørt om fredet is i sitt farvann. Hurum er innlemmet i Drammen Havnevesen.

Bilde

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...