Jump to content

Fredet is!?

Astor

Recommended Posts

Bilde Utsikt sørover fra båthavna nå i ettermiddag.

Vi ser "Prinsen" som har våget seg utpå på sin første tur til Slemmestad på ca 3 uker. Som vi ser er det fortsatt en del pakkis (kremt) drivis som flyter fritt. Trange viker er fortsatt islagt, men har åpnet seg betydelig ila. de siste dagene.

Jeg vil tro det er "Prinsessen" du tenker på.

Nei, ikke Prinsessen, men Prinsen.

Stilig.

Prinsen har hatt et langt fravær fra Oslo, tydeligvis tilbake i dag eller noe da, har vært borte siden like etter jul en gang.

Nei, for n´te gang, det var "Prinsen"

Passerer utenfor stuevinduet mitt hver eneste ettermidag på vei til Slemmestad.

Så da går "Prinsen" i rute mellom Slemmestad og Slemmestad da?

Den går definitivt ikke inn til Rådhuskaia..

Prinsen ligger tørt i steindokka i Horten og der har den ligget i flere uker.

Gerhard

Jeg har allikevel en plan B!

Få Astor inn til utsettingskaia i havna. Skaffe til veie en lastebil med kran. Transportere båten til nærmeste isfrie brygge. Sprøtt? Nei, ikke når jeg ser på påsken som min lengste friuke gjennom hele året.

Svensker!!! Astor kommer når påsken nærmer seg!!!

Piskadausen!!

Men jeg da Astor , jeg da ? Skal være med jeg også , men itno problem . Når påsken er her så er evt isen borte , eller bare 10-15 cm igjen av den og den skal vi da klare å tøffe igjennom . Vis sola varmer like bra idag så skal jeg begynne og vaske av vasselin belegget på overbygget . bare det ikke kommer noen med hvite frakker og henter meg så går vel det bra . :lol:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ser ut til at jeg må gi meg på det der med "Prinsen" gitt. Får skylde på litt lang avstand. Men, men...kaaaaanskje kommer Kongen? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

........... bare det ikke kommer noen med hvite frakker og henter meg så går vel det bra

:lol::lol::lol:

Hvis "disse menn i hvite frakker" ber deg om å prøve den nye vårfrakken (den med forsterket snøring rundt de ekstra lange ærmene...), skal du høflig avslå - og løpe som bare f*** ....... :wink:

Lykke til med is-brytingen i Horten, TINE II - jeg føler med deg (been there - done that). Det er ytterst frustrerende å være innesperret av det ekle hvite stoffet! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

TINE II og undertegnede lider samme skjebne. Vi har ofte telefonisk kontakt med hverandre. Senest i dag en lang og beroligende samtale slik at abstinensen ikke skulle bli for ille.

Jeg har vært ute å kjørt i dag. :flag::flag:

Havnesjefen på brygga, og jeg utpå. Brøt opp is mellom brygge 2 og 3. Mye er nå borte. 15-20 cm tykk is. Nå er det et stort åpent "hav" med isflak som sakte men sikkert blir borte av tidens tann.

Astor la seg godt opp på isen for deretter å knekke den ekle issubstansen stønder og sammen.

Vi får se ut i uka om det skal kjøres mer mellom bryggene.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg ligger i boblehavn, men rett bak båten fryser isen. Desverre.

Jeg har gjennom vinteren konstantert at isen legger seg ganske raskt når kuldegradene kommer. Litt kjøring av propell holder vannet bak båten fri for is.

Utover dette er det kun naturen som rår. Vi lærer av erfaring. Men alle vintre er ikke like. I år har den vært ekstra slem mot båtfolket i Oslofjorden.

Neste vinter må man ofre det gode miljøet i havna for en annen havn man vet holder seg isfri.

I dag har jeg ringt transportører for å forhøre meg på pris av frakt av båt. Nå er det kun 15 meter igjen med is i havnabassenget før jeg kan nå bryggekanten der en lastebil kan hente Astor og frakte han til nærmeste brygge med isfritt vann. Det vil skje uken før palmesøndag. Det koster, men du verden hvor deilig følelse det skal bli å komme seg på påskeferie i egen båt, fruen og jeg. :cheers:

Jeg bryter opp litt is hver dag. Tykkelsen ligger på rundt 20 cm.

Ta det med ro Astor, tror nok isen er borte til påske. Set skal ikke mer en litt mildvær med regn og vind så brytes den fort opp. Men da bør man være obs på store isflak som kommer drivende. noen kvadrar km med 25cm is i godt sig kan gjøre vei i vellinga.

Havna på Sætre ligger godt beskyttet av øyer. Dermed får ikke vinden tak i isen. Gamlekara tror neppe isen er borte til påske. Tykkelsen utpå ligger mellom 25 - 50 cm. Og fortsatt holder kulda grepet.

Var innom innløpet til Sandspollen i helgen, og der inne er det nok skøyteis til St.Hans :lol:

Brøyt opp en råk vest for Vrengen i 200 m lengde, og dagen etter var råken blitt 100 m bred. Så det slipper nok litt nå!

Kunne også kjøre isfritt i Asmalsundet på Hvaler, nordover Løperen, og sydover Kjøkøysund og ut mot Strømtangen.

Det var fantastisk på fjorden i helgen!! :flag:

Det var fantastisk på fjorden i helgen!! :flag:

Tenk at vi vet dette. Vi ser faktisk fjorden noen hundre meter utenfor isbeltet.

Det er praktfullt på fjorden når sjøen ligger der blank og fin.

Jasså, var det skøyteis i Sandspollen? Men østsida av Håøya var vel isfri?

Kos dere utpå! :flag:

Men østsida av Håøya var vel isfri?

Jada, isfritt rundt hele Kaholmen og østsiden av Håøya.

Fant mye isflak i leia øst for Tjøme og nord for Vrengen i Tønsbergfjorden, og overraskende mye is i Stavern. Fyrhavna på Svenner er isfri.Tett isdekke nord for Sand Marina på Hvaler. Ellers begynner det å bli ganske så fint der ute!

• 2 uker senere...

Bilde

Bilde fra båthavna i ettermiddag. All is er gått og vi er klare for utsetting. Det eneste det står på nå er at sola klarer å tørke opp det som er igjen av is og snøslaps på rampa der trucken skal gå. Stoffing ble unnagjort i helga, og polering gjorde vi unna i høst :cool:

Å ja, ser dere båten i bakgrunnen? Den heter "Prinsen" og trafikkerer Vollen/Slemmestad fra Oslo. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...