Jump to content

turteller og dynamo


Arnt

Recommended Posts

hei igjen.

 

Jeg sitter å grubler :crazy: på en del ting som jeg skal prøve å få gjort med båten.

En av tingene er å få nye instrumenter siden de gamle enten er rustne eller så virker de ikke. :cryin:

jeg skal blant annet kjøpe ny turteller og i den forbindelsen tenkte jeg på å kjøpe en som jeg kobler til dynamoen siden jeg har utak til det der. ( kjøpte 100Amp dynamo på Maritim)

Men så kommer det jeg lurer på.

jeg tror neppe at det er samme omkrets på reimhjulet på veiva som det er på dynamoen, hvordan kan da turtelleren vise riktig turtall på motoren? :sad:

 

så var det dette med dynamo da.(har jo lest en del innlegg om akkurat det)

jeg er ikke av typen som skal ha allverdens ting som stjeler strøm.

jeg skal ha et kjøleskap og en eber D4 varmer med termostat, ellers så blir det bare litt lys ( mest led ) og kanskje en radio hvis det er dårlig vær og vi må sitte i båten fremfor på land.

Vi er ganske rastløse av oss og forflytter oss hver dag vi er på vannet så jeg får ladet batteriene hver dag.

tror dere ikke at den dynamoen jeg har kjøpt burde klare den jobben uten problemer med den innebygde regulatoren som står i så lenge jeg har riktig dimensjon på kablene?

 

hilsen rimelig fersk båteier.

Link to post
Share on other sites

Turtelleren må justeres inn etter montering. Til dette brukes en optisk turteller som måler direkte på reimskiva til veiven. Alternativt kan du kalibrere inn etter den gamle turtelleren hvis den fortsatt er OK. Justeringsskruen er på baksiden av turtelleren.

 

Dynamoen er sikkert mer enn stor nok, den er i alle fall nesten tre ganger så stor som min... :blush: Med sånn noenlunde fornuftig batterikapasitet så burde du greie deg riktig så bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...