Jump to content

Miljøbåten? (Hunter Landau 20)


avmønstret5

Recommended Posts

Tilfeldigvis leste jeg om den kjente eng. seilbåtkonstruktøren David Thomas

motorbåtkonstruksjon Landau 20 fra 1998. Båten går uten hekkbølge i hele fartsområdet og har en toppfart på 20 knopp med 50 hk påhenger. Båten har et avansert undervannskrog, men er for øvrig en konvensjonell motorbåt med ståhøyde i salongen.

 

Nå kan det sikkert være mange forhold som handler om miljø - fra produksjonsstadiet til den ferdig båten med sine spesielle egenskaper.

Jeg tenker i første rekke på hvor mye energi som skal til drive fram en båt i en viss fart, samt lyden av denne energien og mengden av bortkastet energi i form av hekkbølger.

Jeg synes nok at mange skrog ser ut som dårlig designede strykejern som sikkert trenger sine ørten hk for å bevege seg gjennom vannet. Evind Amble skrev i en eldre kronikk at båtdesign fremdeles er i pubertetsalderen på samme måte som amerikansk bildesign på 1950 tallet.

Hva mener vi båtfolk?, må en sette inn 150 hk i snekka for å åpne havet bak slik at en nesten kan kopiert Moses? Kan ikke konstruktørene bedre? Eller er vi så oljesmurte att vi gir f.? :confused:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

" Hvis noe høres ut til å være for godt til å være sant, er det som oftest det." ???

Dette må da være tidenes båtkonstruksjon hvis omtalen stemmer?

Har du en link eller noen annen kildeanvisning pettersand ? Dette var interessant.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg googlet "Landau" og fant ut at en produserer flere modeller, største på 29 fot. Jeg kunne også tenke meg en litt utvidet diskusjon av temaet, finnes det gode/miljøvennlige båtkonstruksjoner, eller blir båtene slik markedet ønsker?

Når det gjelder Landaus tunellsystem i bunnen så går dette faktisk igjen i noen tradisjonelle båter langs kysten, vikingene brukte det bl.a. i sine knarrer har jeg hørt - luft suges under båten og gir mindre våt flate.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vært gjort diverse forsøk på å øke effektiviteten på motorbåtskrog. Nigel Irens har også laget noen slike som går ganske bra med liten motor. Det har også vært gjort noen fremstøt i Sverige. Tror den het Ecoboat.

Men det selger ikke, for det har ingen interesse. Folk gir, som du sier, f---.

Et skrekkens eksempel er vel den derre Scand Baltic. Innredning som en hotelsuite, men for å få til det har man kompromisset med alt annet. Motoren langt framme for å få plass til en diger akterlugar. Båten har ikke en sjangs til å løfte seg på plan. I tillegg har den for å få plass til stor nok propell, plassert denne i en tunnell som suger akterskipet ned i sjøen. Resultat, nesten all motorkraft blir omsatt til digre bølger.

Det finnes også et godt eksempel i nærmiljøet. Gamle "Bohus" setter opp en j----- sjø, mens den mye større "Color Viking" omtrent bare lager krusninger.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Krapyl; har også Walona fått sjekket hydrodynamikken før sesongen 2005 ? Tsunamiene var VESENTLIG mindre i fjor, men om det var hastigheten eller endringer på skroget, var ikke lett for meg å si. Så ut som om det var påsnekret noen flaps bak, men sikker er jeg jo ikke..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Wallona er vel nok et eksempel på en firkanta boks som er kompensert med mye motor.

 

 

 

Bilde

 

Her er et eksempel på motsatt tenkning. Nigel Irens Cable and Wireless Explorer.

115 fot. Gjorde non-stop jordomseiling med snittforbruk 4.5 l/nm. og snittfart 16.5 knop.

Går 22 knop på fullt med 700 hk.

 

 

Bilde

 

Mer Nigel Irens. Rangeboat.

40-foting som går 15 knop med 80 hk.

 

Kommer i farten minst et par engelske båtfabrikker han kunne vært innom og gitt litt konsultasjon.

Det går fint an å lage motorbåter som ikke bruker 75% av fuelen på å plage andre.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant noe her, men det ville vært intr. med flere linker. :smiley:

Her er en.

 

Ellers finnes det flere til salgs i det store utland: her, her, her...

 

Andre lenker: Hunter assosiation og Boat show on Internet

 

I tillegg fant jeg dette fra baat.aller.no

Landau i nabolandet

I november 1999 skrev vi om Landau 20, av oss kalt ”miljøbåten”. På det tidspunkt hadde ikke den nyutviklede og meget omdiskuterte engelske motorbåten skandinavisk importør. Svenske bengs.marine.services fikk nylig importagenturet på den prisvinnende farkosten. Landau 20 ble nemlig skapt som resultat av en designkonkurranse der målet var å komme frem til en ny og miljøvennlig konstruksjon. Det var et hovedpoeng at båten skulle kunne brukes på kanaler og innsjøer. Minst mulig hekkbølger for å unngå korrosjon langs elvebredden var derfor et viktig kriterium. Seilbåtkonstruktøren David Thomas ved Hunter-verftet gikk av med seieren med sin Landau 20. Båten gjør 20 knop med en 50-hester takket være et trimaranlignende undervannsskrog.

Landau 20 fås både i en kabin-versjon og med walkaround-løsning, samt i en RIB-versjon med pongtonger. Den har ingen planingsterskel, kan utstyres med motorer fra 9 til 90 hester, er trailbar og gir overnattingsmuligheter for fire personer, samt ståhøyde i salongen! Båten ble vist på Gøteborg-messen i februar og kommer til Stockholmsmessen i mars.

Flere opplysninger får du hos bengs.marine.service, Torslanda, Sverige, telefon 00 46 31 92 48 62, Internett: www.bengsservies.com

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...