Lotus Startet 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2006 Kast automatene på dynga "Skal vi la de kriminelle legge rammene for samfunnsutviklingen?" I «den gode saks tjeneste» går Eftas overvåkingsorgan for EØS-avtalen, ESA, til sak mot Norge for monopolet på spilleautomater. Regjeringen svarer med å varsle totalforbud hvis Norge taper saken. Det er bra. Mer enn 40.000 nordmenn sliter med ukontrollert bruk av penger på spilleautomater. De tigger, prostituerer seg og kjører familien i grøfta for å bidra til automathaienes velfylte lommebøker. «Fjern dritten», sa en av dem på Dagsnytt i går. De som står bak spilleautomatbransjen, har hatt magamål til å stikke fram haka nok til å be ESA om hjelp til å la automatene stå framme - og fått det. For ESA er den hellige konkurransen viktigere enn noe sånt som 40.000 enkeltskjebner. Ikke det at monopolet vil være den ultimate løsning for disse menneskene. Men fri flyt er det i hvert fall ikke. Og siden monopol eller forbud er alternativene, kan vi føre denne debatten uten hensyn til krokodilletårene fra frivillige organisasjoner som også vil framstå som humanitære, men likevel har basert en betydelig del av sin virksomhet på automatinntekter. Den inntektsgreina er allerede saget av. Spesielt patetisk er argumentasjonen fra Høyres André Oktay Dahl i Stortingets justiskomité. Et forbud vil sende de spilleavhengige rett i armene på en lyssky, mafiastyrt automatbransje, hevder han. Derfor går han imot. Det lar seg ikke avvise helt. Men hva ville skje hvis slike argumenter skulle være styrende for norsk politikk? Skal vi la de kriminelle legge rammene for samfunnsutviklingen? En logisk konsekvens av en slik argumentasjon er at han også er for å legalisere salg og bruk av narkotika. I dag kan kriminelle tjene på salgsforbudet, og de avhengige er i gjeld til torpedoer. Det samme kan gjelde doping innen idretten. Og hva med bordellvirksomhet? Forsvinner spilleautomatene ned i undergrunnen, vil terskelen inn bli mye høyere for mange. Rekrutteringen skrumper kraftig. Argumentet om at det finnes nettspill holder heller ikke. Vi kan ikke bevare én galskap fordi det finnes en annen. Kampen for å begrense spilleautomatene er viktig. Det er vanskelig å se ett anstendig argument for det motsatte. -- Innlegget over er fra dagens leder i avisa Nationen. Man kan vel ikke gjøre annet enn å være enig? Så da blir spørsmålet: Hvor skal i så fall NSSR få pengene sine fra hvis de mister over halvparten av inntektsgrunnlaget? Sakl medlemskap i Kystpatruljen koste økes fra 500 til 1000 kroner? 2000 kroner? Burde staten bidra med mer enn de snaue 50 millionene? Burde staten dekke hele regninga? Burde folk betale for sin egen redningsaksjon? Bare hvis de har vært uaktsomme? Grovt uaktsomme? Havgapet har diskutert dette i det vide og det brede på Båtmagasinets forum. Det har vært diskuter en del her også, og selv om det både kan kalles politikk og off topic er det først og fremst et båtrelatert spørsmål for alle båteiere i kongeriket Norge. Og siden det nå er lenge igjen til våren og man kanskje er litt lei av å diskutere været - som man uansett ikke kan gjøre noe med -, er det kanskje greit å diskutere prisen for din redning den dagen du trenger den? Litt greit å vite at du har blitt reddet på bekostning av 40.000 fortvilte spillavhengige som sammen med familien sin trasker nedover veien til et økonomisk helvete. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Kort fortalt: 1. Spilleautomater bør forbys. 2. Det er en offentlig oppgave å drive den virksomheten som NSSR driver i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 1. Spilleautomater bør forbys. 2. Det er en offentlig oppgave å drive den virksomheten som NSSR driver i dag. 1. Enig 2. Men hvorfor driver NSSR denne virksomheten da, og hvorfor har de drevet denne virksomheten i mange år ? Er sikker på at staten ikke i fremtiden kommer til å drive dette som en statlig oppgave, hvorfor skulle den det når det er andre som gjør det. Kanskje er det størrelsen på det statlige bidrag til NSSR som er det viktigste tema ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Whistler Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 1. Nei. Men de bør plasseres på steder hvor man går for å spille. 2. Hva med å bake redningtjeneste inn i forsikringen? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Krapyl Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Hvor skal NSSR hente pengene til å redde sjøfarende? De skal ikke hente noen penger. De skal legges ned. Sjøreddning, oljevern, fiskerioppsyn, losvesen, kystvakt o.a. skal slås sammen i en offentlig etat. NSSR er en anakronisme. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Zikk Zakk Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Jeg syntes at spilleautomater er helt greit. Jeg trur ikke at det er så stort problem som folk vil ha det til. Jeg hvet at det er mange som spiller seg blakke på det, men hvis du skal forby spilleautomatene så må vi kanskje forby det å spille på hest??? det er flere som spiller seg blakke på hest enn på automater. Og for ikke å snakke om lotto og tipping. Så hvis vi skal forby automater så må vi kanskje forby både V75 og tipping og lotto OG FLAX... Eller hvorfor ikke bare la det være og la folk bestemme selv. Mennesker har noe som heter FRI vilje og da får de skylde på seg selv hvis de er så innigranskauen dumme at de blakker seg på en dum maskin som står ved en vegg og blinker å lager dumme lyder... For mindel så blakker jeg meg ofte ved tanken på ny båt og andre duppeditter som er kjekt å ha... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Hvis det er 40000 som lider av spillegalskap (som du tviler på?) og enda flere som spiller seg blakke på hester (hva vet du om det?) så må vel du også inse at dette ikke "bare" er et problem for den enkelte, og deres familie og pårørende, men et samfunnsproblem! Det du kaller fri vilje er nok sikkert det til å begynne med, men deretter blir det et problem, ja et avhengighetsproblem på linje med avhengig av diverse substanser osv. På dette stadiet så er det ikke lenger fri vilje, det er det som er hele poenget! Ditt innlegg var rett og slett trist lesing! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tine IV Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Jeg syntes at spilleautomater er helt greit. Jeg trur ikke at det er så stort problem som folk vil ha det til.Eller hvorfor ikke bare la det være og la folk bestemme selv. Mennesker har noe som heter FRI vilje og da får de skylde på seg selv hvis de er så innigranskauen dumme at de blakker seg på en dum maskin som står ved en vegg og blinker å lager dumme lyder... Veit ikke om du mener det du skriver , derfor tar jeg det litt pent når jeg svarer . Her er det helt tydelig at du ikke har det minste peiling på hva du snakker om . Har hatt mensker i familien og venner som har spilt bort hele lønninger så dem ikke har har hatt penger igjen til mat til ungane sine , dem har spilt bort så mye at det har vært på grensa til at hus og hjem har gått rett i dass . Er et dårlig argument at da kan vi stoppe lotto , tipping osv . Er vel stor forskjell på det og en maskin du kan putte penger på som står overalt. Foresten så gidder jeg ikke svare noe mere på akurat det da jeg trur du bare skal fyre opp en diskusjon , du kan bare ikke ha ment det du svarer her, vis du mener det så har du missforstått mye . Det at disse marskinene bør vekk er det vel ikke noe som helst tvil om , helt vekk . Er jo tragisk at NSSR , RØDE KORS osv som skal hjelpe mensker her i samfunnet .Først skal blakke folk , så hjelpe dem etterpå . jeg skjønner det ikke . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Zikk Zakk Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 (redigert) Foresten så gidder jeg ikke svare noe mere på akurat det da jeg trur du bare skal fyre opp en diskusjon , du kan bare ikke ha ment det du svarer her, vis du mener det så har du missforstått mye . Er nokk riktig det du sier. Jeg mener ikke akkurat det jeg skrev i sta. Alle er enig om at spilleavhengighet er ett problem som samfunnet må ta ett tak i og rydde opp. Det er ingen som tjener i det langeløp på at folk ødelegger for seg selv og familien sin. men på en annen side så er det jo også litt kjipt at allt skal forbys bare fordi det er ett problem for noen. I disse dager så er det 13 barn som er smittet av e-coli bakterien. en bakterie som lever naturlig i tarmene til alle mennesker og dyr. Akkurat denne bakterien som barna er blitt syke av lever NATURLIG i tarmene til storfe i norge. Jeg jobber selv i bransjen og hvet at dette er ett STORT problem. Men Siden faren for å bli syk av denne bakterien er relativ lav (en må spise ikke gjennomstekt innfisert kjøttdeig. E-coli bakterien dør ved varmebehandling og overlever ikke hvis en steker kjøttdeigen ORDENTLIG). Det er bare barn og gamle, som blir smittet pga lavere imunforsvar. så er det litt synn at de skal trekke tilbake ALLE kjøttdeig produkter. (som er laget i februar) Jeg skulle i går butikken og kjøpe noen burgere. men det fikk jeg ikke fordi at butikken ikke turte å selge de... (Endte med at jeg lagde hjemmelaget pizza med biff og beiken mmmmmm) Redigert 18.Mars.2006 av Zikk Zakk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 men på en annen side så er det jo også litt kjipt at allt skal forbys bare fordi det er ett problem for noen. Alt er vel ikke forbudt? Glad for å se at du har moderert dine uttalelser! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sebaldus Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Er tilbøyelig til å være enig med Krapyl. At spillegale skal finansiere sjøreddningen er så ulogisk og hinsides at det nesten er latterlig. Prøver egentlig å unngå å støtte organisasjoner som har spilleautomater. De gamle knipseautomatene var en ting men dagens automater er noe annet. NSSR mistet meg nesten som medlem da det kom brev av typen "Gratulerer! du har vunnet kr 1 000 000 000 000". Skjønner at de må finansiere virksomheten sin, men kan man ikke gjøre dette uten umoralske metoder får man heller gå ut og si at man vil legge ned sjappa. Da hadde det nok blitt en ordning. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Før automater forbys, burde det bli et forbud mot reklame for pengespill. Slik det er i dag, reklamerer Norsk Tipping noe inni hampen i alle medier for pengespill. Ganske ironisk at staten ville at disse skulle styre automatdriften - skjønner godt at ESA sier nei ttil dette, er kun monopolisering for å få "markedsmakt". Dessuten er det som det blir sagt, uansett hvor trist Mouche blir, ikke løsning å bare fjerne automater, når det finnes så mye andre måter å spille på. Da vil jo bare suget være der enda - og så bruker de andre medier. Finnes mye lettvindt - internett (selv tipper jeg lotto over nettet), v5, v75, lotto, vikinglotto, flax, gullflax, reiseflax, tipping, pausetipping etc etc... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Jo, det er faktisk en løsning! Javel, det løser ikke hele problemet, langt der ifra, men det fjerner den værste "synderen". Jeg er ikke tilhenger av alle disse spillene som staten står bak, skjønner ikke hvordan det kan forsvares at NRK Fjernsynet får lov til å lage programmer som kun er pengespill til inntekt for eieren av NRK, men anses ikke som reklame (hva er det da?), spilleavhengighet er et stort samfunnsproblem og fortjener en seriøs debatt! Mange har sagt at NSSR burde være statlig finansiert, slått sammen med Kystvakten osv, helt enig! Men midlene må bevilges over statsbudsjettet og ikke komme hverken fra spilleautomater eller strikking av sokker på de minste plassen i landet. Om det er staten, eller private, helt eller delvis som styrer driften av spilleautomatene er, for meg, en marginal og uinteressant problemstilling! Vekk med dem! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
o.b.lix Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Jo, det er faktisk en løsning!Det er lett å mistenke at en spilleavhengig som ikke har tilgang til spilleautomat vil heller spille på v5, oddsen eller online gambling? En alkoholiker som du fjerner drikkevarene fra - f.eks. når butikken er stengt - vil likevel drikke fordi han finner lett alternativer. Jeg tror ikke at å bare fjerne automater løser noe som helst, annet enn at det blir mindre synlig hvem som spiller... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Og så spiller det vel heller ikke noe rolle om maskinen er i statens eie eller i privat. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Å jo, det er klart at det gjør, det var jo derfor de skulle ha statlig monopol. Det er jo på det rene at med statlig monopol vil faren for å bli spille-avhengig bli kraftig redusert; og det vil også hjelpe de som allerede er spilleavhengige. For det har landets fremste folkevalgte bestemt. Og da er det jo slik. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
avsluttet Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Våre kjære folkevalgte som er gode pengesamlere løser dette "problemet" med nødvendige midler slik at redningstjenesten fungerer. Tenker de finner på noe som båtskatt (rett i kassa) som beregnes ut i fra inntekt, og hvor stor båt du har råd til (har hatt råd til). Overskuddet kan gjerne gå til NSSR. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Nei da,om vi har ingen, få eller mange automater spiller ingen rolle! Hvilken type automater vi har spiller ingen rolle! Hvor automatene er plassert spiller ingen rolle! Aldersgrense spiller ingen rolle! Hvem som skal ha kontrollen med automatene spiller ingen rolle! Hva slags folkevalgte politikere vi har (valgt) spiller ingen rolle! Men hva vi på dette forumet måtte mene, ja det spiller en stor rolle! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Jeg kjenner ikke dette i detalj, så jeg er nødt til å lite på de som kan dette...Kjenne kun saken fra media jeg... Hvor de skal ta pengene fra... vel vi kan jo begynne her hos oss på BP... vi er vel ca 5000 medlemmer her og siden alle gledelig stiller opp med sine 500 kroner til NSSR så blir jo det 2.500.000... Det er jo en lten start det også.... Hjelper jo litt... I tilleg så regner jeg jo med at vi også bidrer med noen kroner til damene som strikker selbuvotter og sokker for utlodding.... skal vi si en høvding eller så i løpet av året... vi er vel ikke gjerrige heller.... Det bringer jo også en 5 mill... Siden også andre birdrar med sitt utenom BP så blir det da litt igjen... PS, jeg lar ikke min vurderinger bli basert på tidligere fadeser, siden jeg ikke kna gjøre noe med historien.... men fremntidne kan jeg være med å forme... også i NSSR... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
o.b.lix Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 I tilleg så regner jeg jo med at vi også bidrer med noen kroner til damene som strikker selbuvotter og sokker for utlodding.... skal vi si en høvding eller så i løpet av året... vi er vel ikke gjerrige heller.... Det bringer jo også en 5 mill...Når de skal kjøpe supplybåter, monner ikke 5 mill mye... Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 (redigert) Synes spilleautomater er en uting, ser sammtidig ironien i at Norsk tipping som reklamerer som gale for spill, skal beskytte folk mot spillegalskap. Får ikke det til og harmonere helt. Men en generell tendens i sammfunnet er at man skal beskytte folk mot seg selv. Selvmordgjerde på sotrabroen er en typisk slik ting. Vil folk ta livet av seg så klarer de det. Det jeg vel egentlig vil frem til er at vi kan ikke gjennomregulere allt, det må kunne utvises en smule sunn fornuft, og folk flest utviser det, 40.000 spilleavhengige høres mye ut, men blir det bedre om disse må spille på danskebåten, eller på nett. Det blir sannsynligvis bare en flytting av problemet. Og toppen av ironi er det jo at det er de "gode" formål som finaniseres gjennom spill. Redigert 18.Mars.2006 av vannoverallt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Men en generell tendens i sammfunnet er at man skal beskytte folk mot seg selv. Selvmordgjerde på sotrabroen er en typisk slik ting. Vil folk ta livet av seg så klarer de det. Nei, det er ikke så enkelt. Jeg var nettopp inne på departementets utgreiinger, og så der at de nå er så lei av at folk begår selvmord, og dermed berøver staten for skatteinntekter, at de vil forby selvmord. Straffen blir streng. Mer praktisk, og mye mer interessant, er at de har funnet den perfekte måte å unngå helsekøene på. Som vi alle vet, av lang erfaring, er det ingenting som er mer egnet til å få slutt på uønsket atferd, enn avgifter. Bilavgifter, rushtidsavgift, piggdekkavgift, alkohol- og tobakksavgifter etc. Så nå er løsningen klar: Fra og med 01.07.06 blir det avgift på all sykdom. Da blir alle friske!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
vannoverallt Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Nei, det er ikke så enkelt. Jeg var nettopp inne på departementets utgreiinger, og så der at de nå er så lei av at folk begår selvmord, og dermed berøver staten for skatteinntekter, at de vil forby selvmord. Straffen blir streng.levde i den vilfarelse at selvmord allerede var forbudt, der ser man hvor mye lite man vet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Nei, det er bare medvirkning som er forbudt inntil nå. Men se opp for at finansministeren kankje vil protestere mot kriminaliseringen, og heller legge på en avgift. Særlig for forsøk, kanskje. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Krapyl Svart 18.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2006 Jeg tror at vi må få byttet ut solbrillene til Worse med lesebriller. Selvmord ER forbudt. Og det er allerede avgift på sykdom. Det heter egenandel. Alle langtidsyke vet om denne hånda som strekkes ut og skal ha egenandel hvor man enn snur seg. Nå er jeg så heldig at jeg har full lønn under sykdom, men når jeg endelig ble friskmeldt, så merket jeg det på lommeboka. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.