Jump to content

Syrefast sveis mot galvanisert?


Sigurd

Recommended Posts

Jeg har planer om å feste syrefaste davit fundamenter til galvaniserte rør med ESAB 316L elktroder. Går det greit....eller vil jeg få problemer? Har erfaring nok til å bli klassifisert som en såkalt " Pidgeon-Shit" sveiser, men skal om mulig skjule galskapen med vinkelsliper og maling. Vil jeg få det til med de syrefaste elektroden jeg har, eller kan det lønne seg å spytte i noen ekstra kroner for å gjøre festet galv-syrefast lettere/bedre?? Hva slags elektroder??

 

Forøvrig: Er det noen sveisere her som er interressert i byttearbeid???? Fundamentene er 15cm breie og 9mm tykke..... pluss litt rørsveis i støttene. 2 tykkveggede 1.5" syrefaste rør til galv og SS. Tipper max ca 4 timers jobb. Båten ligger 1km syd for Svelvik.

 

Kan levere en del innen "tre-dekorasjon/innredning" etter avtale i retur inklusiv eventuelt teak som skal brukes??????

Referanser kan sendes på E-mail om ønskelig.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er "pinner" jeg mener, det finnes jeg har brukt dem i mange år.Fabrikatet er Lincoln

Jeg tror dette burde gå bra. Men du må fjerne galvaniseringen (sinkbelegget) med vinkelsliperen der du skal sveise. Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

det går nok greit...men sveisen vil nok kunne ruste litt pga oppblanding med "vanlig"stål... dette kan unngås ved å bruke en "overlegert" tråd (309mol) men hvis du maler over sveisen burde dette gå greit... men som Nils sa: fjern all galv der du skal sveise...så flyter sveisen fint den..bruk mye strøm..nermere max av det står på pakka og legg elektroden inn til godset og la den smelte seg "bortover"... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har planer om å feste syrefaste davit fundamenter til galvaniserte rør med ESAB 316L elktroder. Går det greit....eller vil jeg få problemer? Har erfaring nok til å bli klassifisert som en såkalt " Pidgeon-Shit" sveiser, men skal om mulig skjule galskapen med vinkelsliper og maling. Vil jeg få det til med de syrefaste elektroden jeg har, eller kan det lønne seg å spytte i noen ekstra kroner for å gjøre festet galv-syrefast lettere/bedre?? Hva slags elektroder??

Det du forespør går i utgangspunktet greit. Elektroden du spesifiserer er ikke grei. Du må bruke Avesta P5 eller tilsvarende. Likestrøm med plusspol på pinnen. Galv må slipes vekk minst 30 mm fra der sveisen varmer stålet til mer en 200 grader (eller deromkring). Dette for at galvaniseringen ikke skal gasse. Jeg pleier å slipe 50 mm fra sveisefugen. Du må male med diffusjonstett maling etter sveising og før vann kommer til (for å unngå ettersliping). Rustfritt til sort stål danner en galvanisk celle.

Link to post
Share on other sites

Blir nok glad da ja,husk å dekk deg godt inn, slipestøv på plast er ikke enkelt å få vekk!

Et tips når ulykken har skjedd: Oksalsyre løser rust. Hemple Gelcoat Cleaner inneholder stoffet. Fukt området, strø på pulveret, sørg for at det blir fuktet, legg over plast så det holder seg fuktig i minst 20 min. ved 20 grader. Spyl av med vannslange.

Link to post
Share on other sites

Bedre å være føre var:holde seg langt unna andre båter med slikt arbeid

Jeg bruna ned en liten Folkebåt som sto under hekken på Hulda den gangen Hulda bare var jern. Det blåste noe innmari, og rustflak og slipestøv drysset ned over stakkaren. Da våren kom så båten helt forferdelig ut. Eieren av båten var helt enig i at det så for jævelig ut. Det var da korrosjons-Hulda kom på dette med oksalsyre. Tok hele forskipet i en smell, og la plastpresenning over. Enden på misæren var at båten ikke hadde vært så fin siden den var ny for tyve år siden. Eieren av Folkebåten, hans kone og min kone og jeg er fremdeles fine venner. Det gikk med oskalsyre for en hundrings for å få fundamentert vennskapet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...