Jump to content

Hvor skal NSSR hente pengene til å redde sjøfarende?


Lotus

Recommended Posts

Automatene er tekniske innretninger, som virker som datamaskiner, som holder styr på gevinster og innkommende penger.

Lotteritilsynet bestemmer til enhver tid hva slags programversjoner som skal tillates . Man kan programmere automaten til bare å ta mynt og senke spillhastigheten, slik at man bruker langt tid på å spille opp en 20 kroner. Man kan itillegg senke utbetalingene til en lavere sum. Det lar seg gjøre å kutte ut både lyd, lys og andre effekter . Det er Lotteritilsynet som godkjenner programversjonene. Det er derfor svært enkelt å få kontroll over spillegalskapen, med enkle grep i maskinens programvare. Ønsker man en spilleautomat som gir samme spenning som et lodd, så er det fullt mulig. Lotteritilsynet sitter med nøkkelen her og det må forskriftsendringer til og ikke et monopol eller forbud.

Link to post
Share on other sites

Argumentasjonen er at hvis du tar en lovlig, populær vare og forbyr denne, vil det dannes vakuum som lett fylles med uønskede elementer, som smugling og kriminalitet. Hvis narkotika var lovlig og skulle bli forbudt, ville da også argumentasjonen gjelde denne også.

Ja, jeg mener dette, har lest det når jeg var student. Men finner ingen info om dette, verken bekreftende eller avkreftene på internett, og heller ikke boka jeg las det i, så ta gjerne dette med skepsis om du føler deg usikker

Yes.

OM det virkelig blir vanskeligere tilgjengelig i praksis da. Er det forbudt med ølsalg i en kommune, reisen man til nabokommunen. Sender ikke nrk filmer, leier du de i stedet. Selger ikke butikken sigaretter, bruker du den andre butikken som gjør det. Fjernes automatene, får du "spillemaskiner på nett".

Rett i mine øyne. Men det blir like fullt spilling. Kanskje på nett?

Og flere kjeltringer som jukser med papierene...

Argumentasjonen her høres ut som argumentasjonen for et anarki - dvs gjør alt lovlig for da blir et ingenting uønsket. Wishfull thinking etter min mening.
Link to post
Share on other sites

Man kan programmere automaten til bare å ta mynt og senke spillhastigheten, slik at man bruker langt tid på å spille opp en 20 kroner. Man kan itillegg senke utbetalingene til en lavere sum. Det lar seg gjøre å kutte ut både lyd, lys og andre effekter .

Er du automatselger Havgapet? Hvis man demper automaten mye så vil den jo bli langt mindre lønnsom eller?
Link to post
Share on other sites

Alle eksperter er idioter,kan ingenting og skjønner ingenting, det er kun (noen av)oss synsere på dette forumet som skjønner noe som helst! Neon som kan gjette hvem jeg har i tankene med disse velartikulerte meningsytringer?

 

Dessuten er jo folk flest idioter og hvis folk er så dumme at de drikker for mye eller bruker narkotika eller spilller seg fra gård og grunn på disse automatene så har de jo bare seg selv å skylde på for det er jo ingen som har tvunget dem til dette, er det vel?

 

Skremmende å lese en del av innleggene på denne tråden. Alvorlig talt, våkn opp! Beklager min opphisselse, men vi snakker faktisk om en god del virkelig tragiske menneskeskjebner og da nytter det virkelig ikke å snakke om at sparepengene deres, familiøkonomien eller gård og grunn gikk til et verdig formål!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Argumentasjonen her høres ut som argumentasjonen for et anarki - dvs gjør alt lovlig for da blir et ingenting uønsket. Wishfull thinking etter min mening.

Feil rekkefølge.

 

Gjør ikke noe lovlig ulovlig, uten å selv fylle vakuumet som kommer først.

 

 

Dvs; skal pengespill bli ulovlig, må alle pengespill bli det. Dette er ikke mulig, så da er det bedre å bremse automatene enn å fjerne de. Kanskje fjerne de til slutt, men ikke for raskt.

 

Alle inngrep har konsekvenser. Tenk deg at bilavgiften på nybil forsvinner over natten. Da kommer mange til å kjøpe nybil, bruktbilprisene vil havne i dass, bruktbilhandlerne vil gå konkurs, bilverkstedene vil få store problemer, deleleverandørene vil ramle overende og så videre.

 

Store endringer må skje sakte...

Link to post
Share on other sites

Skremmende å lese en del av innleggene på denne tråden. Alvorlig talt, våkn opp! Beklager min opphisselse, men vi snakker faktisk om en god del virkelig tragiske menneskeskjebner og da nytter det virkelig ikke å snakke om at sparepengene deres, familiøkonomien eller gård og grunn gikk til et verdig formål!

Helt enig. Og akkurat derfor mener jeg det er fullstendig moralsk forkastelig av både NSSR og Røde Kors å finansiere driften sin på slike automater. En sak er at det er lovlig - noe annet er moralen.
Link to post
Share on other sites

Beklager min opphisselse, men vi snakker faktisk om en god del virkelig tragiske menneskeskjebner og da nytter det virkelig ikke å snakke om at sparepengene deres, familiøkonomien eller gård og grunn gikk til et verdig formål!

Dette er riktig, men vil forbud mot automater stoppe disse sjebnene i å gamble? Det er tross alt andre måter å spille på...

 

Forøvrig gir Hjelpelinjen for spillavhengige mye informasjon.

Link to post
Share on other sites

Dette er riktig, men vil forbud mot automater stoppe disse sjebnene i å gamble? Det er tross alt andre måter å spille på...

 

Forøvrig gir Hjelpelinjen for spillavhengige mye informasjon.

Du har en, for meg, helt merkelig defensiv holdning til problemet! Er virkelig alt du har å "tilby" å gjøre ingenting? Vil du ikke erkjenne at dette virkelig er et problem og at vi (samfunnet) må forsøke å begrense problemet så mye som mulig?

 

Eller kanskje vi bare skal stoppe diskusjonen her og erkjenne at vi uansett ikke kommer til å bli enige? Jeg tar allikevel "sjansen" på å tro at vi er enige om at spillegalskap er et uønsket problem?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tar allikevel "sjansen" på å tro at vi er enige om at spillegalskap er et uønsket problem?

Vi er helt enige om at dette er et problem som bør stoppes.

 

Men jeg er ikke enig med noen som mener at man skal forby automater og tillate reklame for Norsk Tipping sine produkter, det er intet annet enn dobbeltmoral.

 

Det er kjernen til min kverulering :wink:

Link to post
Share on other sites

Argumentasjonen er at hvis du tar en lovlig, populær vare og forbyr denne, vil det dannes vakuum som lett fylles med uønskede elementer, som smugling

Ikke kom er å si at dere ikke liker smugling også???

 

Men jeg er ikke enig med noen som mener at man skal forby automater og tillate reklame for Norsk Tipping sine produkter, det er intet annet enn dobbeltmoral.

Er ikke dette norge i ett nøtteskall da???

 

Bare et lite tanke eksperiment:

 

Det ville sikkert være mulig å utføre en viss "sivil ulydighet" ovenfor disse automatene hvis de ikke forsvinner. Noe guffe man kan putte inn der det skal legges på penger f.eks som gjør at automaten blir satt ut av spill.

Det kalles HÆRVERK og er igrunnen bare tull. Da syntes jeg at du kan heller ta å ødelegge noen fotobokser.

Link to post
Share on other sites

Bare et lite tanke eksperiment:

 

Det ville sikkert være mulig å utføre en viss "sivil ulydighet" ovenfor disse automatene hvis de ikke forsvinner. Noe guffe man kan putte inn der det skal legges på penger f.eks som gjør at automaten blir satt ut av spill.

:crazy:

Trodde ikke dette var stedet for å oppfordre til ulovligheter.

Link to post
Share on other sites

Vi er helt enige om at dette er et problem som bør stoppes.

 

Men jeg er ikke enig med noen som mener at man skal forby automater og tillate reklame for Norsk Tipping sine produkter, det er intet annet enn dobbeltmoral.

 

Det er kjernen til min kverulering :wink:

Jøss, jeg er jo enig med deg i det! Kanskje vi ikke er så uenige allikevel og tross alt?

 

Om du kverulerer, eller argumenter, vet du best selv. Jeg har hele tiden trodd at du har argumentert, for å diskutere med kverulanter er en idrett for folk som liker (å delta i) Wasaloppet og Maratonløp! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fra en notis i avisen idag. Kilde NTB.

 

sitat

I løpet av de siste fem årene har norske spillere tapt 20 milliarder kroner på automater. 90 prosent av innsatsen stammer fra en gruppe problemspillere med store tap, ifølge en MMI-undersøkelse.

sitat slutt

 

Ikke småpenger (tapt) akkurat!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og disse pengene vil Staten slå kloa i ved et monopol, som det trolig ikke blir noe av.

 

Dette er viktige inntekter for NSSR og pengene går til sjøredning langs kysten vår. Et forbud vil være en ønskedrøm for utenlanske selskaper. De vil lokke spillerene til seg, og internett blir den nye arenaen for spillegale. Her kommer det fort ut av kontroll og Lotteritilsynet vil kun være en tilskuer. Alle inntektene vil da tilfalle aksjonærene i utlandet, som veledighetsorganisasjonen så sårt trenger

 

Spillemarkedet i Norge lar seg kontrollere med påbud og regler. I denne saken har Staten vist grådighet, som ikke har lykkes. Hvorfor har Norsk Tipping kjøpt inn 8000 automater, klare for mottak av sedler , når et det snakkes om forbud mot seddelinnkast 01.06.2006 og et totalt forbud 01.7.2007 ?

 

Her må man tydeligvis justere reglene etterhvert som rettsakene tapes.

Link to post
Share on other sites

En løsning andre organisasjoner benytter seg av, er å stå bak som veledighetsformål. Skiforbundet mottar millioner av kroner fra automatene og Norsk Lotteridrift står som driftsoperatør . Ingen forbinder Skiforbundet med automatdrift i den grad NSSR blir gjort. En slik løsning kan det bli for NSSR også. Man samler de nåværende selskaper i et selskap, som skal drive alle automatene i Norge. Overskuddet fra driften fordeles til de ulike organisasjonene. NSSR og alle de andre organisasjonene slipper å bli koblet direkte til automatinntekter .

 

Forøvrig kan jeg vansklig se at man kan forby automater, samtidig som man tillater spill på hest og de ørige spillene til norsk Tipping. Disse produserer også i høy grad spillegale mennesker.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig kan jeg vansklig se at man kan forby automater, samtidig som man tillater spill på hest og de ørige spillene til norsk Tipping. Disse produserer også i høy grad spillegale mennesker.

Forskjellene mellom de forskjellige spillene er ikke vanskelig å se.

Automatene er i en særstilling når det gjelder å skape spilleavhengighet. Grunnen til dette er at automatene er et hurtigrepeterende spill, noe spill fra Norsk Rikstoto og Norsk Tipping i mindre grad er. Trippel (hest) og oddsen (NT) er de mest "farlige" spillene, men er i en annen klasse enn automatene.

 

Vil du legge en næring med masse arbeidsplasser død (hest), eller hindre oss i og få Norges mest offentlige aksepterte (lotto) millionærer?

 

Meget mulig NSSR må finne alternative måter å skaffe midler, men har nok en liten oppgave med å mobilisere folk til dugnadsinnsats....

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne diskusjonen og en del av innleggene nærmer seg et absolutt lavmål! Dog håper, og tror jeg, at de mest negative på denne og andre tråder på dette forum, er i mindretall, og egentlig utviser mangel på tålmodighet med å komme i gang med sesongen. Eller? :yesnod::yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...