Jump to content

Flexibel akselflens - verd pengene ?


Gutek

Recommended Posts

Jeg skal skifte motor ibåten min,en Scand Classic.Volvo MD17D skal ut,og inn kommer en brukt Volvo 2003T.Jeg skal gjøre alt arbeidet selv,og vil gjerne gjøre det skikkelig.I den forbindelse har jeg studert på om jeg skal sette inn en flexibel kobling mellom gear og aksling.Antar at det kan være med å dempe støy,og gi mykere innkobling.Men virker det.Jeg har søkt etter erfaringer,men bare funnet reklame.Er det noen som har erfaringer med dette,ville jeg være takknemlig for å få være med a dele på disse.

:confused:

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

ikke veit jeg. Det jeg veit, er at den nye Nanni dieselen min, nå står på lageret, med akselkobling av den fleksible typen påmontert. Skal ikke hjelpe stort, for den svært beskjedne merprisen den representerte.

Jeg valgte Centafleks, men ettersom jeg forstår er det stort sett prisen som skiller denne fra f.eks Bullfleks ( VETUS )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville absolutt ha montert en fleksibel kobling, mye enklere oppretting og over tid vil motorfester endre seg slik at du sannsynligvis vil få "bend" på akslingen som igjen vil føre til havari i hylselager eller lager i gearkassa. En fleksibel kobling vil fint tåle et avvik på 1 grad.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette hørtes da dramatisk ut?

 

"Jeg ville absolutt ha montert en fleksibel kobling, mye enklere oppretting og over tid vil motorfester endre seg slik at du sannsynligvis vil få "bend" på akslingen som igjen vil føre til havari i hylselager eller lager i gearkassa. "

 

Det er vel ikke sansynlig at du får havari?

Link to post
Share on other sites

Fleksibel akselkobling bruker jeg uansett. Mindre vibrasjon og finere gange er jo noe man burde ta med seg. Dette med å ha motor og aksling i et "stykke" seg jeg som uheldig da denne enheten blir en lang mekanisk "bit" som har en tendens til lettere å selvsvinge. Bryt opp denne lange delen med ei flexikobling. Prisen varierer veldig alt ettersom hva du velger.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en centaflex på min scand classic. Kan ikke si at det ble noen revulusjon akkurat,i hverfall ikke på støynivået.Har i ettertid montert en 4 bladspropell,det reduserte støyen vesentlig. Har intrykk av at mange scandbåter har propellstøy,noe som vel kjølavslutningen får ta skylden for i og med at den er bred og tverrkuttet.

Link to post
Share on other sites

Hei

Var eier av en Viknes med Yanmar LH4-STE.

Den bråkte og vibrerte noe helt forferdelig.

Men det kom mest i fra propellen, og at motoren var 4 sylindret, og hadde en noe hard gange.

Prøvet det meste uten at det hjalp noe.

Prøvde ikke fleksibel kobling, men med opprettningen mellom motor og aksling 100%, tror jeg ikke at det ville blitt bedre.

Du må først finne støykildene dine før du kan fjerne dem.

Å bruke 4 - 6 tusen på en fleksibel kobling bare forde du ikke gidder å rette opp motoren skikkelig, er dårlig butikk mener nå jeg.

En slik motoroppretning er noe alle kan lære seg. Det kreves tolmodighet og litt tid :cool:

Link to post
Share on other sites

Utgangpunktet som oppretting må selvfølgelig være 100%. Motorstøy fjerner man best med støyisolering av motorrom og tillstøtende skott/ luker. Man behøver overhode ikke bruke mer enn maks 2.000,- spenn på ei flexibel kobling på en en slik motorinnstallasjon, hvis det er vibrasjoner man er på jakt etter å få fjernet.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Takker for kommentarer.Nei,jeg har ikke tenkt å kjøpe flexibel kobling for å sluntre opprettingsarbeidet.Men det kan jo være greit å ha en toleranse på 2 grader å gå på dersom monteringen endrer seg etter en tid.Det er vel så at nye motorfester siger med tiden.Siden jeg har Scand kan det være at de lager mye propellstøy,men da hjalp det tydekigvis ikke så mye,så hva gjør man.Jeg har funnet en tysk båthandel SVB som kan selge en bullflex 4 for 2300 kroner.Så blir det - tysk moms + frakt+norsk moms.Likevel vil det lønne seg.Koblingen koster 3600 kroner i Norge.De er også billere på andre ting.Jeg har amilet med dem og spurt om porto på en 20 kg pakke.Det ville komme på ca.500 kroner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...