Jump to content

Alarm, Red Knows SBX-3 strømforbruk.


topa

Recommended Posts

Jeg har en ny Red Knows SBX-3, som har liten forskjell på strøforbruket mellom sparemodus og ikke. Måler strømmen på +12 V tilførselen. Og den er aldri under 48 mA. Manualen sier at strømsparing kan ligge ned mot 20 mA. Har noen erfaring fra samme alarm og målt forbruket. Kanskje det flere som har samme forbruket som min og da er det kanskje normalt. Har kontaktet leverandør i Sverige , men ikke fått svar ennå.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lading av internt batteri som lager høyt forbruk. Samme forbruk etter 4 dager tilkobling av hovedbatteri. Leverandør sier at internbatteri skal være ladet etter ca 1 dag. Dersom internbatteri blir frakoblet ( kontakt 12 svart) så er strømforbruket fortsatt på 45 mA. Det kan se ut til at internbatteriet blir belastet når alarmen ikke er i sparemodus siden den den da trekker ca 60 mA på sort ledning kontakt 12. Når den går i spare modus trekker den - 6 mA på sort 12. Altså snur strømmen ( mulig internbatteriet da lades ) . Hele tiden trekker den ca 55 mA på rød +12 v ( sparemodus eller ikke). Den kommer aldri ned mot 20 mA på +12V rød.

Link to post
Share on other sites

Jeg målte 42mA på tilførselsledningen i dag. Alarmen hadde da ladet seg opp noen dager og jeg koblet vekk PIR sensoren slik at dette er totalt strømtrekk til alarmen uten strømforbrukende sensorer (kun magnetbrytere). Målingen ble foretatt like etter at lysdiodene slukket (akkurat startet strømsparing).

 

Så vidt jeg klarer å se er dette innenfor spesifikasjonen på 20-80mA i strømsparing.

 

Før strømsparing målte jeg forøvrig ca. 95mA og med PIR var jeg oppe i ca. 105-110mA.

Link to post
Share on other sites

Før strømsparing målte jeg forøvrig ca. 95mA og med PIR var jeg oppe i ca. 105-110mA.

Det er jo godt innenfor spesifikasjonene som er <600mA. Regner med at det høyeste tallet er med aktivert sirene. Forbruket utenfor strømsparing er jo normalt når dynamoen lader.

Link to post
Share on other sites

Her ble det mye tall :crazy:

 

1.

Jeg målte uten å starte motoren i båten - med switchepower vil strømtrekket kunne gå ned med økt tilførselsspenning. Men det er jo bare av teoretisk interesse - man trenger ikke lavt strømtrekk når motoren går!

 

2.

Jeg målte uten å trigge alarmen. Det vil si at sirenen ikke var aktiv. Men jeg målte alarmen både før den gikk i strømsparemodus og etter. Jeg fikk da hhv. 95 og 42 mA. Min infrarøde sensor (PIR) trekker i tillegg ca. 10-20mA.

 

3. Jeg har ikke eksternt tilleggsbatteri på alarmen, men lot hele tiden det interne backupbatteriet sitte i. Backupbatteriet skulle være relativt godt ladet, men det kan hende alarmen kjører opp ladestrømmen litt en periode etter oppstart og trapper ned dette etterhvert. Jeg gadd ikke stå å holde strømproben så innmari lenge :wink:

 

Min konklusjon: Godt nok for meg! Med 450AH forbruksbatterier vil dette holde i 328 dager med IR detektoren! Da skal jeg fortsatt ha 170AH på startbatteriet. En annen sak er at regnestykket forutsetter ingen intern batterilekkasje eller andre strømforbrukere..... :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...