Jump to content

Er Navionics oppdateringen kommet?

Gøffe

Recommended Posts

Vet noen av dere om vinterens annonserte oppdatering på Navionics kartene er kommet.

Lurer i så tilfelle på hva dato det står på brikken,- mnd/år.

Mvh

HGT

Var kanskje denne du tenkte på?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg fikk byttet min brikke G12 (XL3) i går, så de er kommet.

Har følgelig ikke fått gjennomgå kartene enda, men konstaterte at ting gikk tregere, zoom ut/inn etc. de er vel "tyngre" datamessig vil jeg tro.

G11 er også ferdig, G15 var forsinket, men er vel muligens klar når dette skrives.

PS! Brikken min var merket: Januar 2006.

Som nevnt over er G12 (XL3) brikken kommet. Den fungerer ikke i Raymarin 435, og bytte av brikke til disse kartplotterne er stoppet. Belamarin opplyser at ny oppdatering av G12 kartet for Raymarin 435 vil komme i april. Datamengden er blitt for stor, for liten prosessor eller for lite minne i plotteren, slik at å gå fra et kartbilde til et annet tar evigheter. Dessuten markeres grunner med kryss og ring rundt, slik at hele kartbildet kan forsvinne bare i grunner.

Oppfordrer alle som har Raymarin 435 til å prøve den nye brikken, om de får den, og så klage til Belamarin.

Dessuten markeres grunner med kryss og ring rundt, slik at hele kartbildet kan forsvinne bare i grunner.

Dette har nok med softwaren å gjøre, jeg var forferdelig skuffet da jeg hentet ny båt med nytt Raymarine utstyr og fikk et ubrukelig kartsystem. Det viste seg at når jeg fikk oppdatert softwaren på plotteren (C80) forsvant de håpløse loddskudd symbolene (med ring rundt) og plotteren fremstod som veldig bra. (Det står en del om dette i en tidligere tråd om Navionics kart etc.)

Software oppgradering til mange av Raymarines produkte kan hentes her

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Var kanskje denne du tenkte på?

Ja, men det stod ikke om den var kommet, bare planlagt.

Jeg fikk byttet min brikke G12 (XL3) i går, så de er kommet.

Har følgelig ikke fått gjennomgå kartene enda, men konstaterte at ting gikk tregere, zoom ut/inn etc. de er vel "tyngre" datamessig vil jeg tro.

G11 er også ferdig, G15 var forsinket, men er vel muligens klar når dette skrives.

PS! Brikken min var merket: Januar 2006.

Takk for det. Gjaldt G12 XL3. Skal brukes på Raymarine C120.

Det er vel ikke noe å lure på om en bør oppgradere fra Februar 2005 til Januar 2006. Tross

at det halter for Raymarine 435?

Mvh

Gøffe

Redigert av Gøffe (see edit history)

Var på båtmessa i dag og snakket med Belanor. Det skal komme en ny oppdatert brikke fra Navionics i april som også Raymarine 435 vil greie å håndtere. Ble fortalt at det kom en brikke i januar som ble for tung. Så vi får bare vente og se.

For øvrig var det overraskende lite folk og behagelig å rusle rundt og ned de båtene man ville kikke nærmere på.

• 3 uker senere...

Jeg har i dag fått og instalert Navionics NavPlanner v. 3.10 sammen med en demo versjon av Platinum kartbrikke for indre Oslofjorden.

Selve installeringen av NavPlanner gikk greit - mye greiere enn for PcPlanner som bruker C-map kart brikke.

Jeg har tidligere brukt PcPlanner i ca 6 år og det blir spennende å sammenligne med programmet til Navionics.

Det var ingen driver-problemer.

Nå ser jeg frem til mange utprøvinger av ruter i påsken innimellom dager med lange skiturer.

Hadde vært interessant å høre om andre på båtplassen bruker NavPlanner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...