Jump to content

15-17" LCD skjerm m/TV tuner ....


olpi

Recommended Posts

Temaet har vært diskutert for en stund siden, men tar det opp på nytt. Regner med at en del har mer erfaring og kanskje har noen ferske tips.

 

Vurderer å kombinere TV og Kartplotter på samme LCD skjerm. Skjermen bør være 15". Den bør ha PC inngang (VGA, XVGA...). Den bør være lyssterk og ha bra kontrast. Bør ha VESA festemulighet bak.

Fodel om den bruker 12V, men ikke et absolutt krav.

 

Noen som har en slik og kan gi noen tips om de er fornøyd eller ikke.

 

Har sett på noen, bl.a. Dantax 15LCD-B3

Den har 500 cd/m2 lysstyrke. har Vesa-feste og går på 12V. Har PC inngang.

Skjermen koster 3795,- på Elkjøp, men 2995,- på nettet.

 

Når det gjelder lesbarhet i skarp lys så er vel både lysstyrke og kontrast viktig. Hvilke verdier bør man minimum ha for at det skal fungere ok. Tenker ikke på i direkte sollys, men i en lukket båt der man sjelden får direkte sollys, men kanskje litt skarpe lysforhold.

 

Har tenkt å bruke den til laptop, men vil nok kjøpe en kartplotter uten skjerm å koble til etter hvert. Den er mindre sårbar for slag i f.eks veldig dårlig vær (da du mest trenger den).

Link to post
Share on other sites

Ang LCD TV for bruk på 12v, så er det kun Grundig Amira 15" og 17" som er beregnet og som garanterer sin apparater for bruk på 12v i bil og båt. Men denne garantien er kun gyldig hvis du bruker Grundig sitt 12v kit (kr 399.-). Apparatene koster hhv 3999.- og 4999.- hos Expert. For ytterligere info titt på sidene til Grundig.

Link to post
Share on other sites

500cd er jo god lysstyrke på en lcd. De Fleste ligger på 250-400, over 1000:1 i kontrast er også gode saker. Hvis dataene ikke er for optimistiske så er nok dette noe av det bedre.

 

Det går fint i en bil (van), med laptop montert på brakett mellom setene, såpass med lys tåler skjermen og man ser fortsatt greit.

 

Men stusser litt på merket Dantax? Tror jaggu de lagde kjøleskap en gang i tiden... :confused:

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

Veldig fornøyd med denne løsningen:

Bilde

 

Samsung (ikke link til identisk skjerm men lignende)

12V rett inn, innebygget TV tuner m/pip funksjon (kan kjøre både tv og kart samtidig) fj.kontr. AV inngang.

Lysstyrken er nok ikke så høy som 500cd men tror den ligger rundt 300.

I direkte sollys kan det være vanskelig å se men ikke noe problem. Min skjerm står i sin orginale fot som igjen er festet på dash, avtagbart. Dette gjør at jeg kan vippe skjermen i den vinkel jeg vil ha den, det er vesentlig i direkte sollys.

 

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Samsung (ikke link til identisk skjerm men lignende)

12V rett inn, innebygget TV tuner m/pip funksjon (kan kjøre både tv og kart samtidig) fj.kontr. AV inngang.

:smiley:

Det er vel DENNE du har. Den ser bra ut den m.h.t størrelse. Greit med høytalere under.

Lurer litt på om jeg bør kjøpe 16:9 format også, men det gjør sannsynligvis at skjermen blir vanskligere å plassere.

 

Når det gjelder Dantax så er det også beregnet for bruk pp 12V, og den tåler spenningsvarisjon iflg selger på Elkjøp. Han hadde andre skjermer so ikke tålte det.

 

Dantax er ikke så lett å finne ut så mye om. Brukte litt tid på å finne hjemsiden deres. De hadde gjemt den godt :lol:

HER er brosjyren på LCD TV`er fra Dantax. At 15LCD-B3 har 500 cd/m2 lystyrke fikk jeg info om da jeg sendte en mail til dem.

 

Så også på Grundig, men 15" koster 4995,- hos Expert. (17" koster 5995,-) Prisene er de samme der som oppgitt i Grundig brosjyren.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte dantax 15" tv i fjord sommer og den fungrer helt fint.

Den var godkjent for å brukes direkte på 12v ifølge selgeren på elkjøp,

Måtte kjøpe kabel med sigarettennerplug, virket fint det.

En annen fordel med den tvèn er at du kan lagre og låse kanaler, på dei andre jeg såg på ble alle gamle kanaler slettet når man søkte på nye kanaler.

Problemet med å bruke den til kart er at barna heller vil se tv/dvd og playstation, men det er vel ikke Dantax sin feil.

Redigert av blue (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte dantax 15" tv i fjord sommer og den fungrer helt fint.

Den var godkjent for å brukes direkte på 12v ifølge selgeren på elkjøp,

Måtte kjøpe kabel med sigarettennerplug, virket fint det.

En annen fordel med den tvèn er at du kan lagre og låse kanaler, på dei andre jeg såg på ble alle gamle kanaler slettet når man søkte på nye kanaler.

Problemet med å bruke den til kart er at barna heller vil se tv/dvd og playstation, men det er vel ikke Dantax sin feil.

Hvordan er denne i mørket? går det an å dimme den,eller er det tilstrekkelig med nattinnstillingene i kartprogrammet?

Link to post
Share on other sites

Hvordan er denne i mørket? går det an å dimme den,eller er det tilstrekkelig med nattinnstillingene i kartprogrammet?

Snakket med Seatronic ang. det med dimming av display. Det var da snakk om tikobling av karplotter uten skjerm (boks m/kontroller og kartbrikke) mot LCD display. De sa at nattstilling var slik at det ikke skapte noe problem. De solgte skjermer både med og uten dimming. For privat bruk der det ikke var krav til å dimme ned bilde fullstendig uten å slå av monitor sa de det var helt unødvendig.Total neddimming kostet faktisk flere tusen kroner i tillegg.

 

De hevdet også at det var innebygget "lysforsterking" i kartploterboks (Software) slik at det ga mye bedre bilde på en vanlig LCD med et PC program. Vet ikke hvordan de fikser det, men det ble hevdet at det var slik.

 

Det kan også kobles inn på radar og ekkolodd mot denne boksen om ønskelig.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DENNE skjermen har bra lysstyrke og kontrast (450 cd lysstyrke og 800:1 kontrast).

 

Kanskje litt for stor for meg, må finmåle i båten. Noen som har denne skjermen/TV`n ??

 

Ser for meg ut som de har mer lyssterke skjermer på TV`er enn på rene monitorer når jeg finleser data på et stort antall skjermer med og uten tuner.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det en rimelig TV-tuner som kan kobles til allerede innkjøpt (PC-)skjerm??

Hvis du alikevell har en pc ombord i båten så kan du jo kjøpe ett tv kort å sette inn.

Mye enklere og du får garantert mye mere morro... i tillegg hvis du ligger i en havn med trådløst internett, så får du jo inn en drøss flere kanaler.

Link to post
Share on other sites

Hei OLPI

 

Men vet du om den SONY skjermen går på 12V direkte? Ser ut som en kjempeskjerm! Og til en OK pris!

 

SE

Nei, den går ikke på 12V direkte etter det jeg kan finne ut. Den har innebygget power supply. Jeg har imdilertid en 300W sinus inverter så det betyr ikke så mye for meg. Ser nå etter å har letet litt at den bruker maksimalt 68 Watt, og det er jo ganske mye.

Greit nok man bruker den som plotter, men ved stillieligge når man skal kikke på TV`n er det vel dumt at den bruker så mye.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...