Jump to content

Batteri - ødelagt ?


MS Victoria

Recommended Posts

Uten at jeg vet, så vil jeg nok tro at med langsiktig og forsiktig opplading vil det ikke være noe problem.

 

Jeg hadde 1 x 75 startbatteri og 2 x 105 forbruk, som alle fikk seg en tur under vann i noen dager. Disse batteriene rengjorde jeg, børstet opp og fylte i nytt vann. Deretter ladet jeg opp alle sammen på en forsiktig måte over tid (mange dager), og alle sammen viste 14,3 - 4 og hadde en spenning på 12,5-6 etter 2-3 mnd.

 

Tror nok at du kan bruke disse i flere år, uten at jeg vet....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Glemte å skru av forbruker og etter 8 dager viste mitt battmeter at det var 25% igjen av 3 x 115Ah og spenningen på 11,5V. Ladet batteriene opp straks jeg oppdaget dette. Batteriene er 2 år gamle. Er batteriene ødelagt eller kan jeg forvente fortsatt god ytelse? :confused:

Det er neppe noen grunn til å engste seg. Lade dem opp som vanlig - ikke sakte.

 

Jeg var på et kurs hos Varta for mange år siden - der anbefalte de å prøve litt "sjokklading" en periode hvis man hadde gamle batterier som var helt flate og ikke så ut til å ta lading igjen.

 

Men har man dradd batteriene helt i "kjelleren", så har man trolig tatt brodden av dem. 11,5 V er ingen krise.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med "helt i kjelleren" da? Jeg gjorde samme glippen til han som startet denne tråden, og mine var på 6,5 volt... Har jo ladet de opp igjen, men har ikke sjekket volten etter det..

"Helt i kjelleren" = utladet = flate batterier = ingen målbar strøm mot tilkoblet forbruker

 

Det er rimelig verdiløst å måle spenning på et "utladet" batteri så lenge det ikke er tilkoblet noe forbruker. Er det "utladet" vil spenning synke dramatisk med en gang forbruk kobles inn.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har glemt bort ett batteri i Bastarden og det er/var "bånntæla"

Vil det virke når det tiner og lades opp igjen :confused:

Hvis du har flaks så kan det ha gått greit. Det store spørsmålet er vel hvor lenge det har stått uten strøm.

 

Jeg opplevde det samme med et bilbatteri en gang. Vifteremma var slakk, og en fredag ettermiddag var det helt tomt for strøm. Dessuten var det skikkelig kaldt. Så da jeg skulle sette batteriet på lading på søndagen, så var det bunnfrosset samt hadde antatt en mer eller mindre rund fasong... Alle sidene bulte ut på grunn av isen og det så alt i alt ganske snodig ut! Jeg tok batteriet inn i kjelleren, der det ble stående en hel uke før all isen var tint! Deretter ble det satt på lading, og så montert i bilen igjen. Det fungerte faktisk helt fint, og var i daglig bruk helt til jeg solgte bilen to år senere!! Så det er slett ikke sikkert at batteriet ditt har tatt kvelden nei.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var helt tomt. Fikk lys i noen lamper, men det var så og si det.. men får måle de nå som de har stått en stund, og har de sunket drastisk, så er det vel bare og invistere i nye!

Du kan nå kanskje vente litt med den investeringen. Har du "boost-funksjon" på laderen, så sett den på noen timer. Boost betyr i denne smmenheng at man lader batteriene med høyere spenning enn det som normalt.

 

Vanligvis er det ikke lurt å overlade batteriene slik at de "koker", men for eldre batterier som har fått seg en smell kan dette være en måte å vekke dem til live, slik at du kanskje kan gjøre bruk av dem en sesong til i det minste.

Link to post
Share on other sites

Nå er det mildvære om dagen så jeg skal sjekke det i morgen.

Har du uflaks kan batteriet ha sprukket. Vet ikke hvordan det står hos deg, men er du usikker så sørg for at syre som lekker ut ikke kan ødelegge noe. Batterisyre og treverk er ingen god kombinasjon. :cryin:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P;

 

Har ikke sett noen lekasje, korkene har forøvrig ikke vært skrudd helt til.

Samme nivå i cellene nå som det har vært før.

 

Så vi får se om det er kaputt eller ikke. Forøvrig ingen krise, det er bare ett startbatteri som jeg fikk billig.

Link to post
Share on other sites

Har du uflaks kan batteriet ha sprukket. Vet ikke hvordan det står hos deg, men er du usikker så sørg for at syre som lekker ut ikke kan ødelegge noe. Batterisyre og treverk er ingen god kombinasjon. :cryin:

Følgetilstander etter sprukket batteri etter frostspregning er en av grunnene til at batterier alltid bør oppbevares i batterikasser.

Link to post
Share on other sites

Glemte å skru av forbruker og etter 8 dager viste mitt battmeter at det var 25% igjen av 3 x 115Ah og spenningen på 11,5V. Ladet batteriene opp straks jeg oppdaget dette. Batteriene er 2 år gamle. Er batteriene ødelagt eller kan jeg forvente fortsatt god ytelse? :confused:

Dette har nok gått alldeles utmerket. Når battmeteret viste 25% igjen, kan det likevel ha vært temelig tomt. Batteriene har jo litt selvutlading som battmeteret ikke fanger opp.

 

11,7V. Det er i praksis temmelig flatt. Hovedsaken er at batteriene ikke står utladet. Da dauer de fort. Strømmangel, vannmangel og tiden er det som kverker batterier.

 

I teorien fryser tomme batterier ved i underkant av 10 kuldegrader. Ofte går det bra selv om det er kaldere.

 

Tipper du kan sove godt og fortsatt bruke batteriene i mange år. Kanskje har forglemmelsen din medført at du vil måtte bytte batteribanken litt før tiden, eller kanskje ikke. Litt før hvor lang tid da? Noen måneder tidligere? Batteriene har blitt litt svekket. Men litt kan være lite. Mest sannsynlig veldig lite. Vi kan spekulere, men du vil nok ha batteriene dine i mange år til.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte for to vintre siden å koble fra batteriet. Det var full ladet men pga en strømtyv ble det tomt og frøs. Dette ble aldri batteri igjen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette har nok gått alldeles utmerket. Når battmeteret viste 25% igjen, kan det likevel ha vært temelig tomt. Batteriene har jo litt selvutlading som battmeteret ikke fanger opp.

 

11,7V. Det er i praksis temmelig flatt. Hovedsaken er at batteriene ikke står utladet. Da dauer de fort. Strømmangel, vannmangel og tiden er det som kverker batterier.

 

I teorien fryser tomme batterier ved i underkant av 10 kuldegrader. Ofte går det bra selv om det er kaldere.

 

Tipper du kan sove godt og fortsatt bruke batteriene i mange år. Kanskje har forglemmelsen din medført at du vil måtte bytte batteribanken litt før tiden, eller kanskje ikke. Litt før hvor lang tid da? Noen måneder tidligere? Batteriene har blitt litt svekket. Men litt kan være lite. Mest sannsynlig veldig lite. Vi kan spekulere, men du vil nok ha batteriene dine i mange år til.

 

 

Lotus

Bifaller denne vurderingen.

 

 

Jeg vil tro at det ikke er kulda,

men derimot fremtidig fullverdig oppladning av batteriet (gjerne over minst 2 døgn)

og uttak av mindre enn 50 % av batterikapasiteten som vil være avgjørende for batteriets levetid.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte for to vintre siden å koble fra batteriet. Det var full ladet men pga en strømtyv ble det tomt og frøs. Dette ble aldri batteri igjen

Jeg kan vel legge til her at batteriet var kjøpt samme sesong og på 910amp. Ikke noe billig batteri heller. Etter gjentatte oppladninger etter alle foreskrevne regler kastet jeg det.(leverte det på avfallstasjonen)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...