Jump to content

Dyre eller billige pussemaskiner?


trulte

Recommended Posts

Min billige Biltema-eksentersliper tok kvelden i går, etter hardbruk i vinter. Da jeg begynte med båtprosjektet mitt i høst måtte jeg kjøpe inn en del verktøy og maskiner jeg ikke hadde fra før (og noe av dette var billigutgaver). Jeg skulle kjøpe ny sliper i dag, og hadde egentlig tenkt å kjøpe DeWalt. Da jeg kom i butikken så jeg at denne kostet i underkant av 1500,-. I hylla ved siden av lå et ukjent merke til 350,-. DeWalt-sliperen var på 170W (mener jeg å huske...ca), den ukjente 420W. Jeg kjøpte den ukjente.

 

Er DeWalt-sliperen verdt denne prisen? Med så lite watt. Den er sikkert holdbar og greier, men det er jo fryktelig mye penger i forhold til andre merker... Hadde egentlig tenkt å oppgradere alt verktøyet til DeWalt, men er usikker på om det er verdt det...

Link to post
Share on other sites

Min billige Biltema-eksentersliper tok kvelden i går, etter hardbruk i vinter.

Som du sier, så holder ikke billigverktøyet særlig lenge. Oftest vil dyrere maskiner rett og slett slipe MYE fortere, dette fordi de roterer/vibrerer mye kraftigere og bedre enn billig-jallet. Så dyre maskiner er verdt prisen om du har pengene.

 

Om du er i tvil om en aktuell modell er god, må du prøve å finne tester etc...

Link to post
Share on other sites

Kommer litt ann på utvekslingen også ikke bare watt, tror jeg da :rolleyes:

Jeg hadde en Skil eksenter når jeg begynte på Bastarden, når den røyk så kjøpte jeg en Bosch.

 

Og det skal jeg si var noe helt annet og pusse med ja, tok mye bedre på lavere turtall også.

Jeg pusset samme arealet på under halve tiden.

Kjøper forresten bare grønn Bosch så jeg har en lekker stabel med kofferter, kjøpte en Bosch stikksag i dag også til 1300,-

Link to post
Share on other sites

Oftest vil dyrere maskiner rett og slett slipe MYE fortere, dette fordi de roterer/vibrerer mye kraftigere og bedre enn billig-jallet. Så dyre maskiner er verdt prisen om du har pengene

Men dette kommer vel an på antall watt. Siden den billige er på over dobbelt så mye watt har vel det en del å si...?? Eller misforstår jeg helt. Selv om DeWalten i utgangspunktet roterer noe fortere, vil vel dette turtallet fort gå ned hvis man legger litt trykk på maskinen? Turtallet på den jeg kjøpte var forresten 400-1200 omdreininger.

 

Redigert: Så ikke innlegget ditt før jeg postet Bastard. Hvis de tar bedre på lavt turtall skjønner jeg bedre....

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Enig med Bastard3000.........

 

Vi skal nå kjøpe en fres som vi skal bruke til et par lister og kommer til å kjøpe en billig utgave.

Dette pga. maskinen skal ikke brukes mye.......tror vi.

 

Utstyr som brukes mye bør være av bedre kvalitet synes jeg.....

 

Geir Frode

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette har vi vel drøftet tidligere.

Hva som er dyrt eller billig.

Gjelder det bare innkjøp eller hele bruks og avskrivningstiden?

Nytteverdi, spart tid, lettere å bruke, glede ved å bruke?

(Man vet ikke hva det koster før man har kvittet seg med det)

mvh

giver

 

Det er tegn som tyder på at ikke alle bruker

samme kalkulasjonsmodeller her.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er bred enighet om at det er verdt pengene, drar jeg å kjøper en "ordentlig" maskin i morra. Hvis det blir mye enklere, gleden blir større, og sjansen for senebetennelse minker betraktelig er det ingen tvil. Da betyr ikke de hundrelappene så mye... :smiley:

Link to post
Share on other sites

En kolega kjøpte "vinkelsliper" med variabel hastighet på Europris 300,- Fungerte helt fint med topp resultat. Naboen hans kjøpte kvalitet til 3000,- samme resultat. Selv om kolegaen må bytte denne hvert år er vel dette billigt....

 

Han har brukt denne i to seonger nu... Og fungerer ennu....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

kjøpte to billige eksenterslipere i fjor høst på europris, den ene var euroline og den andere var best tolls. Best tollsen har nå gått til himmels, mens eurolinen pusser meget bra. Jeg har ret og slett ikke råd til de dyre da jeg må ha 3-4 stykker for vi er mange som jobber. Syntes det funker helt utmerket, koster ikke mer en 120kr så jeg er fornøyd om jeg bare får pusset det verste, finpussen taes for hånd

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er med billigverktøy er at kvaliteten på de er svært varierende, man vet ikke hva man kjøper. Kjøper man et kjent merke får man ny teknologi og man er sikker på at det virker en stund, og kan være mer behagelig å bruke. Resultatet av et arbeid er som oftest ikke maskinen sin skyld, men den som handterer verktøyet. Fuker ikke billig verktøyet, lever det tilbake, kjøp et dyrere.

Mitt råd er kjøp billig verktøy, og bruk heller noen kroner på materialene.

Link to post
Share on other sites

Satte batteri til en ett år gammel Thor (billibillig) bormaskin på lading i båten. Var oppe i garasjen for å hente noe utstyr, og var vel borte ca en halv time. Kom tilbake og fant båten fyllt av brentlukt. Fikk røsket ut kontakten, og lempet lader/batteri etter kabelen ut av båten. Plasten i batteri /lader var på smeltepunktet.

Hva om jeg hadde kommet noen minutter seinere???? ALDRI mere billig oppladbart verktøy her i gården !

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt forvirret av dette med en polermaskins styrke i relasjon til watt. Har hatt en billig polermaskin med høyere watt effekt enn en dyrere med lavere watt effekt. Og da skulle man vel tro at den med høyest effekt var sterkest? Helt feil i mitt tilfelle - det var omvendt og det meget klart også! Hvorfor/hvordan - ver ikke! Har noen forslag til forklaring?

 

Erfaringen hos folk ser ut til å være at de billige ofte går i stykker fort, og ialle fall mye fortere enn de dyre, men garantien er ofte lik og forbrukerkjøpsloven er HELT LIK så da er det vel bare å få en ny hver gang den billige går i stykker og billigere enn det får man det ikke! :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Verktøy"nerder" mener selvfølgelig at en eksenter til 1500,- er vel verd pengen, og er et must.

 

Jeg mener at når jeg kan kjøpe 5-6 stykker av billigmerker for samme pris, så gjør jeg heller det.

Om jeg så "bruker opp" en sliper i året, så har jeg slipere i 6 år for prisen av 1 dyr sliper. Den dyre ville helt sikkert blitt erstattet med ny etter 6 år uansett.

 

Uhell med verktøy skjer også, så om jeg mister noe i bakken og det går i stykker - så ler jeg hele veien til Europris.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mulig det. Jeg har to Bosch eksenterslipere, en liten grønn som jeg har hatt i femten-seksten år og en blå stor som er litt nyere. Særlig den lille grønne har vært flittig brukt, og eneste problemet med den så langt har vært at et lager måtte skiftes etter ti år eller så, samt at jeg har blåst bryteren ren for slipestøv. Den blå har fått ny borrelås på skiven, da denne var utslitt. Ellers ingenting.

 

Mulig noen synes det er greit med en tur på Europris nå og da, men jeg for min del foretrekker verktøy som virker når det skal og som det skal. Få ting er mer irriterende enn å måtte avbrye jobben på grunn av verktøy som streiker. Det betyr som oftest at arbeidsdagen er spolert. Og tid har vi jo aldri for mye av...

 

Jeg kan være enig i at billigverktøy kan være greit nok hvis det er ting som man bare bruker en skjelden gang, men for meg er en eksentersliper noe som blir brukt ofte og mye, både til hus, bil og båt. Og da kan det være greit med noe som er lagd for å tåle denslags bruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at når jeg kan kjøpe 5-6 stykker av billigmerker for samme pris, så gjør jeg heller det.

Om jeg så "bruker opp" en sliper i året, så har jeg slipere i 6 år for prisen av 1 dyr sliper. Den dyre ville helt sikkert blitt erstattet med ny etter 6 år uansett.

Har en kollega som alltid har kjøpt billigslipere til trebåten sin, typisk har det gått med en i året, men de var så billige... Så bestemte han seg for en dyr kvalitetssak - og slipte båten på halve tiden i forhold til før!

 

Så da lo han dobbelt - først når han var ferdig og de andre slipte som bare det fortsatt, etterpå når de måtte til Europris og kjøpe ny og han kunne bruke den tiden på å bare kose seg...

Link to post
Share on other sites

argumentene er mange. Noen foretrekker å ta finpussen for hånd, noen synes det er greit å bytte etter hver gang en maskin har vært i bruk ( sterk kjøpslov i Norge ) noen bruker sakene lite, eller har en konkret liten jobb de skal utføre. Andre vil strekke budsjettet sitt maksimalt, eller har kort vei til Biltema eller annen lavprissjappe.

 

Generelt får man det man betaler for. Noen ganger nesten ikke det engang. Mye av billigvertktøyet er regelrett søppel, noe er bra. Hva som er hva, har jeg nesten gitt opp å finne ut av. Har noe billig, noe middels og endel ganske dyre saker i reportoaret, og det er det dyre jeg er fornøyd med. Det som er middels, bruker jeg, mens det billigste / dårligste rett og slett ikke er brukbart.

 

Det er ofte mye mer en selve motoren det er forskjell på. Velcro lås på slipeplaten som blir utslitt på et blunk, låseclips som ikke holder på papiret, unøyaktige chuckser, plastledninger som blir stive som armeringsjern i kulda, i tillegg til at de er 30cm lange ( mot en 2m lang GUMMIERT kabel ), speedcontrollere som gir TO hastigheter istedet for variabel ( av eller på ), stikksager som ikke sager jevnt i det hele tatt, elektriske planhøvler som høvler bare på ene siden, joda, jeg har testet det meste.

 

Når det gjelder effekt, er det to måter å måle denne på. Enten opptatt effekt fra nettet, eller avgitt effekt på arbeidsstykket. En drita dårlig maskin, med elendig motor, vil kreve MYE effekt, og dermed fremstå som "bra", mot en proffmaskin som har "lav" effekt.

 

Når det gjelder tilbehør, er forskjellene nesten enda større. Slipepapir som ramler fra hverandre med en gang, eller tettes med en gang, fresejern som blir sløve av å frese 2 cm teak, "HSS " borr som kun takler plast og treborring, stikksagblader som er dårlig herdet ( og dermed bare sager i ring ) eller oscillerer i sporet og dermed sager ujevnt ), billige diamantblader som neppe sager betong særlig bra, stålkutteskiver til lavpris som slites med 4ggr hastighet, joda fellene er mange.

 

Holder en knapp på å iallefall gå ETT hakk opp på kvalitetsstigen. Grønn Bosch serie, har et for meg greit forhold mellom pris og ytelse. Har masse andre saker også, men det er som regel disse jeg faller ned på. Har også 2-3 SKIL maskiner til lavpris som er meget brukbare, men har også 2-3 som er regelrett skrap.

 

For dere som kun kjøper tilbehør på Biltema, skal dere i gang med en vanskelig / krevende / spesiell bore/slipe/kutte/sage/slipejobb, invester i skikkelig tilbehør. Et bor, kutteskive, hullsag eller annet fra Biltema / Europris, sammenlignet med tilsvarende fra f.eks Tess eller Würth; så merker dere forskjellen. Hever arbeidsgleden vesentlig, til en tross alt lav pris.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

PS - dessuten; tiden er egentlig litt for kostbar, til å stå i kø for å bytte saker som brøyt sammen på første bruksdag. Dessuten skjer dette som regel 1805 på en fin lørdag, da man har masse prosjekter man har tenkt å utrette på søndagen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Etter og ha drevet selvstendig endel år nå ser vi at det verktøyet du bruker bør være av god

kvalitet ikke minst for din egen del gleden med og jobbe med et verktøy som du vet at virker

det gjør jobben mere morsom, man setter mere pris på det.

Pluss gleden av at du får gjort jobben skikkelig med en gang.

De som bytter utstyret en gang pr år for det er billig har dere tenkt på at dere bruker tid og energi

på og kjøpe nytt år etter år. :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Som for eksempel da jeg kjøpte en DeWalt batteridrill like etter nyttår. Med to batterier og greier. Det ene dårligere enn det andre. Kunne jeg få to nye batterier i butikken. Neida. Hele greia måtte inn til Sandefjord for sjekk. Leverte den inn for to uker siden. Har jeg hørt noe. Nei.

 

Jeg er enig i at kvalitet lønner seg i lengden, men hadde det vært en drill til hundre spenn hadde jeg fått med en ny umiddelbart.

Link to post
Share on other sites

Har en kollega som alltid har kjøpt billigslipere til trebåten sin, typisk har det gått med en i året, men de var så billige... Så bestemte han seg for en dyr kvalitetssak - og slipte båten på halve tiden i forhold til før!

 

Så da lo han dobbelt - først når han var ferdig og de andre slipte som bare det fortsatt, etterpå når de måtte til Europris og kjøpe ny og han kunne bruke den tiden på å bare kose seg...

 

Grytegutt da.....jeg har trebåt og følgelig ikke noe som heter dårlig tid. Om jeg skulle kun bruke halve tiden på min nedsliping, ville jeg gått glipp av den andre halvdelen!!!

 

T T T (Trebåt Tar Tid).

 

 

PS: Med billigverktøy kan man jo også ha 2 av hver, slik at man alltid har en som fungerer om den ene skulle streike 18.05 på lørdag! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Grytegutt da.....jeg har trebåt og følgelig ikke noe som heter dårlig tid. Om jeg skulle kun bruke halve tiden på min nedsliping, ville jeg gått glipp av den andre halvdelen!!!

Du som har to båter burde da forstå at nå kan du pusse begge båtene på samme tid som du før brukte på en!

 

Da har du tid til flere prosjekt...

 

ANP - Aldri Nok Prosjekt

 

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...